Rozszerzenia Reklam Tekstowych AdWords - Google AdWords Blog | SmartYou

Rozszerzenia Reklam Tekstowych AdWords

Google Adwords >> reklamy w AdWords

Limit ilości znaków jest jedną z największych bolączek, jeśli chodzi o tworzenie reklam tekstowych w AdWords. Często zdarza się, że musimy zrezygnować z treści, które według nas mogą być bardzo efektywne, ponieważ przekroczyliśmy limit nawet o jeden znak.
Z pomocą mogą przyjść nam rozszerzenia reklam, czyli funkcjonalność udostępniona przez Giganta z Mountain View pozwalająca na rozszerzenie naszych przekazów o kolejne linijki tekstu.

Korzyści?

„Rozszerzenia reklam to rodzaj formatu reklamy, który wyświetla dodatkowe informacje o Twojej firmie („rozszerzając” w ten sposób reklamy tekstowe).” – tak brzmi definicja Google. Do czego mogą nam posłużyć takie rozszerzenia? Oprócz oczywiście, wspomnianych w definicji – dodatkowych informacji o firmie.

Widoczną na pierwszy rzut oka korzyścią rozszerzeń jest zwiększenie objętości reklam. Kolejne piksele na ekranie użytkownika, powodują ich skuteczniejszą ekspozycję, a co za tymi idzie, mogą przyczynić się do zwiększenia współczynnika klikalności (CTR).

Rozszerzenia mogą nawet doprowadzić do sytuacji, w której reklama znajdująca się na niższej pozycji będzie miała wyższy CTR. Spójrz na obrazek poniżej i zastanów się, czy wolałbyś kliknąć reklamę na pierwszej, czy na drugiej pozycji?

Wyniki wyszukiwania w Google

Rozszerzenia mogą również pozytywnie wpływać na wynik jakości naszych reklam, a co za tym idzie – mogą mieć wpływ na pozycję oraz średni koszt kliknięcia.

Zasady

Oczywiście dodanie na koncie, czy w kampanii, wszystkich rodzajów rozszerzeń, nie oznacza, że automatycznie wszystkie będą się wyświetlać z naszymi reklamami. To system AdWords decyduje, czy wyświetlenie konkretnego rozszerzenia może zwiększyć ich skuteczność przy konkretnym zapytaniu. Dodatkowo należy pamiętać, że reklama musi mieć odpowiednio wysoki ranking, by móc wyświetlać rozszerzenia. Ważną kwestią jest też pozycja reklamy – część rozszerzeń w ogóle nie wyświetla się pod wynikami wyszukiwania.

Dodawanie rozszerzeń

Wszystkie rozszerzenia znajdziemy w zakładce „Rozszerzenia reklam” widocznej po wejściu na konto AdWords. Po kliknięciu w zakładkę wystarczy wybrać odpowiednie rozszerzenie z rozwijanego menu znajdującego się po lewej stronie a następnie kliknąć czerwony przycisk „+ROZSZERZENIE”.

Dodawanie rozszerzeń do reklam tekstowych

Co ważne, rozszerzenia możemy dodawać do konta na trzech różnych poziomach:

a. Rozszerzenia na poziomie konta – będą pojawiać się ze wszystkimi aktywnymi reklamami w sieci wyszukiwania, znajdującymi się na danym koncie.
b. Rozszerzenia na poziomie kampanii – są przypisane tylko do reklam znajdujących się we wskazanej kampanii.
c. Rozszerzenia grupy reklam – mogą się pojawić tylko przy reklamach w danej grupie.

Jeśli na koncie są dodane rozszerzenia na wszystkich poziomach to AdWords w pierwszej kolejności będzie korzystał z najbardziej szczegółowego wskazania, czyli w tym przypadku z rozszerzeń grupy reklam.

Rodzaje rozszerzeń

Obecnie mamy do wyboru dość pokaźną liczbę rozszerzeń reklam. Znając ich ilość łatwo sobie wyobrazić, dlaczego nie ma możliwości, żeby przy jednej reklamie wyświetliły się wszystkie rozszerzenia jednocześnie.

Rodzaje rozszerzeń reklam tekstowych AdWords

Poniżej opisujemy wszystkie z dostępnych rozszerzeń.

Rozszerzenia linków do podstron

Rozszerzenie to pozwala wyświetlać pod tekstem reklamy dodatkowe linki do różnych stron Twojej witryny (z wykluczeniem głównej strony docelowej reklamy). Wyświetlane linki mogą posiadać dodatkowe opisy, wyjaśniające użytkownikowi czego może się spodziewać po kliknięciu konkretnego odnośnika. Wspomniane opisy do linków w 99% przypadków pojawiają się przy zapytaniach brandowych.

Rozszerzenia linków do podstron

Poza znacznym zwiększeniem objętości reklam, rozszerzenia linków do podstron są bardzo wygodnym sposobem nawigacji dla użytkownika, który może szukać konkretnych informacji, niekoniecznie znajdujących się na głównej stronie docelowej reklamy.

Rozszerzenia objaśnień

To tak naprawdę kolejna linia tekstu do reklamy. Każde objaśnienie może mieć do 25 znaków i służy do przekazania dodatkowych atutów działalności/firmy. Mogą to być promocje, informacje o błyskawicznej przesyłce, itp. Przy reklamie maksymalnie mogą się wyświetlać 4 rozszerzenia objaśnień.

Rozszerzenia objaśnień

Rozszerzenia informacji w witrynie

Rozwinięciem rozszerzenia objaśnień są rozszerzenia informacji w witrynie. Umożliwiają dodanie do reklamy bardziej szczegółowych informacji o witrynie. Warto zaznaczyć, że przy reklamie mogą się wyświetlać więcej niż jedno tego typu rozszerzenie. Pewnym ograniczeniem są tutaj z góry narzucone przez Google kategorie, które możemy wybrać, przez co czasem trudno jest tak dostosować to rozszerzenie, by pasowało do reklamy i zostało zaakceptowane przez Google. Wśród możliwych do wyboru kategorii znajdziemy:

Kategorie rozszerzenia informacji w witrynie

Do każdej kategorii wymagane jest dodanie co najmniej trzech wartości (maksymalnie 10), każda może mieć maksymalnie 25 znaków.

Rozszerzenie informacji w witrynie

Rozszerzenia połączeń

To rozszerzenie dodaje do reklamy numer telefonu.

Rozszerzenie połączeń w reklamie desktopowej

Jest to szczególnie wygodne rozwiązanie dla reklam wyświetlanych na smartfonach, gdzie kliknięcie w numer telefonu prowadzi od razu do nawiązania połączenia telefonicznego. Przy tym rozszerzeniu istnieje możliwość zaznaczenia opcji „Urządzenia mobilne”, która będzie priorytetyzować rozszerzenie połączeń w przypadku reklam wyświetlanych na smartfonach.

Rozszerzenie połączeń w reklamie mobile

Dodatkowo w przypadku tego rozszerzenia mamy możliwość włączenia rejestru połączeń, dzięki czemu AdWords doda do konta domyślne działanie powodujące konwersję „Połączenia z reklam”.

Rejestr połączeń w rozszerzeniu połączeń

Rozszerzenie wiadomości

Rozszerzenie wiadomości pozwala użytkownikom, bezpośrednio z poziomu Twojej reklamy, skontaktować się z reklamodawcą za pomocą wiadomości SMS. Z racji funkcjonalności rozszerzenie wiadomości może wyświetlić się wyłącznie na urządzeniu, które umożliwia wysyłanie SMS-ów.

Rozszerzenie wiadomości w reklamie mobile

Rozszerzenie lokalizacji

Reklamodawca prowadzący działalność z fizyczną lokalizacją może założyć konto w usłudze Google Moja Firma, które wyeksponuje na mapie Google lokalizację jego siedziby. Po połączeniu tego konta z AdWords pojawia się możliwość dodania rozszerzenia lokalizacji.

Łączenie konta Google Moja Firma z kontem AdWords

Rozszerzenie to oprócz adresu biura może również wyświetlić jego godziny otwarcia. Kliknięcie w adres przenosi użytkownika do lokalizacji zaznaczonej na mapie Google. Jest to szczególnie wygodne rozwiązanie na smartfonie, kiedy na szybko chcemy znaleźć najbliższy sklep i zobaczyć na mapie najszybszy dojazd.

Rozszerzenie lokalizacji

Rozszerzenie powiązanej lokalizacji

To rozszerzenie skierowane jest do reklamodawców, którzy oferują swoje produkty za pośrednictwem sieci handlowych i innych partnerów. Dodając rozszerzenie powiązanej lokalizacji reklamodawca pomaga użytkownikom odnaleźć najbliższą lokalizację w której może nabyć jego produkty.

Rozszerzenia cen

Rozszerzenia cen pozwalają już z poziomu wyszukiwarki zapoznać się z bardziej szczegółową ofertą danej firmy. Za pomocą wygodnego slidera można poznać poszczególne produkty lub usługi wraz z ich ceną. Każdy wyceniany element posiada przypisany końcowy adres URL, dzięki czemu klikając w konkretny produkt, użytkownik od razu przechodzi na jego podstronę.

Rozszerzenie cen w reklamie mobile

Rozszerzenie cen posiada wiele bardzo przydatnych opcji pozwalających precyzyjnie określić wartość przedstawianych produktów i usług.

Opcje rozszerzenia cen

Obok tak podstawowych opcji jak określenie waluty oraz języka, możemy określić typ:

Typy rozszerzenia cen

Kwalifikator:

Kwalifikator rozszerzenia cen

Oraz jednostkę:

Jednostka rozszerzenia cen

Oprócz zwiększenia powierzchni naszej reklamy rozszerzenia cen pozwalają nam jeszcze precyzyjniej dotrzeć do potrzeb naszych klientów i od razu odsyłać ich do pożądanych stron docelowych.

Rozszerzenie aplikacji

Rozszerzenie to pozwala umieścić w reklamie link do aplikacji (Android lub iOS) przeznaczonej na komórki i tablety. Dzięki temu użytkownik może bezpośrednio z reklamy przejść do witryny, z której pobierze aplikację powiązaną z reklamowanym biznesem (np. Google Play, App Store), bądź od razu zacznie pobierać daną aplikację.

Rozszerzenie aplikacji w reklamie mobile

Rozszerzenie opinii

Opinie są jednym za najpopularniejszych sposobów na wzmocnienie przekazu marketingowego. Nie ma nic bardziej przekonującego niż głosy zadowolonych klientów. Wiedzą o tym również specjaliści w Google, dlatego udostępnili możliwość dodawania opinii do reklam AdWords. Niestety na chwilę obecną rozszerzenie to nie jest dostępne w Polsce.

Rozszerzenie opinii można dodać na dwa sposoby, albo cytując daną opinię i dodając link do niej albo korzystając z parafrazy opinii, również z dodanym linkiem.

Rozszerzenie opinii (źródło grafiki: http://www.cpcstrategy.com/)

Rozszerzenia automatyczne

Na koniec pozostały rozszerzenia dodawane automatycznie przez Google, w momencie gdy system stwierdzi, że dane rozszerzenie będzie miało wpływ na zwiększenie skuteczności danej reklamy. Rozszerzenia automatyczne nie wymagają konfiguracji i pojawiają się z reklamą po spełnieniu pewnych kryteriów. Do rozszerzeń automatycznych zaliczamy:

Oceny klientów

Oceny przydzielane są danej działalności na podstawie ankiet konsumenckich Google, które rozsyłane są do internautów. W rozszerzeniu może wyświetlać się co najmniej jedna najlepsza ocena spośród wszystkich kategorii. Obecnie niedostępne w Polsce.

Rozszerzenie oceny klientów (źródło grafiki: https://support.google.com)

Poprzednie wizyty

Rozszerzenie pokazuje użytkownikowi, czy już wcześniej odwiedzał daną witrynę, z zaznaczeniem ilości tych odwiedzin oraz kiedy miało miejsce ostatnie przejście na witrynę. Rozszerzenie to może pokazać się przy reklamie jeśli użytkownik kliknął reklamę w sieci wyszukiwania co najmniej dwa razy.

Rozszerzenie poprzednich wizyt (źródło grafiki: https://support.google.com)

Oceny sprzedawcy

To rozszerzenie może zostać automatycznie dodane do reklamy w przypadku wysoko ocenianych sprzedawców. Jak pisze Google: „Oceny sprzedawcy pochodzą z renomowanych źródeł zbierających opinie o firmach”. Ocena sprzedawcy w reklamach może pojawić się w momencie, gdy firma uzyska 150 niepowtarzalnych recenzji oraz ocenę ogólną wynoszącą co najmniej 3,5 gwiazdki. Niestety również to rozszerzenie automatyczne w chwili obecnej nie jest dostępne w Polsce.

