Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Przegląd nowych funkcji w Adwords cz. 1

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

Google AdWords jest niezwykle dynamicznym systemem reklamowym – nie ma praktycznie miesiąca aby nie zostały wprowadzone jakieś ulepszenia, poprawki w interfejsie czy całkiem nowe funkcje.

Ostatnimi czasy pojawiło się parę istotnych zmian o których warto wiedzieć:

Względny CTR

Jest to nowa metryka wykorzystywana w kampaniach kierowanych na Sieć Reklamową Google. Jej głównym celem jest pokazanie, w jakim stopniu Twoja reklama była klikana w stosunku do reklam konkurencji w tym samym miejscu docelowym.

Wskaźnik ten jest szczególnie przydatny gdy nie posiadamy skonfigurowanej opcji śledzenia konwersji lub ilość konwersji jest bardzo niska.

Punktem wyjściowym względnego CTR jest liczba 1.0, tak więc:

  • Względny CTR na poziomie 0.5 oznacza, że moje reklamy uzyskują o 50% mniejszą klikalność w stosunku do średniej pozostałych reklamodawców na tych samych witrynach
  • Wynik 1.0 oznacza, że klikalność moich reklam pokrywa się ze średnią klikalnością konkurencji
  • Względny CTR = 1.5 mówi mi, że moje reklamy otrzymują o 50% więcej kliknięć w stosunku do średniego wyniku konkurencji

Tak więc wszystko większe od 1.0 to wynik powyżej średniej natomiast wynik niższy powinien skłonić nas do podjęcia działań nad optymalizacją kampanii. Niski względny CTR (poniżej średniej) oznacza również niższy Wynik Jakości co przekłada się na wyższe koszty kampanii (wyższe CPC i gorszy Ranking reklamy).

Gdzie znajdę względny CTR?

Parametr ten jest dostępny dla kampanii kierowanych na Sieć Reklamową Google – możemy go sprawdzić zarówno na poziomie kampanii jak i grupy reklamowej.

Włączamy go poprzez opcję konfiguracji ustawień kolumn:

względny CTR w Adwords

Identycznie wygląda to przy grupie reklamowej (wystarczy przejść do zakładki „Grupy reklamowe” i tam włączyć funkcję w kolumnach).

Przyjrzyjmy się teraz nowej metryce:

względny CTR w Adwords raport

Widzimy, że pierwsza kampania radzi sobie całkiem nieźle (o 40% wyższy CTR względem średniej) natomiast wypadałoby popracować nad kampanią numer dwa z uwagi na wynik na poziomie 0.6 (o 40% gorsza klikalność względem konkurencji).

Zachęcam również do uwzględniania tych danych wraz z danymi na temat konwersji – jeżeli celem kampanii jest utrzymanie docelowego CPA poniżej 10 zł a kryterium to w tym wypadku jest spełnione nie powinienem podejmować decyzji tylko na podstawie względnego CTR.

 Zmiany w sposobie kierowania na Sieć Reklamową Google

Kierowanie reklam w Sieci Reklamowej Google do niedawna opierało się na wyborze:

  • kierowania kontekstowego, czyli ze względu na dodane słowa kluczowe w grupach reklam
  • kierowania na miejsca docelowe czyli poprzez dodanie stron docelowych, gdzie chcielibyśmy wyświetlać nasze reklamy

Z biegiem czasu doszło również kierowanie na odbiorców, tematy czy funkcja remarketingowa jednakże zasady pozostawały niezmienione: jeżeli kierowałeś reklamy na słowa kluczowe to w przypadku dodania do takiej kampanii tylko miejsc docelowych (lub tematów itp.) twoje reklamy nie były wyświetlane. Podobnie w wypadku kierowania tylko na miejsca docelowe – wraz z dodaniem tylko słów kluczowych reklamy nie były wyświetlane.

Reguły te przestały jednak obowiązywać wraz z ostatnią modyfikacją. Opcje kierowania na Sieć Reklamową teraz wyglądają w sposób następujący:

  • Wyświetlaj reklamy na stronach, które pasują do najogólniejszej metody kierowania (wcześniej: tematycznie powiązane strony w całej sieci)
  • Wyświetlaj reklamy tylko na stronach, które pasują do wszystkich wybranych metod kierowania (wcześniej: tylko tematycznie powiązane strony w wybranych miejscach docelowych i grupach odbiorców)

W tym momencie, bez względu na to jaką opcję wybierzesz, gdy reklamy będą kierowane tylko w jeden sposób (tylko kw, tylko miejsca docelowe, tylko tematy itp.) będą one wyświetlane.

Zmiany zachodzą dopiero w przypadku dodania dodatkowych metod kierowania. Ze względu na dosyć sporą liczbę możliwych kombinacji odsyłam do bardzo fajnie przygotowanej tabelki w Centrum Pomocy AdWords:

[box type=”info”]Kierowanie reklam w na Sieć Reklamową Adwords – kombinacje[/box]

Nowy raport w Sieci Wyszukiwania: Reklamy Na górze/z boku

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jaka jest różnica w skuteczności reklam pojawiających się u góry wyników wyszukiwania a tych z boku?

raport adwords reklamy u góry/z boku

Za sprawą nowego raportu (dostępnego na poziomie kampanii, grupy reklamowej, reklam czy słów kluczowych) w Sieci Wyszukiwania jesteśmy w stanie teraz to sprawdzić. Nową funkcję znajdziemy pod przyciskiem „Podziel”:

raport w adwords u góry/z boku

Przyznam szczerze, że po uruchomieniu raportu byłem mocno zaskoczony. Nie sądziłem bowiem, że między miejscami 1-3 a resztą istnieje tak ogromna przepaść:

raport w adwords u góry/z boku 2

Porównując informacje na kilkunastu kontach można wysnuć wniosek, że podobnie jak w działaniach SEO tak i w branży PPC liczą się tylko pozycje 1-3. Jak narazie nie mamy jednak powodów do zmartwień – ceny kliknięć, nawet na pozycje 1-3 (nie mówiąc o najbardziej konkurencyjnych branżach) są w Polsce relatywnie niskie (porównując je chociażby do UK).

Co jednak mają powiedzieć reklamodawcy kierujący reklamy na język angielski? 🙂

Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: Google Ads

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę