Czy moja firma powinna być w Internecie?

Czy moja firma powinna być w Internecie?

Wydarzenia/Nowości >> Wydarzenia

Chociaż sytuacja ulega poprawie to nadal wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza z sektora MŚP, bagatelizuje rolę Internetu jako środka promocji oraz informacji na temat ich biznesu.

I nie mówię tutaj o jego zaawansowanym wykorzystywaniu lecz o zwykłych podstawach, jak choćby strona internetowa z zamieszczoną ofertą – tego rodzaju braków na stronach firmowych wciąż jest sporo. Najgorsze jednak jest to, że niektórzy przedsiębiorcy są do Sieci nastawieni sceptycznie, wychodząc z mylnego założenia, że ich obecność w tym medium nie ma większego znaczenia.

O ile jeszcze taką odpowiedź z ust właściciela sklepu mięsnego mogę zrozumieć tak pensjonat w górach czy warsztat samochodowy odcina się moim zdaniem od potencjalnych Klientów, w konsekwencji hamując własny rozwój.

Poniżej przedstawiam parę danych odnośnie rozwoju Polskiej gospodarki Internetowej – mam nadzieję, że pobudzi to wyobraźnię przynajmniej kilku Sceptyków i zachęci do działań w tym niezwykle interesującym środowisku.

Korzystanie z Internetu

Dane za rok 2011:

  • Około 60% gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu
  • Tygodniowo spędzamy w Sieci ok. 13-14 godzin (2 godziny dziennie)
  • Średni staż korzystania z Internetu wynosi 6 lat, przy czym im wyższe wykształcenie tym dłuższy staż korzystania z Sieci
  • Czas spędzony w Internecie jest porównywalny z tym spędzanym przed telewizorem – przy czym im młodsi respondenci tym dłużej przebywają w Internecie kosztem oglądania telewizji
  • Polacy najczęściej wykorzystują Internet do poszukiwania informacji, rozrywki oraz nauki
  • Rośnie aktywność ekonomiczna Internautów: 78% wyszukuje informacje o produktach, 63% deklaruje zakupy przez Internet a 47% płatność rachunków online
  • Sieć jest bardzo ważnym miejscem komunikacji międzyludzkiej – użytkownicy Internetu twierdzą, że ich kontakty z innymi ludźmi zostały wzmocnione.

Polska Gospodarka Internetowa

W 2009 roku wartość gospodarki Internetowej w Polsce wynosiła 35,7 mld zł czyli 2,7% PKB.

polska gospodarka internetowa w zestawieniu z innymi krajami

Najbardziej napędzają ją wydatki konsumpcyjne, stanowiące 62% przychodów (22 mld zł). Wg. szacunków firmy BCG jej wartość podwoi się w ciągu kilku najbliższych lat osiągając w 2015 roku wartość 76,6 mld zł (4,1% PKB).

Jeżeli te prognozy się sprawdzą to udział sektora Internetowego przewyższy sektor ochrony zdrowia, finansowy czy energetyczny. Już teraz jego wartość jest większa od sektora górnictwa.

udział sektora internetowego w PKB Polski

W 2015 wciąż motorem napędowym będą wydatki konsumpcyjne a co za tym idzie co raz większy udział handlu elektronicznego w Polsceod 2006 liczba polskich sklepów internetowych zwiększyła się 2,5 krotnie a wg. różnych szacunków ich liczba zbliża się do 10000.

Internet i jego potencjał

Polacy są co raz bardziej przekonani do zakupów online a sama branża e-commerce radzi sobie bardzo dobrze – mimo trudnego roku 2010 33% sklepów zwiększyło zyski a 40% obroty. I chociaż daleko nam jeszcze do Wielkiej Brytanii w poziomie zaawansowania gospodarki Internetowej to wszystko wskazuje na to, że jesteśmy na dobrej drodze.

Jesteśmy niezwykle aktywni, jeżeli chodzi o wyszukiwanie informacji w Sieci – wartość towarów kupionych w sposób tradycyjny, ale których ceny Internauci sprawdzili wcześniej online (tzw. efekt ROPO – Research Online, Purchase Offline) wyniosła w 2009 roku 26 mld zł. To o ponad 80% więcej niż wartość produktów kupionych bezpośrednio w Internecie.