Rozszerzenie oceny sprzedawcy (źródło grafiki: https://support.google.com)

Inne rozszerzenia automatyczne

Oprócz powyższych automatycznych rozszerzeń, system może dodać również automatyczne rozszerzenia spośród tych, które możemy również dodać samodzielnie. Są to:

  • Automatyczne rozszerzenia połączeń,
  • Dynamiczne rozszerzenia linków do podstron,
  • Dynamiczne rozszerzenia informacji w witrynie,
  • Automatyczne rozszerzenia z lokalizacjami.

Warto sprawdzić, czy przypadkiem na naszym koncie takie rozszerzenia nie zostały dodane, gdyż nie zawsze mogą nam odpowiadać, czy to ze względu na ich treść, czy też z powodu ich funkcji (na przykład nie chcemy żeby ktoś do nas dzwonił, wykorzystując rozszerzenie połączeń).

W takim wypadku mamy możliwość wyłączenia takich rozszerzeń, w supporcie Google można znaleźć następującą instrukcję:

Aby wyłączyć rozszerzenia automatyczne:

  • Zaloguj się na konto AdWords.
  • Kliknij kartę Rozszerzenia reklam.
  • Kliknij menu „Wyświetl” i wybierz Raport rozszerzeń automatycznych.
  • Kliknij Opcje rozszerzeń automatycznych (zaawansowane).
  • Kliknij „Edytuj” obok opcji Wyświetlaj wszystkie rozszerzenia automatyczne dostępne dla tego konta.
  • Kliknij Wyklucz konkretne formaty rozszerzeń automatycznych na tym koncie.
  • Zaznacz pole wyboru przy formatach rozszerzeń automatycznych, które chcesz wyłączyć.
  • Kliknij Zapisz.

Harmonogramy

Na koniec jeszcze warto wspomnieć o możliwości ustawienia harmonogramu dla poszczególnych rozszerzeń. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad tym w jakie dni, bądź pory dnia, dane rozszerzenia będą się wyświetlać z reklamami. Funkcjonalność tę najczęściej wykorzystuje się w przypadku rozszerzeń połączeń, gdzie harmonogram ustawiony jest tak, że rozszerzenie wyświetla się jedynie w godzinach otwarcia danego sklepu czy biura. Aby przejść do ustawień harmonogramu w rozszerzeniach należy kliknąć w „Zaawansowane” a następnie „+ Utwórz własny harmonogram”.

Dodawanie harmonogramu do rozszerzeń

Kolejne rozszerzenia (zapewne) w drodze

Na chwilę obecną są to wszystkie rozszerzenia reklam tekstowych, jakie oferuje nam AdWords. Jednak z pewnością w przyszłości będziemy mogli spodziewać się kolejnych nowości w tej materii. Jakiś czas temu chodziły słuchy o testach nad rozszerzeniem dodającym do reklam w sieci wyszukiwania elementy graficzne. Ale o tym więcej napiszemy kiedy będziemy już po testach wersji beta. ;)

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista AdWords oraz Google Analytics - wytrawny e-marketer z krwi i kości, z mocnymi zapędami w stronę analityki internetowej. Uwielbia wyzwania i wymagających Klientów dzięki którym może doskonalić własne umiejętności. W czasie wolnym zapalony fan ligi włoskiej.

  • Świetny wpis, bardzo szczegółowy! Mega inspirujący… :)

  • Brawo za wpis – właśnie szukaliśmy, jakie rozszerzenia jeszcze dodać w naszych reklamach dla sklepu – to się nazywa wyczucie czasu ;)

  • Cześć. Przyjemnie się czytało. Wszystko objaśnione w bardzo przystępny sposób. Dzięki za Twoją pracę i Twój czas.

  • Gdy najdzie Cię ochota na rozbudowanie wpisu, zainteresuj się rozszerzeniami automatycznymi, które działają często bez wiedzy marketerów. Czasami psują całą koncepcję reklamy.

    • Bartosz Piotrowski

      Dzięki za cenną uwagę! Na pewno w najbliższym czasie bardziej rozbuduję temat rozszerzeń automatycznych.