Miej oko na swoją konkurencję - SpyWords - Google AdWords Blog | SmartYou

Miej oko na swoją konkurencję – SpyWords

Google Adwords >> Narzędzia

Dotychczas na polskim rynku mocno brakowało narzędzi pozwalających na analizę konkurencji z perspektywy PPC/SEM. Byliśmy wyposażeni praktycznie tylko w rozwiązania dostarczane przez Google, z zazdrością spoglądając na bogaty wachlarz możliwości jakie posiadają firmy specjalizujące się w SEO.

Teraz jednak dostajemy do rąk narzędzie, które może znacznie ułatwić naszą codzienną pracę. SpyWords, bo o nim mowa, to program do analizy konkurencji oraz słów kluczowych wykorzystywanych w kampaniach AdWords oraz SEO. Co ma do zaoferowania i czy faktycznie możne nas wspomóc w codziennej pracy? Sprawdźmy.

Pierwsze wrażenie – wizualne

spywords analiza konkurencji

Strona główna narzędzia SpyWords.

To, co rzuca się w oczy po odpaleniu strony to bardzo prosty, wręcz lekko oldschoolowy layout – pierwsze wrażenie jest więc neutralne, z lekkim ukłonem w stronę negatywnego. Nie mam nic do prostoty, jednakże w tym przypadku program wygląda jakby został stworzony w 2007 roku. Osobiście uważam, że jeżeli narzędzie prezentuje się dobrze to chętniej do niego wracamy i używamy w codziennej pracy.

Pierwsze wrażenie – użytkowe

Strona wizualna nie każdemu musi się podobać ale to, co z pewnością każdy doceni to szybkość działania samego programu. SpyWords jest bowiem piekielnie szybki i o ile domeny/słowa kluczowe znajdują się w jego bazie danych to generowanie raportów zajmuje dosłownie chwilę. Wyjątek stanowią raporty powyżej 3000 wyników, które generowane są na osobnym serwerze i na ich otrzymanie musimy poczekać do 10 min (chociaż przeważnie czas jest znacznie krótszy).

Przy większych raportach brakuje mi jednak opcji powiadomień o gotowości raportu do pobrania – przydałoby się powiadomienie mailowe jak i w samym serwisie gdy nie skończyliśmy jeszcze sesji.

Twórcy wyposażyli narzędzie również w opcje autouzupełniania, rodem z Google, tak więc już w trakcie wpisywania frazy/domeny widzimy czy znajduje się ona w bazie czy nie + dostajemy podpowiedzi nt. fraz/domen których być może nie braliśmy pod uwagę przy planowaniu naszej analizy.

Całość interfejsu jest bardzo prosta i intuicyjna w obsłudze – mamy podział na 3 główne zakładki, stanowiące 3 obszary w których SpyWords oferuje nam swoją pomoc. Są to odpowiednio: analiza konkurencji, porównanie do 3-ech domen oraz wybór słów kluczowych.

Analiza konkurencji

Pierwsza możliwość to analiza konkurenta po adresie witryny:

analiza domeny konkurenta SpyWords.

Raport analizy domeny – 1 z 3 głównych funkcjonalności SpyWords.

Informacje zwrotne jakie otrzymamy są dosyć obszerne i uwzględniają:

  • Podsumowanie w postaci ilości słów konkurenta w AdWords oraz wynikach organicznych, wraz z miesięcznie generowanym ruchem dla obu źródeł, szacunkowym budżetem i pozycją reklamy,
  • Słowa kluczowe wykorzystywane przez konkurenta w AdWords wraz ze statystykami,
  • Unikalne teksty reklam wraz z adresem URL oraz ilością słów kluczowych „podpiętych” do danego tekstu reklamy,
  • Słowa kluczowe w wynikach organicznych,
  • Listę konkurentów dla AdWords & Wyników organicznych tworzonych na podstawie zbieżności list słów kluczowych,

Możemy też zamiast adresu domeny sprawdzić konkretne słowo kluczowe:

analiza frazy w spywords

Analiza słowa kluczowego zawiera m.in. podgląd tekstów reklamowych konkurencji.

Wtedy raport będzie uwzględniał:

  • Analizę podsumowującą (potencjalną ilość ruchu, ilość reklamodawców oraz śr. CPC),
  • Spis reklamodawców danej frazy w AdWords (wraz ze snippetem reklamy)
  • Wspólne słowa kluczowe najczęściej wykorzystywane wraz z analizowanym,
  • Listę domen z wyników organicznych (+ snippets),

Analizując przydatność powyższych raportów z punktu widzenia AdWords mogę stwierdzić, że większość z nich stanowi cenne źródło informacji. Przede wszystkim mamy dostęp do słów kluczowych konkurenta z możliwością eskportu do .csv (co przeważnie okazuje się niezbędne z racji ich ilości), podgląd jego reklam czy listę konkurentów (raport dobrze uzupełnia statystyki aukcji dostępne w panelu AdWords).

Z perspektywy analizy słów kluczowych najbardziej przypada mi do gustu raport słów powiązanych – przydaje się szczególnie przy budowie skali dla naszych kampanii.

Ostrożnie trzeba natomiast podchodzić do informacji nt. budżetów czy kosztów kliknięć – te bowiem potrafią dosyć mocno odbiegać od rzeczywistości (średnio różnice wynosiły ok. +/- 30% ale było też kilka domen gdzie rozstrzał był o wiele większy).

Bierzmy jednak poprawkę na to, że gdy mowa o CPC to niezwykle trudno oszacować jego poziom – występuje tutaj bowiem za dużo zmiennych na poziomie samego konta AdWords do których SpyWords po prostu nie ma dostępu.

Walka domen

Ten raport pozwala na porównanie 2-3 domen między sobą:

analiza domen konkurencji spywords

Porównanie parametrów konkurencji AdWords & ruch organiczny.

Oprócz standardowych danych widocznych powyżej znacznie ciekawiej prezentuje się porównanie słów kluczowych poszczególnych:

porównanie konkurencyjnych domen spywords

Zakładka walka domen za pomocą wizualizacji obrazuje różnice w ilości słów kluczowych między witrynami.

Wizualizacja obrazuje ilość używanych fraz na koncie (im większe koło tym więcej słów kluczowych w użyciu) – poszczególne koła mogą na siebie nachodzić, co mówi o pokryciu fraz dla analizowanych domen. Możemy zatem sprawdzić część wspólną bądź frazy wykorzystywane tylko przez konkurenta – szybki podgląd otrzymujemy na prawo od wykresów, standardowo z możliwością pobrania do .csv

Moim zdaniem – najbardziej wartościowe narzędzie dostępne w SpyWords z którego na pewno często będę korzystać :)

Wybór słów kluczowych

Najbardziej klasyczny raport ze wszystkich dostępnych, bardzo zbliżony w swojej specyfice do narzędzia słów kluczowych Google (obecnie Planera słów kluczowych).

research słów kluczowych spywords

Narzędzie do poszukiwania słów kluczowych które znajdziemy w SpyWords.

Generalnie służy do researchu słów kluczowych zgodnych z wprowadzoną frazą – kluczem. Moim zdaniem jest to miły dodatek do reszty funkcji aczkolwiek całkowicie zamienny z Plannerem od Google. Jeżeli jednak robimy analizę konkurencji w SpyWords to szybki research słów kluczowych może stanowić jej uzupełnienie i wtedy dobrze jest mieć wszystko w jednym miejscu.

SpyWords – Wady i zalety

Jeżeli miałbym w kilku najważniejszych punktach wymienić zalety SpyWords byłyby to:

  • szybkość działania programu,
  • auto uzupełnianie nazw domen oraz fraz znajdujących się w bazie – znacznie usprawnia pracę,
  • podgląd fraz wykorzystywanych w AdWords przez konkurentów,
  • opcja porównania domen i podgląd fraz które wzajemnie się pokrywają,
  • graficzne porównanie skali działań konkurencji,
  • podgląd tekstów reklamowych,
  • prosta i intuicyjna obsługa,

Mankamenty które zauważyłem:

  • archaiczny design (chociaż jeżeli jego zmiana miałaby wpłynąć na wydajność narzędzia to bym go nie ruszał),
  • braki w bazie (głównie słów kluczowych, pytanie jak są duże i jak mocno wpływają na przedstawiane wyniki),
  • aktualizacja bazy co 30 dni (dla AdWords to bardzo długi okres, dobrze by było też przedstawiać jej wzrost od ostatniego update’u),
  • brak oznaczenia w jakim dopasowaniu system „widzi” podawane słowa kluczowe,
  • Nieścisłości przy szacowaniu budżetów & CPC badanych domen & słów kluczowych,

Patrząc na SpyWords przez pryzmat dodatkowych funkcji które mógłby oferować przychodzi mi do głowy opcja automatycznego odfiltrowania reklam ze względu na dany obszar tekstu (headline/ 1-2 linia) – zważywszy, że treść reklamy często jest standaryzowana a różni się jedynie nagłówkiem/wyświetlanym URLem taka opcja faktycznie pomogłaby w uzyskaniu tylko unikalnych tekstów reklam.

Drugą rzeczą jest poszerzenie możliwości zakładki „walka domen” – w poszukiwaniu nowych słów kluczowych do naszych kampanii moglibyśmy oznaczać części fraz unikalnych dla porównywanych domen, automatycznie je sumować a następnie tak przygotowaną kompilację zapamiętywać w schowku do porównania z kolejnymi domenami. W ten sposób podczas jednej sesji z narzędziem moglibyśmy zgrupować listę naprawdę unikalnych słów którym warto się bliżej przyjrzeć i być może zaimplementować na koncie.

SpyWords – Cena

Na ten moment są dostępne dwa plany taryfowemiesięczny abonament w wysokości 100 oraz 300 zł. Oba warianty pozwalają na nieograniczone korzystanie z narzędzia oraz wszystkich jego funkcji natomiast różnią się ilością uzyskiwanych wyników w raportach:

  • wersja Pro (abo: 100 zł) – do 3000 wyników
  • wersja Unlim (abo: 300 zł) – bez ograniczeń

Przy opłacie za 6/12 miesięcy z góry można uzyskać dodatkowo 17/25% rabat tak więc cena robi się jeszcze bardziej atrakcyjna.

Czy Warto?

Moim zdaniem – jak najbardziej. Na polskim rynku brakowało dobrego narzędzia do analizy działań konkurencji i SpyWords skutecznie tą lukę wypełnia. Mimo paru rzeczy które można by poprawić (aktualizacja bazy & jej braki) oraz danych na które musimy patrzeć z lekkim dystansem (prezentowane poziomy budżetów & CPC) nie widzę na dziś dzień lepszej alternatywy.

===BONUS===

Specjalnie dla czytelników naszego bloga mamy 30% kupony zniżkowe – w ten sposób możemy już za 70 zł/mc wypróbować możliwości tego narzędzia. Kod to SMARTYOU i należy go wpisać na poziomie rejestracji nowego użytkownika. Ważne 30 dni od daty publikacji wpisu (18.02.2014).

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.