Dane z Google Analytics w Google AdWords - Google AdWords Blog

Dane z Google Analytics w Interfejsie Google AdWords

Google Analytics >> Synergia Adwords i Analytics

AdWords oraz Google Analytics od samego początku były w pewien sposób ze sobą zespolone – po połączeniu obu kont otrzymywaliśmy bowiem możliwość analizy danych z prowadzonych kampanii wprost z interfejsu G. Analytics. Co więcej, dane te były wzbogacone o metryki dostępne tylko tam, co nie raz rzucało zupełnie nowe światło na kampanie AdWords.

Teraz z kolei zauważamy migrację w drugą stronę – Google dodał bowiem możliwość podglądu danych z Google Analytics wprost do interfejsu AdWords. Czy słusznie? Moim zdaniem – jak najbardziej.

Jak zaimportować dane – krok po kroku

Cała procedura jest w gruncie rzeczy prosta, o ile wcześniej połączyliśmy odpowiednio konto AdWords z GA. Szczegółowo opisałem to zagadnienie w poprzednim artykule.

Pamiętajmy, że potrzebujemy uprawnień Administratora na obu kontach.

Po sparowaniu kont, będąc zalogowanym na koncie AdWords, przechodzimy do zakładki „Moje konto” -> „Połączone konta”:

dane z ga w adwords

Następnie przechodzimy do podmenu Google Analytics:

dane z google analytics w adwords

Tam wybieramy odpowiednie konto i profil w GA a następnie klikamy „dodaj” (profil zostanie przerzucony do prawej kolumny). Aby sfinalizować połączenie klikamy w przycisk „Zapisz”:

polaczone konta adwords i analytics

Powinniśmy zobaczyć takie oto potwierdzenie:

dane ga w adwords

Wszystko zostało poprawnie połączone. Aby skorzystać z nowych danych musimy aktywować odpowiednie kolumny w interfejsie.

Gdzie dane z Google Analytics znajdę w Adwords?

Aby rozpocząć analizę danych Google AdWords, wzbogaconych o te zaimportowane z Google Analytics należy dodać odpowiednie kolumny dla danego widoku w interfejsie.

Dane dodamy z poziomu widoku:

  • Listy kampanii (widok całego konta, zakładka „Kampanie”)
  • Grup reklamowych
  • Reklam
  • Słów kluczowych

Nie są one z kolei dostępne z poziomu:

  • Sieć reklamowa
  • Wymiary
  • Rozszerzenia reklam

Zobaczymy jak to wygląda na przykładzie listy kampanii – z poziomu widoku konta wchodzimy na zakładkę „Kampanie” a następnie wybieramy „Kolumny -> Dostosuj Kolumny”:

kolumny ga w adwords

Wybieramy „Google Analytics” i z prawej strony mamy do wyboru dane które możemy umieścić jako nowe kolumny. Ich kolejność możemy ustawiać wg. własnych upodobań:

dane analytics w adwords

Po dodaniu, interfejs wzbogacony o nowe kolumny prezentuje się w ten sposób:

kolumny google analytics w adwords


Dane zaimportowane, widoczne w AdWords – łatwa część za nami. Teraz czas najwyższy dowiedzieć się co oznaczają nowe dane, jak je interpretować oraz w jaki sposób wspomogą optymalizację kampanii AdWords.

Definicje Metryk Google Analytics dostępnych w AdWords

Współczynnik odrzuceń (Bounce Rate) – Procent odwiedzin podczas których osoba odwiedzająca opuściła witrynę ze strony wejściowej.

Upraszczając, są to odwiedziny osób które na daną witrynę weszły i wyszły z niej z tej samej strony. Wizyta danego użytkownika jest uznana za odrzucenie jeżeli ten nie „przemieści” się nigdzie indziej w obrębie witryny, np.

Z kampanii Adwords wszedłem na stronę produktową i wyszedłem ze strony (np. zamykając przeglądarkę) – mój współczynnik odrzuceń wyniósł 100%.

Z kampanii Adwords wszedłem na stronę produktową, dodałem produkt do koszyka i rozpocząłem proces finalizacji zakupu – mój współczynnik odrzuceń wyniósł 0% (nie poprzestałem tylko na stronie produktowej – przeszedłem dalej).

Strony/Odwiedziny (Pages/Visit) – średnia ilość wyświetlonych stron podczas jednej wizyty użytkownika w witrynie.

Śr. długość odwiedzin (Avg. Visit Duration) – średni czas trwania odwiedzin na witrynie, podawany w sekundach.

% Nowych odwiedzin (% New Visits) – Procent odwiedzin użytkowników, którzy nigdy wcześniej nie weszli na twoją witrynę.

