Kampanie w Google AdWords - Sieć Wyszukiwania

Kampanie w AdWords – Sieć Wyszukiwania – Podstawy cz. 7

AdWords od podstaw, techniki podstawowe

W dzisiejszym poście chciałbym zająć się możliwościami, jakie daje Google AdWords – fakt, wiemy, że możemy wyświetlać reklamy w wyszukiwarce. Co bardziej ogarnięci wiedzą nawet, że możemy je wyświetlać na innych stronach internetowych, które należą do ich sieci reklamowej.

Ale ilu z was wie, że możemy je wyświetlać na youtube.com? Że w wyszukiwarce Google możemy załączyć dodatkowe linki czy mapę? Że AdWords pozwala nam tworzyć reklamy graficzne i video? Bez poznania pełnej gamy możliwości jakie oferuje nam ten system linków sponsorowanych nie będziemy w stanie w pełni wykorzystać jego potencjału a o to przecież tutaj chodzi.

Artykuł podzieliłem na dwie części – pierwsza skupi się na tematyce sieci wyszukiwania natomiast druga – na sieci reklamowej. Mam nadzieję że uznasz go za wartościowy i dowiesz się kilku interesujących rzeczy :)

Złoty podział: sieć wyszukiwania i sieć reklamowa

Generalnie AdWords pozwala nam wyświetlać reklamy poprzez dwa główne kanały – pierwszym z nich jest sieć wyszukiwania, czyli najprościej mówiąc wyszukiwarka Google. Do sieci wyszukiwania należą jeszcze inne wyszukiwarki, działające na ich silniku np. Onet.pl  – w ustawieniach AdWords takie strony noszą miano „partnerów wyszukiwania”

Alternatywą dla Googlowskiej wyszukiwarki jest Sieć reklamowa – jest to zbiór stron obejmujący wybrane witryny Google (takie jak gmail czy Google maps), youtube.com oraz ogromną ilość stron partnerskich , które poprzez program AdSense (Pozwala on umieszczać reklamy na własnych stronach WWW i czerpać z nich dochody) umożliwiły wyświetlanie reklam AdWords na swojej witrynie.

Dzialanie Adsense-AdwordsSieć Wyszukiwania

Sieć wyszukiwania pozwala nam na wyświetlanie reklam tekstowych i tylko tekstowych w swoim obrębie. Wydawałoby się, że w porównaniu do sieci reklamowej, gdzie nasz przekaz marketingowy możemy o wiele bardziej urozmaicić, tutaj nie mamy zbyt dużych możliwości do popisu. Nic bardziej mylnego.

Wyszukiwarka Google to przede wszystkim miliony odsłon dziennie i tysiące potencjalnych kupujących zainteresowanych tematem. W Sieci Reklamowej dużą rolę w skuteczności naszych reklam odgrywają strony na których są one wyświetlane i na które nie mamy wpływu. Z ich jakością jak wiemy, bywa różnie – a od niej w dużej mierze zależy powodzenie naszych reklam.

Do czego zmierzam – Co prawda na wygląd SERP’a również wpływu nie mamy, ale:

Raz) Google dba o maksymalizację swoich dochodów
Dwa) Lwią ich część stanowią właśnie wpływy z AdWords
Trzy) Google dwoi się i troi aby zapewnić  ich odpowiednią ekspozycję w SERPie

Podsumowując – wyszukiwarka Google zapewnia nam wysoką przepustowość klientów + taką prezentację wyników w wyszukiwarce aby reklamy były zauważalne i, co ważniejsze, klikane.

Co możemy zrobić aby zwiększyć swoje szanse?

M.in. używać rozszerzeń reklam

Obecnie polski AdWords pozwala nam na użycie:

  • Rozszerzenia lokalizacji

rozszerzenie lokalizacji w google adwords

Funkcja ta pozwala na dodanie adresu naszego sklepu do reklamy – gdy w wynikach wyszukiwania pojawi się ona na jednej z pierwszych trzech pozycji mapka z map Google  zostanie dodana do reklamy. Musimy pamiętać, że rozszerzenia lokalizacji wyświetlają się tylko dla lokalnych wyników – będąc w Warszawie i wpisując  „fryzjer Wrocław” mapka się nie pojawi.

Możemy dodać wiele adresów lokalizacji, np. mając porozrzucane swoje punkty usługowe po całej Polsce mapka będzie się wyświetlała dla punktu najbliższego naszej obecnej lokalizacji.

Funkcja przeznaczona dla telefonów komórkowych z przeglądarką internetową o pełnej funkcjonalności (popularne smartphone’y). Pozwala na dołączenie do wyświetlanej reklamy numeru telefonu typu „kliknij aby połączyć”.

Uwaga! Funkcja ta jest też dostępna dla reklam na telefony komórkowe z obsługą protokołu WAP. Więcej informacji w sekcji „Wyświetlanie reklam w telefonie komórkowym”

Interesujące rozwiązanie, ale chyba nie do końca jeszcze skierowane na Polskie realia (jednakże trend posiadania zaawansowanych komórek jest obiecujący). Na pewno znacznie ułatwia kontakt z firmą w przysłowiowym „biegu”.  Nie zaszkodzi mieć taką kampanię w swoim repertuarze z kierowaniem tylko na urządzenia mobilne :)

  • Rozszerzenia linków witryny

rozszerzenie linków witryny w google adwordsTo rozszerzenie umożliwia nam umieszczenie dodatkowych  linków do naszej witryny w reklamie. W powyższym przykładzie mamy reklamę Empiku z linkami do Kultu, Call Of Duty, nowości  w sklepie czy też ulubionej sagi nastolatek w wersji na dvd ;)

Dzięki takiemu zabiegowi możemy odpowiednio wyróżnić produkty najlepiej sprzedające się w naszym sklepie, nowości czy oferty promocyjne – możliwości jest naprawdę sporo.

Ograniczenia? Możemy wpisać do 10 linków, z czego 3 lub 4 będą się wyświetlać z reklamą o ile zajmie ona pozycję uprzywilejowaną 1-3. Wg. jednego z web seminariów Google w którym miałem przyjemność uczestniczyć to jaki link zostanie wyświetlony pośrednio zależy od pytania skierowanego do wyszukiwarki, natomiast ich ilość, 3 bądź 4, od jakości reklamy.

Mamy tutaj również możliwość zapisywania danych rozszerzeń linków witryny aby kopiować je między kampaniami i nie wpisywać ich na nowo za każdym razem.

Gdzie znaleźć rozszerzenia reklam?

W zakładce głównej „Kampanie” klikamy w ikonkę zakładki skierowanej na dole tak jak na rysunku. Rozwinie się nowe menu gdzie zaznaczamy opcję „Dodaj Rozszerzenia” i klikamy ok.

adwords zakladka rozszerzenia reklamPojawi się nowa pod-zakładka „Dodaj rozszerzenia” do której przechodzimy.

adwords zakladka rozszerzenia reklam 2W rozwijanej zakładce „Widok” mamy aktualnie dostępne rozszerzenia – wybieramy te które nas interesuje i klikamy w przycisk „Nowe rozszerzenie”

UWAGA! Pamiętajmy, że zmienione rozszerzenie zostanie wykasowane – aby zobaczyć później jego statystyki należy kliknąć w przycisk obok „Widoku” – Na powyższym obrazku jest to „Wszystkie oprócz usuniętych”. Przełączamy na „Wszystkie” i możemy sprawdzić nasze poprzednie rozszerzenia reklam.

UWAGA nr 2 Rozszerzenia reklam działają tylko i wyłącznie na pozycjach uprzywilejowanych 1-3, nad wynikami wyszukiwania. Aby tam się znaleźć generalnie nasza reklama, zapytanie w wynikach wyszukiwania oraz jakość słowa kluczowego jak i samej reklamy muszą być odpowiednio wysokie.

Brzmi zawile – wiem. Tematyka ta porusza już dosyć skomplikowane zagadnienia, takie jak Wynik Jakości czy Ranking reklamy na które przyjdzie jeszcze pora. Spragnionych wiedzy odsyłam do Pomocy AdWords.

Wyświetlanie reklam na telefonie komórkowym

Oprócz umieszczania reklam na smartphone’ach (działa identycznie jak przy normalnych reklamach) możemy również wykorzystać trochę już archaiczne, ale wciąż popularne w Polsce strony WAP dla telefonów komórkowych.

Reklamy wyświetlane dla tego typu witryn mogą pojawiać się w WAP-owskiej wersji wyszukiwarki Google’a oraz w sieci reklamowej tych witryn – wybór kierowania możemy ustawić w pod-zakładce „Ustawienia” sekcji „Kampania” –> „Sieci i Urządzenia” –> „Sieci”. Tam ustawiamy czy interesuje nas tylko wyszukiwarka i reklamy tekstowe czy może Sieć reklamowa i reklamy tekstowe & graficzne.

Tworzenie reklam na telefony komórkowe

Aby utworzyć nową treść na telefony komórkowe przechodzimy do pod-zakładki „Reklamy”. W sekcji „Kampanie”, klikamy „Nowa reklama” i wybieramy opcję „Reklama WAP na telefon komórkowy”

google adwords - reklamy na komorke
Pojawi się menu tworzenia reklam graficznych. Wybieramy grupę reklamową do której nasza nowa reklama będzie należeć i przystępujemy do dzieła.

google adwords reklamy na komorke 2Na wstępie wybieramy czy będzie to reklama tekstowa czy graficzna:

  • Przy reklamie tekstowej jesteśmy ograniczeni ilością znaków 18/18/20 na Nagłówek/Opis/wyświetlany adres URL
  • Wymiary oraz ograniczenia dla reklam graficznych znajdziecie tutaj

    Reklamy graficzne nie obsługują również funkcji „Kliknij, aby połączyć” i będą wyświetlane tylko na stronach na telefony komórkowe, których wydawcy biorą udział w programie reklam graficznych.

W kolejnej części możemy dostosować opcję kontaktu z nami po kliknięciu na reklamę:

  • Użyć standardowego odesłania na nasz adres URL firmy (przy czym strona ta musi być odpowiednio zbudowana pod telefony komórkowe)
  • Zastosować funkcję „Kliknij aby połączyć” – wprowadzamy wtedy nazwę firmy oraz numer kontaktowy (Lokalny, bezpłatny w tym sensie, że jest tylko liczona stawka za normalne połączenie)

Możemy zastosować jedną z tych opcji albo obie naraz – Pamiętajmy o czytaniu informacji pod ikonką .

Jeżeli chcemy wybrać konkretnych operatorów na których nasze reklamy będą kierowane to mamy taką możliwość w „Opcje zaawansowane kierowania i sieci”

Mam nadzieję, że po tym artykule w pełni zdajecie sobie sprawę z potencjału jaki drzemie w sieci wyszukiwania – do omówienia została nam jeszcze sieć reklamowa, która zostanie opublikowana już wkrótce.

Autor: Piotr Stryjniak

Czytaj również:
Czym są linki sponsorowane? – Podstawy cz. 1
Wprowadzenie do Google AdWords – Podstawy cz. 2
Utworzenie konta w AdWords – Podstawy cz. 3
Panel użytkownika Adwords – Podstawy cz. 4
Słownik pojęć – Podstawy cz. 5
Konfiguracja śledzenia konwersji w AdWords cz. 6

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.