Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Miej oko na swoją konkurencję – SpyWords

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

Dotychczas na polskim rynku mocno brakowało narzędzi pozwalających na analizę konkurencji z perspektywy PPC/SEM. Byliśmy wyposażeni praktycznie tylko w rozwiązania dostarczane przez Google, z zazdrością spoglądając na bogaty wachlarz możliwości jakie posiadają firmy specjalizujące się w SEO.

Teraz jednak dostajemy do rąk narzędzie, które może znacznie ułatwić naszą codzienną pracę. SpyWords, bo o nim mowa, to program do analizy konkurencji oraz słów kluczowych wykorzystywanych w kampaniach AdWords oraz SEO. Co ma do zaoferowania i czy faktycznie możne nas wspomóc w codziennej pracy? Sprawdźmy.

Pierwsze wrażenie – wizualne

spywords analiza konkurencji

Strona główna narzędzia SpyWords.

To, co rzuca się w oczy po odpaleniu strony to bardzo prosty, wręcz lekko oldschoolowy layout – pierwsze wrażenie jest więc neutralne, z lekkim ukłonem w stronę negatywnego. Nie mam nic do prostoty, jednakże w tym przypadku program wygląda jakby został stworzony w 2007 roku. Osobiście uważam, że jeżeli narzędzie prezentuje się dobrze to chętniej do niego wracamy i używamy w codziennej pracy.

Pierwsze wrażenie – użytkowe

Strona wizualna nie każdemu musi się podobać ale to, co z pewnością każdy doceni to szybkość działania samego programu. SpyWords jest bowiem piekielnie szybki i o ile domeny/słowa kluczowe znajdują się w jego bazie danych to generowanie raportów zajmuje dosłownie chwilę. Wyjątek stanowią raporty powyżej 3000 wyników, które generowane są na osobnym serwerze i na ich otrzymanie musimy poczekać do 10 min (chociaż przeważnie czas jest znacznie krótszy).

Przy większych raportach brakuje mi jednak opcji powiadomień o gotowości raportu do pobrania – przydałoby się powiadomienie mailowe jak i w samym serwisie gdy nie skończyliśmy jeszcze sesji.

Twórcy wyposażyli narzędzie również w opcje autouzupełniania, rodem z Google, tak więc już w trakcie wpisywania frazy/domeny widzimy czy znajduje się ona w bazie czy nie + dostajemy podpowiedzi nt. fraz/domen których być może nie braliśmy pod uwagę przy planowaniu naszej analizy.

Całość interfejsu jest bardzo prosta i intuicyjna w obsłudze – mamy podział na 3 główne zakładki, stanowiące 3 obszary w których SpyWords oferuje nam swoją pomoc. Są to odpowiednio: analiza konkurencji, porównanie do 3-ech domen oraz wybór słów kluczowych.

Analiza konkurencji

Pierwsza możliwość to analiza konkurenta po adresie witryny:

analiza domeny konkurenta SpyWords.

Raport analizy domeny – 1 z 3 głównych funkcjonalności SpyWords.

Informacje zwrotne jakie otrzymamy są dosyć obszerne i uwzględniają:

  • Podsumowanie w postaci ilości słów konkurenta w AdWords oraz wynikach organicznych, wraz z miesięcznie generowanym ruchem dla obu źródeł, szacunkowym budżetem i pozycją reklamy,
  • Słowa kluczowe wykorzystywane przez konkurenta w AdWords wraz ze statystykami,
  • Unikalne teksty reklam wraz z adresem URL oraz ilością słów kluczowych „podpiętych” do danego tekstu reklamy,
  • Słowa kluczowe w wynikach organicznych,
  • Listę konkurentów dla AdWords & Wyników organicznych tworzonych na podstawie zbieżności list słów kluczowych,

Możemy też zamiast adresu domeny sprawdzić konkretne słowo kluczowe:

analiza frazy w spywords

Analiza słowa kluczowego zawiera m.in. podgląd tekstów reklamowych konkurencji.

Wtedy raport będzie uwzględniał:

  • Analizę podsumowującą (potencjalną ilość ruchu, ilość reklamodawców oraz śr. CPC),
  • Spis reklamodawców danej frazy w AdWords (wraz ze snippetem reklamy)
  • Wspólne słowa kluczowe najczęściej wykorzystywane wraz z analizowanym,
  • Listę domen z wyników organicznych (+ snippets),

Analizując przydatność powyższych raportów z punktu widzenia AdWords mogę stwierdzić, że większość z nich stanowi cenne źródło informacji. Przede wszystkim mamy dostęp do słów kluczowych konkurenta z możliwością eskportu do .csv (co przeważnie okazuje się niezbędne z racji ich ilości), podgląd jego reklam czy listę konkurentów (raport dobrze uzupełnia statystyki aukcji dostępne w panelu AdWords).

Z perspektywy analizy słów kluczowych najbardziej przypada mi do gustu raport słów powiązanych – przydaje się szczególnie przy budowie skali dla naszych kampanii.

Ostrożnie trzeba natomiast podchodzić do informacji nt. budżetów czy kosztów kliknięć – te bowiem potrafią dosyć mocno odbiegać od rzeczywistości (średnio różnice wynosiły ok. +/- 30% ale było też kilka domen gdzie rozstrzał był o wiele większy).

Bierzmy jednak poprawkę na to, że gdy mowa o CPC to niezwykle trudno oszacować jego poziom – występuje tutaj bowiem za dużo zmiennych na poziomie samego konta AdWords do których SpyWords po prostu nie ma dostępu.

Walka domen

Ten raport pozwala na porównanie 2-3 domen między sobą:

analiza domen konkurencji spywords

Porównanie parametrów konkurencji AdWords & ruch organiczny.

Oprócz standardowych danych widocznych powyżej znacznie ciekawiej prezentuje się porównanie słów kluczowych poszczególnych:

porównanie konkurencyjnych domen spywords

Zakładka walka domen za pomocą wizualizacji obrazuje różnice w ilości słów kluczowych między witrynami.

Wizualizacja obrazuje ilość używanych fraz na koncie (im większe koło tym więcej słów kluczowych w użyciu) – poszczególne koła mogą na siebie nachodzić, co mówi o pokryciu fraz dla analizowanych domen. Możemy zatem sprawdzić część wspólną bądź frazy wykorzystywane tylko przez konkurenta – szybki podgląd otrzymujemy na prawo od wykresów, standardowo z możliwością pobrania do .csv

Moim zdaniem – najbardziej wartościowe narzędzie dostępne w SpyWords z którego na pewno często będę korzystać 🙂

Wybór słów kluczowych

Najbardziej klasyczny raport ze wszystkich dostępnych, bardzo zbliżony w swojej specyfice do narzędzia słów kluczowych Google (obecnie Planera słów kluczowych).

research słów kluczowych spywords

Narzędzie do poszukiwania słów kluczowych które znajdziemy w SpyWords.

Generalnie służy do researchu słów kluczowych zgodnych z wprowadzoną frazą – kluczem. Moim zdaniem jest to miły dodatek do reszty funkcji aczkolwiek całkowicie zamienny z Plannerem od Google. Jeżeli jednak robimy analizę konkurencji w SpyWords to szybki research słów kluczowych może stanowić jej uzupełnienie i wtedy dobrze jest mieć wszystko w jednym miejscu.

SpyWords – Wady i zalety

Jeżeli miałbym w kilku najważniejszych punktach wymienić zalety SpyWords byłyby to:

  • szybkość działania programu,
  • auto uzupełnianie nazw domen oraz fraz znajdujących się w bazie – znacznie usprawnia pracę,
  • podgląd fraz wykorzystywanych w AdWords przez konkurentów,
  • opcja porównania domen i podgląd fraz które wzajemnie się pokrywają,
  • graficzne porównanie skali działań konkurencji,
  • podgląd tekstów reklamowych,
  • prosta i intuicyjna obsługa,

Mankamenty które zauważyłem:

  • archaiczny design (chociaż jeżeli jego zmiana miałaby wpłynąć na wydajność narzędzia to bym go nie ruszał),
  • braki w bazie (głównie słów kluczowych, pytanie jak są duże i jak mocno wpływają na przedstawiane wyniki),
  • aktualizacja bazy co 30 dni (dla AdWords to bardzo długi okres, dobrze by było też przedstawiać jej wzrost od ostatniego update’u),
  • brak oznaczenia w jakim dopasowaniu system „widzi” podawane słowa kluczowe,
  • Nieścisłości przy szacowaniu budżetów & CPC badanych domen & słów kluczowych,

Patrząc na SpyWords przez pryzmat dodatkowych funkcji które mógłby oferować przychodzi mi do głowy opcja automatycznego odfiltrowania reklam ze względu na dany obszar tekstu (headline/ 1-2 linia) – zważywszy, że treść reklamy często jest standaryzowana a różni się jedynie nagłówkiem/wyświetlanym URLem taka opcja faktycznie pomogłaby w uzyskaniu tylko unikalnych tekstów reklam.

Drugą rzeczą jest poszerzenie możliwości zakładki „walka domen” – w poszukiwaniu nowych słów kluczowych do naszych kampanii moglibyśmy oznaczać części fraz unikalnych dla porównywanych domen, automatycznie je sumować a następnie tak przygotowaną kompilację zapamiętywać w schowku do porównania z kolejnymi domenami. W ten sposób podczas jednej sesji z narzędziem moglibyśmy zgrupować listę naprawdę unikalnych słów którym warto się bliżej przyjrzeć i być może zaimplementować na koncie.

SpyWords – Cena

Na ten moment są dostępne dwa plany taryfowemiesięczny abonament w wysokości 100 oraz 300 zł. Oba warianty pozwalają na nieograniczone korzystanie z narzędzia oraz wszystkich jego funkcji natomiast różnią się ilością uzyskiwanych wyników w raportach:

  • wersja Pro (abo: 100 zł) – do 3000 wyników
  • wersja Unlim (abo: 300 zł) – bez ograniczeń

Przy opłacie za 6/12 miesięcy z góry można uzyskać dodatkowo 17/25% rabat tak więc cena robi się jeszcze bardziej atrakcyjna.

Czy Warto?

Moim zdaniem – jak najbardziej. Na polskim rynku brakowało dobrego narzędzia do analizy działań konkurencji i SpyWords skutecznie tą lukę wypełnia. Mimo paru rzeczy które można by poprawić (aktualizacja bazy & jej braki) oraz danych na które musimy patrzeć z lekkim dystansem (prezentowane poziomy budżetów & CPC) nie widzę na dziś dzień lepszej alternatywy.

===BONUS===

Specjalnie dla czytelników naszego bloga mamy 30% kupony zniżkowe – w ten sposób możemy już za 70 zł/mc wypróbować możliwości tego narzędzia. Kod to SMARTYOU i należy go wpisać na poziomie rejestracji nowego użytkownika. Ważne 30 dni od daty publikacji wpisu (18.02.2014).

Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: Google Ads

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę