Podgląd i diagnostyka reklam - Google AdWords Blog

Podgląd i Diagnostyka reklam

Google Adwords >> narzędzia AdWords

W poprzednim artykule poruszyłem temat diagnostyki słów kluczowych na koncie Adwords. Bezpośrednio z tym tematem jest związana jeszcze jedna, równie istotna kwestia – diagnostyka reklam.

Podobnie jak w przypadku słów kluczowych można ją wykonać na dwa sposoby – ręcznie oraz przy pomocy dedykowanego narzędzia. Ręczną diagnostykę wykonujemy z poziomu zakładki „Reklama” a potrzebne informacje uzyskujemy z kolumny „Stan” po najechaniu na charakterystyczną „chmurkę”:

diagnostyka reklam w Google Adwords
Ten sposób diagnozowania poprawności wyświetlania reklam został dodany całkiem niedawno, zainteresowanych odsyłam tutaj:

[box type=”info”]Diagnostyka reklam tekstowych[/box]

Aby sprawdzić czy nasza reklama wyświetla się poprawnie dla danego słowa kluczowego i dodatkowo mieć podgląd na wyniki wyszukiwania w Google potrzebujemy użyć dedykowanego narzędzia, noszącego nazwę…

Podgląd i diagnostyka reklam

Jest to moim zdaniem najbardziej pewne ze wszystkich rozwiązań dedykowanych diagnostyce kampanii Adwords. Często bowiem zdarza się, że wg. pozostałych narzędzi nasze reklamy czy słowa kluczowe nie wyświetlają się lecz zebrane kliknięcia czy wyświetlenia świadczą o sytuacji całkiem odwrotnej :)

Przeważnie właśnie w takim wypadku to rozwiązanie sprawdza się najlepiej i potrafi wskazać czy rzeczywiście mamy problem.

Posłużmy się przykładowym scenariuszem: w grupie reklam posiadamy słowo +monitory +sony oraz słowo wykluczające [monitory sony]. Zastosowaliśmy takie rozwiązanie ponieważ chcemy aby ta konkretna grupa reklam zbierała wszystkie frazy „na około” – posiadające literówki itp. Jednakże wg. diagnostyki słów kluczowych nasza reklama nie wyświetla się z powodu wykluczającego słowa kluczowego.

Wykorzystując jednak narzędzie podglądu i diagnostyki reklam i wpisując frazę: monitrony sony (zamierzona literówka) reklama zostanie wyświetlona. Wszystko działa zatem poprawnie lecz aby to stwierdzić musieliśmy użyć dodatkowego narzędzia.

Wniosek jest zatem prosty – nie ufajmy bezgranicznie uzyskanym wynikom i jeżeli mamy jakieś wątpliwości skorzystajmy z podglądu i diagnostyki reklam.

Znajdziemy je na głównym zielonym pasku w sekcji „Narzędzia i analiza”:

narzędzie podglądu i diagnostyki reklam Adwords
Prostota jest jego wielką zaletą
– nie znajdziemy tutaj wielu funkcji, lecz w szybki sposób otrzymamy potrzebne informacje:

narzędzie podglądu reklam w Adwords
Mamy tutaj dwie, podstawowe sekcje – w pierwszej wprowadzamy interesującą nas frazę oraz ustawiamy zmienne (język, lokalizację czy typ urządzenia). Sekcja druga natomiast zwraca wyniki w postaci przykładowej strony rezultatów wyszukiwania (SERP):

użycie narzędzia podglądu i diagnostyki reklam
Po wpisaniu frazy dla której chcemy sprawdzić poprawność wyświetlania reklam (w naszym przypadku są to „komputery używane”) oraz określeniu właściwej lokalizacji (Wrocław) otrzymamy dwie informacje zwrotne.

Pierwsza informuje o tym czy jakaś reklama z naszych kampanii jest w ogóle wyświetlana – otrzymamy zielone „TAK” i komunikat które słowo kluczowe dopasowało się do pytanej frazy (warto zwrócić na to uwagę) oraz gdzie możemy znaleźć je na koncie (kampania -> grupa reklam). W przypadku informacji o niewyświetlaniu naszych reklam narzędzie zwróci nam ewentualne problemy które powodują taki stan rzeczy.

W przykładowych wynikach wyszukiwania dostajemy podgląd jak na ten moment wygląda sytuacja – jeżeli nasza reklama jest tam obecna to będzie podświetlona na zielono. Dodatkowo możemy od razu przeanalizować i porównać reklamy konkurencji ;)

Diagnostyka reklam graficznych

W tym wypadku jedyną diagnostykę którą możemy na ten czas wykonać to sprawdzenie kolumny stanu reklamy. Dowiemy się z niej czy nasze kreacje zostały zatwierdzone bądź też nie przeszły kontroli (warto pamiętać, że w przypadku reklam graficznych kontrola odbywa się z pomocą pracownika Google). Jeżeli reklamy zostały odrzucone polecam przejrzeć listę zasad z poniższego linka – jeżeli mimo wszystko nie wiemy dlaczego reklama została odrzucona zawsze możemy napisać do obsługi technicznej:

[box type=”info”]Zasady dotyczące reklam graficznych[/box]

Narzędzie podglądu i diagnostyki reklam – główne zalety

  • Weryfikacja czy na daną frazę nasze reklamy są wyświetlane
  • Wskazanie konkretnego słowa kluczowego z konta dla wybranej frazy
  • Szybka identyfikacja problemu niewyświetlanych reklam dzięki systemowi podpowiedzi
  • Możliwość podglądu faktycznego wyglądu naszych reklam w SERPach
  • Podgląd dodatkowych rozszerzeń dodawanych do kampanii
  • Analiza reklam konkurencji
  • Narzędzie nie zlicza wyświetleń – brak negatywnego odbicia w statystykach

Diagnostyka to pierwszy przystanek w przypadku gdy na koncie dzieje się coś złego. Teraz, znając pełny arsenał jaki oferuje Adwords, zidentyfikowanie i rozwiązanie jakichkolwiek problemów kampanii nie powinno zająć wam wiele czasu :)

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.