Rodzaje raportów w Google AdWords

Rodzaje generowanych raportów w AdWords

Google Adwords >> raportowanie

Funkcja tworzenia raportów w AdWords, jak zapewne już wiecie, jest bardzo pomocna w stałym monitorowaniu skuteczności naszych kampanii. Dodatkowe funkcje (harmonogramy raportów, wysyłanie na maila, tworzenie szablonów) mocno ułatwiają zarządzanie, zwłaszcza w przypadku rozbudowanych kont.

Aby jednak w pełni wykorzystać ich potencjał sprawdźmy jakie raporty możemy wygenerować dla Sieci Reklamowej oraz Sieci Wyszukiwania Google.

Raporty wspólne

Jest to podstawowy zestaw raportów pozwalających na szybką ocenę kondycji poszczególnych składowych konta AdWords.

1. Raport kampanii (zakładka kampanie)

Podstawowy raport pozwalający sprawdzić ogólny stan naszego konta. Raport ten umożliwia nam również śledzenie ilości nieprawidłowych kliknięć (trzeba włączyć dodatkową rubrykę w opcji „kolumny”).

[box type=”info”]Nieprawidłowe kliknięcia – AdWords Pomoc[/box]

2. Raport grup reklamowych (zakładka grupy reklamowe)

Raport o wyższym poziomie szczegółowości względem poprzedniego – pozwala ocenić jak radzą sobie nasze poszczególne grupy reklam. Jest również bardzo przydatny przy określaniu stawek w sieci reklamowej.

3. Raport skuteczności reklam (zakładka reklamy)

Dzięki niemu będziemy mogli szybko sprawdzić jak radzą sobie nasze reklamy w poszczególnych kampaniach czy grupach reklam. Pomaga również znajdować odrzucone, wstrzymane czy też słabo radzące sobie reklamy.

4. Raport pory dnia (zakładka wymiary)

Bardzo ciekawy raport który powie nam jak sprawowały się nasze kampanie/grupy reklamowe w określonej godzinie. Jesteśmy zatem w stanie sprawdzić o jakich porach dnia uzyskujemy największą liczbę konwersji a następnie wykorzystać harmonogram wyświetlania reklam (zakładka ustawienia w kampanii) aby np. podnieść max. CPC dla najlepszych godzin a obniżyć dla gorszych.

Raport ten, w przeciwieństwie do innych jest lekko „ukryty” – aby go znaleźć musimy wpierw uruchomić zakładkę wymiary. Znajdziemy ją w głównym oknie Kampanie, pod charakterystyczną strzałką obok innych zakładek:

zakladka wymiary

Z poziomu tej zakładki wystarczy wtedy wybrać opcję „Widok: Pora Dnia”:

zakladka wymiary

Statystyki dla poszczególnych godzin możemy sprawdzać z poziomu konta (wszystkie kampanie), kampanii oraz grupy reklam.

5. Raport na temat położenia geograficznego (zakładka wymiary)

Kolejny raport do uzyskania z zakładki wymiary – na poziomie konta, kampanii bądź grupy reklam pozwala na sprawdzenie gdzie wyświetlane są nasze reklamy. Poziom szczegółów jaki możemy uzyskać to: kraj, region oraz miasto (wszystko do włączenia w opcji kolumny – domyślnie opcje te są wyłączone).

Świetny raport do tworzenia nowych kampanii kierowanych na konkretne lokalizacje. Dla przykładu: Kierując kampanię na cały obszar Polski możesz, po uzbieraniu odpowiedniej ilości danych, sprawdzić w których województwach masz największą skuteczność i stworzyć nową kampanię na ten konkretny obszar.

Raporty Sieci Wyszukiwania

Raporty przeznaczone dla sieci wyszukiwania są nastawione mocno pod optymalizację kampanii – dzięki nim wykryjesz frazy o niskim wyniku jakości, dostosujesz stawki za kliknięcie czy też dodasz nowe słowa kluczowe.

Ze względu na wielkość konta oraz ilość pozyskiwanych danych powinieneś je monitorować przynajmniej raz w tygodniu. Pamiętaj: skuteczność twoich kampanii w wyszukiwarce zależy w dużej mierze od tych raportów.

1. Raport słowa kluczowego (zakładka słowa kluczowe)

Pozwala zweryfikować jak faktycznie radzą sobie poszczególne słowa kluczowe – tutaj sprawdzisz ich wynik jakości oraz podstawowe parametry.

2. Raport wyszukiwanego hasła (zakładka słowa kluczowe i wymiary)

Raport pozwalający na bieżąco monitorować z jakich fraz ludzie klikają w nasze reklamy – służy do wyłapywania nowych słów kluczowych i słów wykluczających. Bardzo przydatny, stanowi praktycznie fundament przy monitorowaniu kampanii w sieci wyszukiwania Google.

W zakładce słowa kluczowe można go znaleźć w tym miejscu:

zakladka slowa kluczowe

Raporty Sieci Reklamowej

Raporty w sieci reklamowej są bardzo podobne do tych przeznaczonych dla wyszukiwarki. Tutaj jednak śledzimy efektywność stron www na których wyświetlają się nasze reklamy.

Za ich pomocą będziesz w stanie zidentyfikować i wykluczyć niepowiązane miejsca docelowe ale również dobrze konwertujące strony www. Dwa ostatnie raporty są niezwykle istotne aby zachować kampanie kontekstowe w dobrej kondycji – zalecam ich dosyć częstą weryfikację.

1. Raport demograficzny (zakładka wymiary)

Dane demograficzne są gromadzone przez niektóre strony partnerskie Google a następnie udostępniane Reklamodawcom. Przy pomocy tego raportu możemy dowiedzieć się z jakiego przedziału wiekowego oraz jakiej płci były osoby klikające w reklamy.

Niestety w Polsce za wiele takich stron nie uświadczymy – dane te są stosunkowo rzadko gromadzone a raport w naszych warunkach traci na znaczeniu.

2. Raport miejsc docelowych (zakładka sieć i wymiary)

Zakładka Sieć w której znajdziemy ten raport pozwala nam na podgląd gdzie wyświetlają się nasze reklamy. Lepsze strony możemy dodać do zarządzanych miejsc docelowych (indywidualnie określić stawkę CPC) natomiast strony gorsze wykluczyć.

Należy zaznaczyć, że działania tutaj wykonywane odbywają się na poziomie domeny – możemy zatem zablokować witrynę www.fajnastrona.pl ale gdybyśmy chcieli wykluczyć tylko jej część (fajnastrona.pl/newsy) to tutaj tego nie zrobimy. Służy do tego raport docelowych adresów URL.

3. Raport docelowych adresów URL (zakładka sieć i wymiary)

Dzięki niemu jesteśmy w stanie dokładnie stwierdzić na jakich stronach została wyświetlona nasza reklama. Jest to szczególnie przydatne przy rozbudowanych serwisach – możemy zostawić działy, w których reklama osiąga najlepsze rezultaty a resztę wykluczyć.

Raport ten znajdziemy w zakładce Sieć w następującym miejscu:

zakladka sieci

Zakładka wymiary służy jedynie poglądowo – nie można tam wprowadzać zmian aczkolwiek można utworzyć raport i ustawić jego harmonogram.

 

Raporty AdWords pozwolą wam nabrać trochę swobody – doskonale wiem, że nie każdy ma czas na codziennie sprawdzanie skuteczności swoich kampanii. Dla takich właśnie osób jest to znakomite rozwiązanie do którego przetestowania serdecznie zachęcam.

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.