Polski przedsiębiorca online

Korzyści płynące z Internetowego ekosystemu zauważają również przedsiębiorcy – co raz chętniej przeznaczają środki na reklamę online, gdzie bardzo cenią jej mierzalność oraz dosyć proste określenie zwrotu z inwestycji (ROI). W porównaniu do roku 2009 w 2010 wydatki wyniosły prawie 1,6 mld zł co daje o 200 mln więcej niż w roku poprzednim (13% wzrostu).

Dużym problemem, zwłaszcza w sektorze MŚP jest wykorzystywanie Internetu tylko w podstawowym zakresie – polskie firmy nie wykorzystują narzędzi mogących zwiększyć ich produktywność oraz pomóc  w bardziej dynamicznym rozwoju. Potwierdza to raport Eurostatu gdzie Polska zajmuje 26 miejsce (rok 2010).

wykorzystanie zaawansowanych narzędzi internetowych mśp w europie

Tylko niespełna 30% MŚP korzysta z takich narzędzi jak śledzenie wysyłek, automatyczne zarządzanie zapasami czy prowadzenie szkoleń na odległość.

Wykorzystanie Internetu do sprzedaży towarów oraz usług również kuleje – zaledwie 8% przedsiębiorców z zatrudnieniem powyżej 10 osób udostępnia ofertę online a 12% zaopatruje się za pośrednictwem Internetu.

Chociaż ok. 70% badanych deklaruje posiadanie własnej strony internetowej to w rzeczywistości tylko połowa posiada własne witryny – reszta może pochwalić się wizytówką umieszczoną na stronach zbiorczych takich jak Mapy Google.

główne rodzaje aktywności małych i średnich firm online

Posiadane z kolei strony są wykorzystywane w minimalnym stopniu – tylko 32% z nich służy publikacji aktualnej oferty oraz cenników.

Rośnie jednak świadomość w potencjale jaki niesie ze sobą Internet – ponad 60% przedsiębiorstw korzystających z Sieci dociera do nowych klientów łatwiej, bez konieczności budowy sieci fizycznej. Prawie 55% badanych zanotowało poprawę skuteczności działań reklamowych a prawie połowa uznaje Internet za relatywnie tani kanał reklamowy oraz zauważa jego potencjał w zbieraniu opinii i uwag Klientów.

Wg. badań BCG firmy aktywnie korzystające z Sieci rozwijają się dynamiczniej. Mogą one pochwalić się m.in:

  • Wzrostem zatrudnienia – 30% firm korzystających z Internetu najintensywniej w ciągu ostatnich 3 lat zwiększyło bądź znacząco zwiększyło zatrudnienie. Ten sam efekt osiągnęło tylko 10% firm o mniejszej aktywności w sieci.
  • Wzrostem przychodów – 47% przedsiębiorstw wykorzystujących Internet intensywnie odnotowało w roku 2010 wzrost przychodów. Spośród Firm wykorzystujących Internet w mniejszym stopniu wzrost przychodów odnotowało o 10% mniej przedsiębiorców.
  • Wzrostem zasięgu działalności – 35% przedsiębiorstw aktywnie działających w Sieci działa na terenie całej Polski, natomiast w przypadku firm o niskiej aktywności wartość ta wynosi tylko 17%.
  • Wzrostem eksportu – firmy, które aktywnie wykorzystują zaawansowane rozwiązania internetowe (cenniki, moduły transakcyjne) odnotowały znacznie większy eksport. 30% z nich eksportuje więcej niż 10% swoich produktów. Zaledwie 15% firm działających w Sieci mniej aktywnie może odnotować podobny efekt.

Wszystkie przedstawione powyżej dane bazują na ogólnie dostępnych raportach, które znajdziesz pod poniższymi linkami:

[box type=”info”]Polska Internetowa – Raport BCG
World Internet Project Polska 2011
Raport eCommerce 2011 – Internet Standard
Raport Reklama w Internecie – Interaktywnie.com[/box]
* Wszystkie obrazki w artykule pochodzą z raportu oraz broszury Polska Internetowa

Tak więc Drogi Przedsiębiorco – Warto być w Internecie. Mam ogromną nadzieję, że udało mi się Cię przekonać w kwestii ponownego rozważenia zaistnienia Twojej firmy w świecie online. Warto :)

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.

Tagi: