Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Czy moja firma powinna być w Internecie?

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

Chociaż sytuacja ulega poprawie to nadal wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza z sektora MŚP, bagatelizuje rolę Internetu jako środka promocji oraz informacji na temat ich biznesu.

I nie mówię tutaj o jego zaawansowanym wykorzystywaniu lecz o zwykłych podstawach, jak choćby strona internetowa z zamieszczoną ofertą – tego rodzaju braków na stronach firmowych wciąż jest sporo. Najgorsze jednak jest to, że niektórzy przedsiębiorcy są do Sieci nastawieni sceptycznie, wychodząc z mylnego założenia, że ich obecność w tym medium nie ma większego znaczenia.

O ile jeszcze taką odpowiedź z ust właściciela sklepu mięsnego mogę zrozumieć tak pensjonat w górach czy warsztat samochodowy odcina się moim zdaniem od potencjalnych Klientów, w konsekwencji hamując własny rozwój.

Poniżej przedstawiam parę danych odnośnie rozwoju Polskiej gospodarki Internetowej – mam nadzieję, że pobudzi to wyobraźnię przynajmniej kilku Sceptyków i zachęci do działań w tym niezwykle interesującym środowisku.

Korzystanie z Internetu

Dane za rok 2011:

  • Około 60% gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu
  • Tygodniowo spędzamy w Sieci ok. 13-14 godzin (2 godziny dziennie)
  • Średni staż korzystania z Internetu wynosi 6 lat, przy czym im wyższe wykształcenie tym dłuższy staż korzystania z Sieci
  • Czas spędzony w Internecie jest porównywalny z tym spędzanym przed telewizorem – przy czym im młodsi respondenci tym dłużej przebywają w Internecie kosztem oglądania telewizji
  • Polacy najczęściej wykorzystują Internet do poszukiwania informacji, rozrywki oraz nauki
  • Rośnie aktywność ekonomiczna Internautów: 78% wyszukuje informacje o produktach, 63% deklaruje zakupy przez Internet a 47% płatność rachunków online
  • Sieć jest bardzo ważnym miejscem komunikacji międzyludzkiej – użytkownicy Internetu twierdzą, że ich kontakty z innymi ludźmi zostały wzmocnione.

Polska Gospodarka Internetowa

W 2009 roku wartość gospodarki Internetowej w Polsce wynosiła 35,7 mld zł czyli 2,7% PKB.

polska gospodarka internetowa w zestawieniu z innymi krajami

Najbardziej napędzają ją wydatki konsumpcyjne, stanowiące 62% przychodów (22 mld zł). Wg. szacunków firmy BCG jej wartość podwoi się w ciągu kilku najbliższych lat osiągając w 2015 roku wartość 76,6 mld zł (4,1% PKB).

Jeżeli te prognozy się sprawdzą to udział sektora Internetowego przewyższy sektor ochrony zdrowia, finansowy czy energetyczny. Już teraz jego wartość jest większa od sektora górnictwa.

udział sektora internetowego w PKB Polski

W 2015 wciąż motorem napędowym będą wydatki konsumpcyjne a co za tym idzie co raz większy udział handlu elektronicznego w Polsceod 2006 liczba polskich sklepów internetowych zwiększyła się 2,5 krotnie a wg. różnych szacunków ich liczba zbliża się do 10000.

Internet i jego potencjał

Polacy są co raz bardziej przekonani do zakupów online a sama branża e-commerce radzi sobie bardzo dobrze – mimo trudnego roku 2010 33% sklepów zwiększyło zyski a 40% obroty. I chociaż daleko nam jeszcze do Wielkiej Brytanii w poziomie zaawansowania gospodarki Internetowej to wszystko wskazuje na to, że jesteśmy na dobrej drodze.

Jesteśmy niezwykle aktywni, jeżeli chodzi o wyszukiwanie informacji w Sieci – wartość towarów kupionych w sposób tradycyjny, ale których ceny Internauci sprawdzili wcześniej online (tzw. efekt ROPO – Research Online, Purchase Offline) wyniosła w 2009 roku 26 mld zł. To o ponad 80% więcej niż wartość produktów kupionych bezpośrednio w Internecie.

