Budowa kampanii AdWords krok po kroku

Budowa Kampanii AdWords Podsumowanie – Podstawy, cz. 12

Posty tematyczne - Serie >> AdWords od podstaw, techniki podstawowe

Przez ostatnie kilka miesięcy starałem się w prosty sposób przedstawić system reklamowy Google AdWords – czym jest, jakie daje możliwości i w jaki sposób realizować dzięki niemu cele biznesowe.

Dzisiaj przyszła pora na podsumowanie zgromadzonej wiedzy – spróbujmy zatem stworzyć nową kampanię AdWords bazując na informacjach z moich poprzednich artykułów.

1. Utworzenie konta

Po zapoznaniu się z systemem reklamowym Google AdWords i podjęciu decyzji o spróbowaniu swoich sił w reklamie online pierwszym krokiem będzie utworzenie samego konta. Określimy tam:

  • Adres logowania – czy będzie to nasze nowe konto Google czy wykorzystamy obecne
  • Walutę oraz strefę czasową – nie będzie można ich zmienić po wprowadzeniu
  • Dane rozliczeniowe – w jaki sposób będziemy się rozliczać za reklamę (płacąc przelewem czy może kartą kredytową)

Ważne! System po pierwszej wpłacie pobierze opłatę aktywacyjną w wysokości 20 zł, a minimalna kwota przelewu wynosi 40 zł.

Szczegółowe informacje:

Co to jest Google AdWords?
Utworzenie konta w AdWords

2. Sieć Reklamowa czy może Sieć Wyszukiwania?

W AdWords możemy wykorzystać dwa odrębne sektory do reklamy. Są to:

Początkującym reklamodawcom zaleca się wpierw zapoznanie z możliwościami sieci wyszukiwania i dopiero później przejście do sieci reklamowej. Tworzenie kampanii w sieci reklamowej jest trochę trudniejsze i wynika z jej specyfiki, jednakże przynosi sporo satysfakcji i może skutecznie wpłynąć na zwiększenie wskaźnika ROI.

Dzięki Sieci Wyszukiwania:

  • docierasz do swoich potencjalnych klientów przez wyszukiwarkę Google (najpopularniejszą w Polsce i na świecie)
  • możesz zwiększać atrakcyjność swoich reklam poprzez zastosowanie rozszerzeń.
  • jesteś w stanie tak skonstruować swój przekaz reklamowy aby docierał do klientów w różnych fazach cyklu zakupowego.

Z kolei Sieć Reklamowa pozwoli ci na:

  • umieszczenie swoich reklam w witrynach Google i milionach witryn współpracujących (blogi, serwisy informacyjne itp)
  • urozmaicenie twojego przekazu reklamowego poprzez zastosowanie reklam graficznych, interaktywnych i wideo.
  • kierowanie ich na konkretne strony internetowe.
  • wykorzystanie takich opcji jak kierowanie demograficzne czy remarketing.

Szczegółowe informacje:

Sieć Wyszukiwania AdWords
Sieć Reklamowa AdWords

3. Budujemy kampanię opartą na właściwej strukturze konta

Gdy podejmiemy decyzję o typie sieci reklamowej którą wykorzystamy musimy opracować poprawną strukturę konta AdWords. Na odpowiednio posegregowanym koncie:

  • będzie nam się łatwiej pracować
  • będziemy mogli uzyskać niższe stawki CPC
  • jesteśmy w stanie rozbudowywać konto o kolejne kampanie bez większej integracji w już utworzone

Kampanie na koncie AdWords powinny być odzwierciedleniem oferty firmy – im bardziej przemyślana segmentacja tym szybciej będziemy w stanie zidentyfikować bardziej i mniej dochodowe obszary naszego biznesu a co za tym idzie – podjąć właściwe decyzje dot. reklamy tych kategorii.

Pamiętajmy również, że konto AdWords oparte jest na pewnej hierarchii:

struktura konta google adwords przyklad
Na poziomie kampanii będziemy mogli ustawić opcję kierowania na lokalizację, daną sieć czy urządzenia. Również w zależności od poziomu grupy reklam czy kampanii będziemy mogli wybrać inny rodzaj wykluczających słów kluczowych.

Szczegółowe informacje:

Struktura konta AdWords

4. Dobieramy odpowiednie słowa kluczowe

Wyszukanie odpowiednich słów kluczowych zajmuje sporo czasu – cały proces rozpoczyna się od poszukiwania inspiracji. Najłatwiej zacząć od spisania wszystkich powiązanych wyrażeń które przyjdą nam do głowy. Następnie, poprzez narzędzie propozycji słów kluczowych będziemy mogli tą listę rozbudować i sprawdzić jak często dane słowa kluczowe są wyszukiwane.