Jak wykorzystać nowe dane w optymalizacji kampanii?

Rzecz najtrudniejsza, lecz jednocześnie najbardziej istotna – co nam bowiem po 4-rech dodatkowych kolumnach w interfejsie jeżeli nie pomogą nam one w optymalizacji kampanii?

Przede wszystkim – w ostatecznym rozrachunku zawsze zwracaj uwagę na ilość oraz koszt konwersji oraz generowany przez nie zwrot z inwestycji (ROI). Tutaj zarabiasz pieniądze więc tak naprawdę cała reszta schodzi na dalszy plan, pełniąc jedynie rolę drogowskazów przydatnych przy optymalizacji. Jeżeli jeszcze nie skonfigurowałeś śledzenia konwersji to zrób to jak najszybciej!

Druga kwestia to same dane. W większości wypadków ich interpretacja wygląda następująco (zdarzają się jednak pewne wyjątki/odstępstwa których musimy być świadomi):

Współczynnik odrzuceń – jego wysoka wartość oznacza, że dana strona docelowa nie spełnia swojej funkcji ponieważ większość użytkowników od razu opuszcza witrynę.

Wysoki wsp. odrzuceń jest często spotykany przy stronach nastawionych tylko na pozyskiwanie konwersji (landing page) gdzie możliwość wykonania jakiejkolwiek innej akcji jest ograniczona. Strony oparte na AJAXie, Flashu czy innych dynamicznych elementach również mogą powodować brak odnotowania przejścia na inną podstronę i w konsekwencji b. wysoki współczynnik odrzuceń.

Strony/Odwiedziny – im wartość wyższa tym lepiej, świadczy to bowiem o wysokim zainteresowaniu witryną, użytkownicy chętnie „przekopują” jej zawartość.

Ruch z AdWords, ze względu na bardzo dużą elastyczność w kierowaniu (możemy sami dokładnie wybrać gdzie kilknięcie zaprowadzi potencjalnego Klienta) nie powinien odnotowywać zbyt wysokiej wartości wskaźnika Strony/Odwiedziny – może to świadczyć o złym docelowym adresie URL który ustaliliśmy (Użytkownicy są zagubieni, długo szukają tego, po co przyszli).

Śr. długość odwiedzin – długi czas spędzony na stronie  oznacza większe zainteresowanie odbiorców zamieszczoną treścią.

Podobnie jak w przypadku powyżej.

% Nowych odwiedzin – wysoki odsetek pozytywnie świadczy o kampanii, ponieważ przyciąga ona zupełnie nowych odbiorców a nie tych którzy już mieli z witryną do czynienia.

Jedyny wyjątek to kampanie remarketingowe których %  nowych odwiedzin może być bardzo niski, z uwagi na próbę nakłonienia do wizyty osób które już witrynę odwiedziły.

Osobiście radzę Ci:

  • ZAWSZE patrz na dane przez pryzmat konwersji – niby oczywiste ale czasami można o tym zapomnieć. O ile koszt oraz ilość konwersji odpowiadają Twoim założeniom to nawet 90% współczynnik odrzuceń nie musi oznaczać źle prowadzonej kampanii.
  • Porównując metryki z Google Analytics w AdWords warto zerknąć również do samego GA aby uzyskać punkty odniesienia i porównać je dla różnych źródeł ruchu – jeżeli śr. współczynnik odrzuceń dla całej witryny wynosi 20% to nasze 38% uzyskane na kampaniach będzie wynikiem niezadowalającym i powinno skłonić Nas do działań.
  • Strony mogą być różnie skonstruowane (Flash/Ajax) co w konsekwencji może mocno zniekształcić statystyki z GA.
  • Pamiętaj o typie witryny – to co dobre dla strony blogowej (długi czas przebywania na witrynie, duża ilość odwiedzonych stron na jedną wizytę) nie będzie wyznacznikiem sukcesu dla witryny typu e-commerce.
  • Dane z GA traktuj jako uzupełniające źródło informacji – pomogą Ci ustalić jakie słowa kluczowe / reklamy / strony docelowe zmienić bądź usunąć z kampanii. Nie powinny być jednak brane jako ostateczny wyznacznik ich skuteczności.

Jak zapewne zauważyłeś(-aś) w powyższym tekście brak złotego środka czy uniwersalnych rad ponieważ takie po prostu nie istnieją – jeżeli jednak będziesz odpowiednio interpretował dane z GA, uwzględniając przy tym specyfikę własnej witryny to najprawdopodobniej zyskają na tym Twoje kampanie – czego mocno Ci życzę :)

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.