Wynik Jakości Google AdWords - Sieć Reklamowa

Cięcie kosztów część druga czyli Wynik Jakości w Sieci Reklamowej

Google Adwords >> optymalizacja konta, techniki zaawansowane

Ostatnim razem dowiedzieliście się czym jest Wynik Jakości oraz w jaki sposób wpływa on na wasze konto w AdWords. Przedstawiłem również kilka sposobów na utrzymanie go w dobrej kondycji dla kampanii kierowanych na sieć wyszukiwania.

W jaki jednak sposób jest on obliczany dla kampanii w Sieci Reklamowej? Jeżeli jesteście ciekawi – zapraszam do lektury :)

1. Wynik Wynikowi nie równy

Zanim zaczniemy muszę wspomnieć, że istnieją 3 różne Wyniki Jakości które mają istotny wpływ dla skuteczności naszych kampanii. Są to:

  • Wynik Jakości dla Sieci Wyszukiwania i Sieci Partnerskiej – temat opisałem dosyć obszernie ostatnim razem (Wynik Jakości w Sieci Wyszukiwania)
  • Wynik Jakości dla strony docelowej – mają na niego wpływ różne czynniki, takie jak szybkość ładowania strony, powiązana treść odsyłającej reklamy czy umieszczona na niej nawigacja. Jest jednym z czynników Wyniku Jakości dla Sieci Wyszukiwania i Reklamowej.
  • Wynik Jakości w Sieci Reklamowej – jest obliczany osobno dla zarządzanych miejsc docelowych oraz tych wybieranych automatycznie. Nie jesteśmy jednak w stanie sprawdzić jego wartości.

2. Wynik Jakości dla strony docelowej

Algorytm AdWords określa jakość strony docelowej opierając się na kilku głównych założeniach. Przede wszystkim strona ma być użyteczna dla odwiedzających a aby tak się stało powinniśmy (wg. wytycznych Google) zadbać o:

2.1 Trafna i Oryginalna Treść

Gdy nasza reklama przekieruje potencjalnego klienta na naszą stronę docelową powinniśmy zadbać, aby odpowiadała ona obietnicy złożonej w reklamie.

Prościej: Gdy piszemy o 20% obniżce zadbajmy aby wzmianka o niej pojawiła się na stronie. Gdy reklama mówi o akcesoriach komputerowych postarajmy się aby odsyłała do strony z tymi właśnie akcesoriami. Gdy reklamujemy dziecięce buty zimowe również kierujmy odwiedzających na stronę z zimowymi butami dla dzieci.

Nie każmy im szukać – postarajmy się skrócić ten proces do minimum.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest oryginalna treść na stronie – nie powinna być ona dublowana w żaden sposób. Cóż, łatwo powiedzieć, trudniej zrobić :) Zwłaszcza, jeżeli jesteśmy dystrybutorem jakiś produktów i umieszczamy do nich opisy przesłane przez producenta – w takiej sytuacji możliwość dublowania treści na stronach innych dystrybutorów jest całkiem spora.

Jak zatem możemy rozwiązać ten problem? Spróbujmy dodać ekstra informacje od siebie, lub napisać w inny sposób te nadesłane  – uchroni nas to od problemu zdublowanej treści i nie wpłynie negatywnie na WJ strony docelowej.

2.2 Przejrzystość

Ponownie chodzi o zapewnienie pozytywnych wrażeń przy obcowaniu z twoją witryną przez użytkownika. Tak więc:

  • Nie mieszaj w ustawieniach przeglądarki odwiedzających ani nie instaluj im oprogramowania – chyba, że wyrażą na to zgodę
  • Nie żądaj danych osobowych bez konkretnego powodu – jeżeli już to robisz to napisz w jaki sposób będziesz je wykorzystywać
  • Dotrzymuj obietnic odnośnie promocji i reklamowanych ofert
  • Obciążaj kosztami klientów którzy faktycznie coś zamówili a dana oferta/produkt została im dostarczona
  • Umieść dane o swojej firmie i określ dokładnie zakres jej działalności

Zasad związanych z przejrzystością jest jeszcze kilka – zalecam zapoznać się z nimi wszystkimi.

2.3  Łatwość w Nawigacji

  • Zachowaj przejrzystość nawigacji – niech poruszanie po twojej stronie nie będzie problematyczne
  • Staraj się dbać o szybkość ładowania informacji w witrynie
  • ogranicz liczbę wyskakujących okienek oraz innych irytujących elementów na stronie

Poniżej znajduje się pełna lista zaleceń Google dotycząca jakości stron docelowych. Załączam również zasady reklamowe dotyczące witryn:

[box type=”info”]Jakość Witryny – zalecenia
Zasady Reklamowe dotyczące witryny[/box]

2.4 Jak sprawdzić jakość strony docelowej?

Możemy to zrobić poprzez kampanie kierowaną na sieć wyszukiwania – w zakładce słowa kluczowe, po najechaniu na charakterystyczną chmurkę, znajdującą się obok naszego słowa (kolumna „stan”) wyskoczy nam dodatkowe okienko z informacjami na temat jego wyniku jakości:

strona docelowa - podgląd wyniku jakości Adwords
Określając wynik jakości strony docelowej Google może przyznać nam tylko dwa rodzaje ocen
: albo wszystko jest „w porządku” (tak jak na obrazku) i nie musimy się dalej o to martwić albo zostanie ona oznaczona jako słaba, wymagająca poprawek. Wtedy też powinniśmy dokładnie przejrzeć zasady dotyczące witryny w programie AdWords i sprawdzić czy przypadkiem nie zostały one przez nas naruszone.

3. Wynik Jakości w Sieci Reklamowej

W przypadku określania wyniku jakości dla kampanii w Sieci Reklamowej Google mamy jeden, zasadniczy problem – nie jest on widoczny na naszym koncie. Nie możemy więc, tak jak w przypadku kampanii na Sieć Wyszukiwania, sprawdzić czy wszystko jest w porządku.

W Sieci Reklamowej swoje decyzje musimy opierać na skuteczności naszych kampanii oraz poprzez porównywanie historycznych wyników.

Zakładam, że orientujesz się w temacie tego typu kierowania reklam AdWords – jeżeli jednak tak nie jest bądź chciałbyś odświeżyć swoją wiedzę zapoznaj się z poniższym linkiem:

[box type=”info”]Sieć Reklamowa AdWords – omówienie[/box]

Wynik Jakości w Sieci Wyszukiwania determinuje, czy nasza reklama zostanie wyświetlona na danej stronie, a jeżeli tak to na której pozycji – sprawdźmy zatem o co powinniśmy się martwić.

3.1 Jakie czynniki mają wpływ na Wynik Jakości w Sieci Reklamowej?

Po raz kolejny posłużę się infografiką z bloga agencji RedFly:

Wynik Jakości Adwords - Sieć reklamowa czynniki

Wynik Jakości w Sieci Reklamowej kształtuje:

  • Trafne dopasowanie i powiązanie reklam i słów kluczowych w grupach reklam ze stroną docelową (50%)
  • dotychczasowa skuteczność reklam (CTR) na tej i podobnych stronach (20%)
  • jakość strony docelowej (20%)
  • pozostałe, powiązane czynniki (10%)

Mówiąc o jakości strony docelowej mam na myśli tą omawianą z punktu nr. 2. Co do wskaźnika CTR będzie on zapewne znacznie niższy niż w waszych kampaniach na sieć wyszukiwania, jednakże jest to naturalna kolej rzeczy z uwagi na olbrzymią ilość wyświetleń.

Uważajcie jednak aby nie osiągnął on poziomu krytycznego (0,01%) ponieważ wtedy wynik jakości zostanie obniżony.

3.2 Wynik Jakości a wybrane miejsca docelowe

Gdy w naszej kampanii używamy tylko wybranych miejsc docelowych czynniki określające wynik jakości są trochę inne. Wynika to z faktu, że algorytm Google nie musi „dopasowywać” naszej grupy reklam do odpowiednich stron w Sieci Reklamowej (sami je przecież wybraliśmy).

W tym wypadku ma jednak znaczenie jaki model cenowy wykorzystujemy – CPC czy może CPM.

  • Gdy będzie to CPC na wynik jakości będzie mieć wpływ jakość strony docelowej oraz historyczny CTR na tej oraz podobnych stronach
  • W przypadku modelu CPM pod uwagę będzie brana tylko jakość strony docelowej

3.3 W jaki sposób dbać o wysoki Wynik Jakości?

Algorytm Google każdej grupie reklam w kampaniach na Sieć Reklamową przypina pewne oznaczenie. Oznaczenie to jest określane ze względu na słowa kluczowe w danej grupie. Algorytm podobnie postępuje ze stronami internetowymi, należącymi do Sieci Reklamowej Google – w ten sposób gdy „metki” zarówno grupy reklam jak i strony internetowej pasują do siebie algorytm umieszcza reklamę na danej stronie.

Prawda że proste? ;-)

Wszystko zatem ponownie sprowadza się do jednego – ścisłego powiązania poszczególnych elementów kampanii. Tak więc:

  • postaraj tworzyć grupy reklam o max. 20 słowach kluczowych, ściśle ze sobą powiązanych
  • Jeżeli do te grupy stworzysz reklamę i będzie ona opisywała każde słowo kluczowe to znak, że twoja grupa reklam jest dobrze dopasowana.
  • W przeciwnym wypadku wyrzuć niepasujące słowa i stwórz z nich osobne grupy reklam z nowymi reklamami.
  • dbaj o to, aby strona docelowa do której kierujesz użytkowników odpowiadała zarówno reklamie jak i słowom kluczowym z danej grupy.

Kiedy rozpoznamy, że dzieje się coś niedobrego? Podnieś alarm gdy:

  • liczba wyświetleń w kampanii znacznie spadła i taki stan utrzymuje się już przez jakiś czas
  • Twoje reklamy lądują na dalszych pozycjach niż wcześniej
  • Twój CTR spada bądź osiągnął poziom mniejszy/równy 0,01%

Staraj się monitorować Wynik Jakości swoich kampanii – po przeczytaniu (i obejrzeniu) trzech ostatnich postów życzę Tobie WJ=10, groszowych stawek za kliknięcia i 4-cyfrowego ROI :-)

Powodzenia w optymalizacji!

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.