Kolejnym krokiem jest zrozumienie cyklu zakupowego klienta i wykorzystanie go przy rozbudowie naszej listy słów kluczowych. Musimy tak dobrać słowa aby odpowiadały one wszystkim fazom cykluŚwiadomości, Zainteresowaniu, Nauce oraz najbardziej pożądanym – Zakupom i Nabyciu.

Przy dobrej liście słów kluczowych nie wolno zapominać o odpowiednich dopasowaniachprzybliżonym, ścisłym i do wyrażenia. Ich umiejętne użycie, w zależności od celów kampanii, może skutecznie ograniczyć nasze koszty czy też zapewnić nam dużą ilość ruchu na witrynie.

Jedną z najistotniejszych rzeczy w tym punkcie jest stworzenie i ciągłe rozbudowywanie listy wykluczających słów kluczowych – to dzięki nim zablokujemy niechciane frazy oraz słowa. Rezultaty będą wymierne – zmniejszymy koszty, polepszymy wskaźnik CTR a nasze słowa kluczowe będą dobrze powiązane z zapytaniami użytkowników.

Pamiętajmy budowanie listy słów kluczowych jest procesem, który nie kończy się wraz z uruchomieniem przez nas kampanii. Aby była ona stale atrakcyjna powinniśmy co jakiś czas monitorować skuteczność naszych słów – wyłączać nieefektywne, dodawać wykluczenia oraz rozbudowywać je o nowe zapytania użytkowników.

Szczegółowe informacje:

Dobór słów kluczowych

5. Tworzymy teksty reklamowe

Dobre teksty reklamowe mogą wiele zdziałać – wymyślisz fajny slogan? Ludzie będą go kojarzyć z twoją firmą. Odróżnisz się mocno od konkurencji? Zyskasz lepszy efekt nawet na gorszych pozycjach.

W tym wypadku ograniczeniem jest tylko twoja wyobraźnia (no, może też zasady reklamowe AdWords :) )

Zacznij od sprawdzenia reklam twojej konkurencji dla słów kluczowych na których najbardziej ci zależy – sprawdź jakie atuty podkreślają, czym możesz konkurować i wykorzystać to w reklamie.

Przy pisaniu reklam bądź kreatywny i sprawdzaj wszystko co przyjdzie Ci do głowy – reklamy z humorem, konkretne, emocjonalne, nastawione na przyszłe korzyści – póki czegoś nie sprawdzisz nie będziesz mógł stwierdzić czy jest to skuteczne bądź nie.

Ogromne znaczenie w reklamach mają testy A/B – podobnie jak przy słowach kluczowych także tworzenie reklam jest niekończącym się procesem. Staraj się sprawdzać:

  • Wezwania do akcji („Zobacz” ; „Sprawdź” ; „Dowiedz się więcej”)
  • Nagłówki
  • wyświetlany adres URL
  • Strony docelowe

Szczegółowe informacje:

Budowa reklam tekstowych

6. Dopinamy ostatni guzik – śledzenie konwersji

W menu konta możemy sprawdzić takie miary jak ilość wyświetleń, kliknięć czy wskaźnik CTR i na ich podstawie oszacować skuteczność naszych kampanii – czy jednak sprowadzeni użytkownicy wykonują zamierzone działania na naszej stronie?

Dzięki umieszczeniu kodu śledzenia konwersji będziemy mogli to w łatwy sposób sprawdzić – od tego momentu możemy skonfigurować kluczowe działania na naszej stronie (takie jak rejestracja, zakup produktu czy wysłanie zapytania ofertowego) a następnie śledzić rezultaty naszych kampanii właśnie przez ich pryzmat.

W prosty sposób dowiemy się czy ruch z naszych kampanii jest wartościowy.

Szczegółowe informacje:

Ustawianie kodu śledzenia konwersji krok po kroku

——————————————————————————————

Voila! W tym momencie powinniśmy mieć kampanię gotową do odpalenia :)

Dodatkowe informacje które mogą okazać się przydatne:

Przewodnik po panelu użytkownika

Słownik najważniejszych pojęć

Mam nadzieję że ten artykuł pomógł wam usystematyzować waszą wiedzę na temat AdWords – mając takie fundamenty już niebawem będziemy mogli przejść do bardziej zaawansowanych zagadnień. Zanim to jednak nastąpi pozostała mi jeszcze jedna kwestia do omówienia – optymalizacja kampanii. Stosowny post powinien pojawić się już w przyszłym tygodniu.

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.

Tagi: