Słownik pojęć – Podstawy cz. 5

Dodano 07. sty, 2011 przez w AdWords od podstaw

Dzisiaj trochę nietypowo, mianowicie zamiast normalnego postu chciałbym się z Wami podzielić definicjami ważnych pojęć występujących w marketingu internetowym.

Aby zachować pewną konsekwencję przyjąłem następujące założenia co do definicji:

Nazwa polska (ew. skrót ang; nazwa angielska) – właściwa definicja

Ewentualny komentarz, dodatkowe uwagi

Przy niektórych definicjach zaczynam od skrótu angielskiego – są to skróty które na stałe weszły do potocznego języka więc są o wiele częściej spotykane niż ich polskie odpowiedniki.
—–

A-C D-J K-M N-P R-S U-Z

—–

A-C

CPA(Cost per Acquisition, Cost per Action; Koszt za pozyskanie, Koszt za akcję) – jest to stawka określająca średni koszt pozyskania konwersji . Obliczana jest poprzez równanie: całkowite koszty/ilość konwersji.

Na przykładzie: Jeżeli naszą konwersją jest sprzedanie zabawki, a w danym miesiącu sprzedaliśmy 20 szt. zabawek, wydając przy tym 80 zł na reklamę to nasze CPA = 80/20 = 4 zł.

CPC (Cost per Click; Koszt za kliknięcie) – jest to koszt jaki płaci reklamodawca za kliknięcie w reklamę. Jest to również model rozliczenia za reklamę w Internecie – płacimy za kliknięcia w reklamę, nie natomiast za same jej wyświetlenia.

W systemie AdWords spotkamy się z dwoma stawkami CPC – Max. CPC oraz Śr. CPC:

  • Max. CPC – jest to stawka, jaką maksymalnie jesteśmy skłonni zapłacić za kliknięcie. Przeważnie faktyczne CPC płacone przez Nas będzie niższe (faktyczna stawka jest ustalana w drodze aukcji). Max. CPC możemy ustawić na poziomie grupy reklam bądź słowa kluczowego.
  • Śr. CPC – Średnia stawka jaką przyszło nam zapłacić za kliknięcie.

CPL (Cost per lead; Koszt za interakcje) – patrz CPA

CPM (Cost per Mile) – koszt za 1000 wyświetleń reklamy, możliwy do ustawienia przy kierowaniu reklam na Sieć Reklamową Google.

CTR (Click through rate; współczynnik klikalności) – współczynnik obliczany wzorem: CTR = ilość kliknięć/ilość wyświetleń * 100%

Służy do określania skuteczności reklam, słów kluczowych, miejsc docelowych.  Jeden z najważniejszych czynników w mierzeniu skuteczności kampanii. Jest to również podstawowy czynnik uwzględniany przy obliczaniu Wyniku Jakości.

D-J

Docelowy adres URL (Destination URL) – adres strony (podstrony) na witrynie Reklamodawcy, do której kierują określone przez niego reklamy.

Adres nie jest widoczny w reklamie, więc spokojnie możemy odsyłać potencjalnych klientów do różnych podwitryn naszej strony czy załączać tagi śledzące – ograniczenie to ponad 900 znaków.

Dopasowanie do wyrażenia (Phrase match) – polega na dodaniu znaków  ‘’ ‘’ do słowa kluczowego. Np. słowo zabawki dziecięce powinno być zapisane jako ‘’zabawki dziecięce’’. Dopasowuje zapytania do naszego wyrażenia, które musi się znaleźć w zapytaniu użytkowników dokładnie w tej samej pisowni i kolejności, aczkolwiek przed i po frazie mogą być dopisane inne słowa kluczowe.

Słowo ‘’zabawki dziecięce’’ wyświetli się dla zapytań „nowe zabawki dziecięce” czy „zabawki dziecięce dla chłopców” ale już nie dla zapytania „dziecięce zabawki” czy „zabawki nowe dziecięce”

Dopasowanie przybliżone (Broad match) – najbardziej szerokie z dopasowań słów kluczowych, dopasowuje słowa/frazy które są z nim powiązane.

Dopasowane dobre do generowania dużego ruchu, jednakże niebezpieczne z uwagi na różne możliwości dopasowania słowa do zapytania. Np. na frazę „zabawki dziecięce” mogą do nas kliknąć ludzie którzy wpisali „zabawki niemowlęce” jak i „meble dziecięce”. Należy zbudować dobrą listę słów wykluczających dla tego dopasowania.

Dopasowanie Słów Kluczowych (Keyword match type) – określenie jak bardzo dane słowa kluczowe mają być zawężone w porównaniu do zapytania w wyszukiwarce. Istnieją 3 typy główne dopasowania: przybliżone, do wyrażenia i ścisłe.