Polski przedsiębiorca online

Korzyści płynące z Internetowego ekosystemu zauważają również przedsiębiorcy – co raz chętniej przeznaczają środki na reklamę online, gdzie bardzo cenią jej mierzalność oraz dosyć proste określenie zwrotu z inwestycji (ROI). W porównaniu do roku 2009 w 2010 wydatki wyniosły prawie 1,6 mld zł co daje o 200 mln więcej niż w roku poprzednim (13% wzrostu).

Dużym problemem, zwłaszcza w sektorze MŚP jest wykorzystywanie Internetu tylko w podstawowym zakresie – polskie firmy nie wykorzystują narzędzi mogących zwiększyć ich produktywność oraz pomóc  w bardziej dynamicznym rozwoju. Potwierdza to raport Eurostatu gdzie Polska zajmuje 26 miejsce (rok 2010).

wykorzystanie zaawansowanych narzędzi internetowych mśp w europie

Tylko niespełna 30% MŚP korzysta z takich narzędzi jak śledzenie wysyłek, automatyczne zarządzanie zapasami czy prowadzenie szkoleń na odległość.

Wykorzystanie Internetu do sprzedaży towarów oraz usług również kuleje – zaledwie 8% przedsiębiorców z zatrudnieniem powyżej 10 osób udostępnia ofertę online a 12% zaopatruje się za pośrednictwem Internetu.

Chociaż ok. 70% badanych deklaruje posiadanie własnej strony internetowej to w rzeczywistości tylko połowa posiada własne witryny – reszta może pochwalić się wizytówką umieszczoną na stronach zbiorczych takich jak Mapy Google.

główne rodzaje aktywności małych i średnich firm online

Posiadane z kolei strony są wykorzystywane w minimalnym stopniu – tylko 32% z nich służy publikacji aktualnej oferty oraz cenników.

Rośnie jednak świadomość w potencjale jaki niesie ze sobą Internet – ponad 60% przedsiębiorstw korzystających z Sieci dociera do nowych klientów łatwiej, bez konieczności budowy sieci fizycznej. Prawie 55% badanych zanotowało poprawę skuteczności działań reklamowych a prawie połowa uznaje Internet za relatywnie tani kanał reklamowy oraz zauważa jego potencjał w zbieraniu opinii i uwag Klientów.

Wg. badań BCG firmy aktywnie korzystające z Sieci rozwijają się dynamiczniej. Mogą one pochwalić się m.in:

  • Wzrostem zatrudnienia – 30% firm korzystających z Internetu najintensywniej w ciągu ostatnich 3 lat zwiększyło bądź znacząco zwiększyło zatrudnienie. Ten sam efekt osiągnęło tylko 10% firm o mniejszej aktywności w sieci.
  • Wzrostem przychodów – 47% przedsiębiorstw wykorzystujących Internet intensywnie odnotowało w roku 2010 wzrost przychodów. Spośród Firm wykorzystujących Internet w mniejszym stopniu wzrost przychodów odnotowało o 10% mniej przedsiębiorców.
  • Wzrostem zasięgu działalności – 35% przedsiębiorstw aktywnie działających w Sieci działa na terenie całej Polski, natomiast w przypadku firm o niskiej aktywności wartość ta wynosi tylko 17%.
  • Wzrostem eksportu – firmy, które aktywnie wykorzystują zaawansowane rozwiązania internetowe (cenniki, moduły transakcyjne) odnotowały znacznie większy eksport. 30% z nich eksportuje więcej niż 10% swoich produktów. Zaledwie 15% firm działających w Sieci mniej aktywnie może odnotować podobny efekt.

Wszystkie przedstawione powyżej dane bazują na ogólnie dostępnych raportach, które znajdziesz pod poniższymi linkami:

[box type=”info”]Polska Internetowa – Raport BCG
World Internet Project Polska 2011
Raport eCommerce 2011 – Internet Standard
Raport Reklama w Internecie – Interaktywnie.com[/box]
* Wszystkie obrazki w artykule pochodzą z raportu oraz broszury Polska Internetowa

Tak więc Drogi Przedsiębiorco – Warto być w Internecie. Mam ogromną nadzieję, że udało mi się Cię przekonać w kwestii ponownego rozważenia zaistnienia Twojej firmy w świecie online. Warto 🙂

Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: Wydarzenia

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę