Narzędzie propozycji słów kluczowych - Google AdWords Blog

Narzędzie propozycji słów kluczowych

Google Adwords >> narzędzia AdWords

W początkowym etapie tworzenia kampanii AdWords przygotowanie dobrze przemyślanej listy słów kluczowych jest bardzo istotne. To w dużej mierze od niej zależy czy ruch napływający do witryny okaże się wartościowy a kampania osiągnie dobre rezultaty.

Omawiając metody doboru słów kluczowych wspominałem, że dobrze rozpocząć od spisania najważniejszych fraz które opisują naszą działalność i przyjąć ją za punkt wyjścia do dalszej pracy. Jak jednak określić czy frazy które naszym zdaniem są wartościowe są faktycznie wyszukiwane przez użytkowników? Jak je wycenić i w konsekwencji ustalić odpowiedni budżet dla kampanii?

Z pomocą przychodzi narzędzie propozycji słów kluczowych, oferowane za darmo przez Google. Zostało ono ostatnio poddane generalnemu liftingowi oraz wzbogacone o parę interesujących usprawnień. Przyjrzyjmy mu się zatem trochę bliżej ;)

Gdzie znajdę Narzędzie propozycji słów kluczowych?

Dostępne jest ono w dwóch wersjach:

  • Ogólnodostępnej, dla wszystkich
  • Wewnętrznej w systemie Google AdWords, dla tych którzy posiadają konto

Zachęcam do używania wersji spod panelu AdWords – jest bardziej rozbudowana, daje większe możliwości i nie ma żadnych ograniczeń. Założenie konta nic nie kosztuje a samo KWT (Keyword Tool) ułatwia pracę również specjalistom SEO.

W panelu Adwords znajdziemy je w zakładce „Narzędzia i analiza” -> „Narzędzie propozycji słów kluczowych„:

Keyword tool w Google Adwords

 Narzędzie słów kluczowych – wiadomości ogólne

Narzędzie na pozór może wydawać się skomplikowane ale po bliższym zapoznaniu nie wygląda już tak strasznie. Poniżej zaznaczyłem parę najważniejszych elementów:

narzędzie propozycji słów kluczowych adwords
Cały interfejs opiera się na części gdzie wprowadzamy dane (1) oraz tabelce gdzie uzyskujemy słowa proponowane przez system (2). Dodatkowo mamy również parę elementów dodatkowych (3), pozwalających usprawnić nieco pracę.

Dane do narzędzia możemy wprowadzać na parę sposobów:

  • dodając słowa (wyrażenia) jedno na jeden wiersz. Przeważnie najlepsze rezultaty są osiągane przy dodaniu kilku fraz które są powiązane z danym zagadnieniem. Proponowane przez narzędzie słowa kluczowe powinny być wtedy bardziej precyzyjne i lepiej dopasowane.
  • podając adres witryny bądź konkretny adres URL podstrony która traktuje o interesującym nas temacie – system skanuje tą stronę w poszukiwaniu różnych fraz wyszukiwanych przez Internautów w wyszukiwarce Google.
  • poprzez ustalenie kategorii z której mają one pochodzić (np. Hobby i Wypoczynek -> Gotowanie -> Kuchnia regionalna -> Kuchnia francuska)

Dane metody poszukiwań słów kluczowych możemy używać oddzielnie bądź w różnych kombinacjach – osobiście preferuje wyszukiwanie po słowach kluczowych jednakże w połączeniu z kategoriami można uzyskać również ciekawe rezultaty, zwłaszcza przy szukaniu fraz wykluczających dla naszej listy.

Po lewej stronie mamy możliwość dopisać tzw. uwzględnione bądź wykluczone terminy – wprowadzając dodatkowe frazy możemy je uwzględnić bądź wykluczyć od razu z listy proponowanych słów kluczowych.

Mając taką przykładową listę słów kluczowych:

sukienki na lato 2011
sukienki lato 2011
sukienki
modne sukienki
suknie wieczorowe
sukienki letnie
sukienki lato
tanie sukienki na lato
sukienki ciążowe na lato

A następnie dodając:

Uwzględnione frazy:Wykluczone:
sukienki2011
lato

Wykluczymy wszystkie frazy z wyrażeniem „2011” a pozostawimy te które mają w sobie przynajmniej jedno słowo z listy uwzględnionej. Powinniśmy zatem otrzymać:

sukienki na lato 2011
sukienki lato 2011
sukienki
modne sukienki
sukienki lato
tanie sukienki na lato
sukienki ciążowe na lato

Pamiętajmy jednak, że uwzględnione i wykluczone frazy działają tylko na listę proponowanych słów kluczowych a nie na wyszukiwane przez nas hasła – te będą wyświetlać się niezależnie od prowadzonych zmian.

Zauważmy również że dla programu słowa „lato” i „letnie” to zupełnie inne terminy. Wykluczane/uwzględniane frazy muszą być zatem dokładnie określone i wpisywane w preferowanej przez nas formie.

Poszukiwanie nowych słów kluczowych

W części odpowiedzialnej za zwracanie wyników spędzisz prawdopodobnie najwięcej czasu – to tutaj otrzymamy informacje na temat ilości wyszukiwań, szacunkowych stawek CPC czy natężenia konkurencji.

Posłużmy się następującym przykładem. Rozpocznijmy poszukiwania od 3-ech fraz:

wyjazdy zimowe
wyjazdy narciarskie
obozy narciarskie

narzędzie adwords do znajdowania słów kluczowych
Widzimy, że dane zostały umieszczone w dwóch tabelach – pierwsza odpowiada za zwrócenie dokładnych wyników naszych wyszukiwanych haseł. Natomiast druga pokazuje propozycje słów kluczowych które mogą nas zainteresować.

Domyślnie narzędzie pokazuje słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym – aby to zmienić wystarczy po lewej stronie zaznaczyć dodatkowe typy dopasowania takie jak ścisłe bądź do wyrażenia. Czytaj więcej o dopasowaniach słów kluczowych.

Wyniki możemy również kształtować oraz zawężać poprzez dodatkowe opcje dostępne w narzędziu (1) – Zaznaczenie opcji „Wyświetl tylko propozycje ściśle powiązane z moimi wyszukiwanymi hasłami” spowoduje zwrot wyników w postaci haseł które będą zawierały nasze wprowadzone hasła.

Poniżej znajduje się również menu w którym możemy określić język oraz kraj dla których poszukujemy fraz jak również docelowe urządzenie (dla przykładu komputery bądź urządzenia przenośne – w przypadku tych drugich hasła wpisywane przez Internautów będą prawdopodobnie bardziej ogólne i krótsze).

Opcje zaawansowane pozwalają również posłużyć się filtrami i w ten sposób ograniczyć liczbę wyświetlanych wyników.

Wykluczające słowa kluczowe

Oczywiście narzędzie może nam również pomóc w znajdowaniu wykluczających słów kluczowych. W tym wypadku obok nazwy słowa kluczowego które chcielibyśmy wykluczyć należy wcisnąć znak strzałki skierowanej do dołu – rozwijana lista pozwoli na zamianę frazy w wykluczającą w preferowanym przez Nas dopasowaniu. Poniżej przykład:

Dodawanie wykluczających słów kluczowych w narzędziu Adwords
Jak już wspominałem dobrym pomysłem na poszukiwanie słów wykluczających jest skorzystanie z opcji wyszukiwania nowych fraz ze względu na preferowaną kategorię.

Analiza otrzymanych danych

Na początek słowo o prezentowanych w narzędziu liczbach – są to dane estymowane na bazie wyszukiwań z ostatnich 12-stu miesięcy. Zwłaszcza „przybliżony CPC” może być mocno zawyżony więc radziłbym traktować go raczej poglądowo i bazować na własnym doświadczeniu w ustalaniu stawek dla słów kluczowych. Jeżeli nasze konto jest poprawnie zarządzane oraz odpowiednio zoptymalizowane to nie powinno być problemu ze znaczną redukcją proponowanej stawki.

Poniżej mamy listę słów które otrzymałem dla naszych 3-ech podglądowych fraz:

ustawienia kolumn w adwords keyword tool
Na samym początku warto ustawić odpowiednie kolumny które nas interesują (opcja najbardziej na prawo) – osobiście najczęściej korzystam z układu zaprezentowanego powyżej.

Garść wyjaśnień odnośnie reszty:

  • Różnica nt. globalnych i lokalnych wyszukań polega na tym, że wersja lokalna uwzględnia targetowanie ze względu na język oraz kraj
  • Udział w reklamach oraz wyszukiwaniach i Sieć wyszukiwania Google – te opcje nie są niestety dostępne (a przynajmniej mi nigdy nie zwróciły żadnego wyniku :))
  • Pobrane z witryny – zaznacza czy i z jakiej strony słowo zostało pobrane

Proponowane słowa możemy sortować wg. różnych kryteriów oraz pogrupować. Pamiętajmy jednak że mamy do czynienia z automatem dla którego cechą wspólną słów może okazać się np. przyimek :)

Opcja „Więcej podobnych” jak sama nazwa wskazuje wyszukuje podobne frazy do tych które zaznaczyliśmy w tabelce (w praktyce wyrażenia przez nas zaznaczone zostają przeniesione do pola wprowadzania słów kluczowych w miejsce poprzednich)

„Prognozuj ruch w sieci wyszukiwania” może się przydać gdy rozbudowujemy listę fraz dla działających już kampanii – po wybraniu grupy reklamowej oraz kampanii możemy jeszcze dokładniej oszacować śr. poziom CPC, ilość kliknięć oraz przewidywane dodatkowe dzienne koszty. Uczulam jednak, że dane mają wciąż charakter podglądowy – zakładane max. CPC jest bowiem pobierane z tego ustalonego na poziomie grupy reklam.

Pobieranie do pliku nie wymaga raczej komentarza, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na możliwość pobierania słów oznaczonych gwiazdką. Ogromną zaletą tego typu zaznaczenia jest to, że frazy są ciągle dostępne, niezależnie od ilości wyszukań nowych wariacji słów kluczowych. Zielona rozwijana tabelka, znajdująca się na dole ekranu po prawej stronie przetrzymuje wszystkie pooznaczane przez nas wyrażenia dzięki czemu mamy do nich szybki dostęp. Gdy lista będzie gotowa możemy ją po prostu pobrać do pliku arkusza kalkulacyjnego.

Niestety, opcja „dodaj słowa kluczowe” działa tylko dla zwykłego zaznaczenia więc „ogwiazdkowane” wyrażenia muszą być z powrotem skopiowane do pola wprowadzania danych tak aby narzędzie ponownie umieściło je w tabelce i dało się je w normalny sposób zaznaczyć. Niezbyt przemyślane rozwiązanie ze strony Google’a.

Dopasowania słów kluczowych i proponowane wyniki

Ostatnią rzeczą jaką chciałbym omówić to różnice w przedstawianych danych ze względu na różne dopasowania słów kluczowych:

różne dane dla różnych dopasowań słów kluczowych adwordsFraza „obozy narciarskie” jest przedstawiona w dopasowaniu przybliżonym, do wyrażenia oraz ścisłym. Jak można by się spodziewać dopasowanie przybliżone ma przewidywaną największą ilość wyszukań.

Pamiętajmy jednak, że w tym typie dopasowania zawierają się również dopasowania ścisłe oraz do wyrażenia, czyli:

[obozy narciarskie](880) + „obozy narciarskie”(1900) + inne powiązane frazy(2620) = obozy narciarskie (5400)

Inne powiązane frazy to dla przykładu:

obozy narciarskie 2011
obozy narciarskie dla młodzieży
obozy narciarskie dla dzieci
obóz narciarski dla dzieci i młodzieży

Trzy pierwsze wyrażenia będą się również zawierać w dopasowaniu do wyrażenia. Uczulam zatem aby sprawdzać różne typy dopasowania aby później obyło się bez niespodzianek w postaci kilkukrotnie niższego ruchu.

 

Mam nadzieję, że dzięki temu dosyć szczegółowemu opisowi narzędzia propozycji słów kluczowych rozwiałem większość Waszych wątpliwości na jego temat. Chcąc czy nie chcąc narzędzia pozwalające na bardziej efektywne tworzenie kampanii powinno się znać a znajomość tego opisanego powyżej powinna zwrócić się w lepszej jakościowo kampanii o niższych kosztach promocji w wyszukiwarce Google.

Jeżeli nie znaleźliście odpowiedzi na pytanie związane z narzędziem propozycji słów kluczowych w tym artykule zachęcam do komentarzy – w miarę możliwości postaram się na wszystkie odpowiedzieć :)

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.

  • Bardzo dobry artykuł na temat tego narzędzia oraz ciekawe przykłady.