Dopasowanie ścisłe (Exact match) – polega na dodaniu znaków [ ] do słowa kluczowego. Np. [zabawki dla dzieci]. Najbardziej z zawężonych opcji dopasowania, wyświetla się dokładnie na podaną frazę, w takiej kolejności i pisowni.

Słowo [zabawki dla dzieci] wyświetli się dla zapytania „zabawki dla dzieci” a nie wyświetli się dla zapytań „zabawki dla dziecka” czy „nowe zabawki dla dzieci”.

Eksperymenty AdWords (ACE; AdWords Campaign Experiments) – funkcja kampanii pozwalająca na testowanie różnych jej części na zasadzie testów A/B.

Historia zmian (Change history) – funkcja pozwalająca sprawdzić jakie zmiany zostały wprowadzone na koncie.

K-M

Konwersja (Conversion) – interakcja odbiorcy z witryną internetową, która została określona przez jej właściciela jako wartościowa np. zakup produktu, ściągnięcie danego pliku, wysłanie formularza kontaktowego itp.

Linki organiczne (Organic links) – są to linki bezpłatne wyświetlane w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.

Szersza definicja wraz z przykładami znajduje się w tym poście.

Linki sponsorowane – płatne odnośniki do innych stron internetowych, występujące przeważnie w formie reklam tekstowych.

Ich szczegółowym omówieniem zająłem się w pierwszej części cyklu „AdWords od Podstaw”

Metoda Wyświetlania (Ad rotation) – opcja dostępna w ustawieniach kampanii, pozwalająca na zmianę metody wyświetlania reklam. Dostępne dwie opcje: Optymalizuj – reklama bardziej skuteczna będzie wyświetlana częściej, Wyświetlaj naprzemiennie – system będzie starać się wyświetlać reklamy na przemian.

Należy pamiętać, że przy testowaniu nowych reklam należy przełączać tą opcję na „Wyświetlaj naprzemiennie” – w przeciwnym wypadku reklama starsza z racji już wyrobionej jakości i tak będzie wyświetlana częściej co nie pozwoli nam na wyłowienie zwycięskiej reklamy.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM; Search Engine Marketing) – jest to ogół działań marketingowych w wyszukiwarkach, polegających na uzyskaniu jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe, zarówno w wynikach płatnych jak i organicznych.

Generalnie możemy zastosować takie oto równanie: SEM = SEO + PPC; gdzie przez SEO rozumiemy pozycjonowanie stron internetowych (wyniki bezpłatne), natomiast PPC określa działania w strefie płatnych linków sponsorowanych.

N-P

Narzędzie kierowania kontekstowego (Contextual targeting tool) – nowe narzędzie pomocne w tworzeniu kampanii skierowanych na Sieć Reklamową. Pomaga w stworzeniu nowych grup reklamowych, dopasowuje słowa kluczowe oraz pokazuje przewidywane miejsca docelowe.

Narzędzie podglądu reklam (Ad preview tool) – służy do sprawdzania czy na dane słowo kluczowe i w danej lokalizacji nasza reklama jest wyświetlana. Dodatkowo podaje ścieżkę odniesienia do danej adrgupy oraz kampanii. Przy niewyświetlaniu reklam identyfikuje problem.

Narzędzie rozmieszczania reklam (Placement tool) – pokazuje, na podstawie danych słów kluczowych powiązane z nimi strony, na których można umieszczać reklamy. Posiada opcje filtrowania ze względu na typ reklamy (graficzny, tekstowy itp.) czy też jej wielkość.

R-S

Ranking reklamy (Ad ranking) – przy kierowaniu na słowa kluczowe określa pozycję reklamy w wynikach wyszukiwania oraz w Sieci Reklamowej. Jest obliczany w następujący sposób: Max. CPC x Wynik Jakości

Remarketing – opcja kierowania reklam oparta na zainteresowaniach. Dzięki niej możesz dotrzeć do osób które odwiedziły już twoją stronę i lepiej zbudować komunikat reklamowy. Działa w Sieci Reklamowej.

Bardzo ciekawe i potężne narzędzie – możemy budować skomplikowane i bardzo zawężone listy odbiorców i przez to lepiej docierać z naszym przekazem marketingowym. Aby jednak reklamy zaczęły się wyświetlać danej grupie odbiorców musimy nazbierać ich w ilości równej 500.

ROI (Return of investment; zwrot z inwestycji) – wskaźnik rentowności, stosowany aby sprawdzić jakie uzyskaliśmy przychody w stosunku do poniesionych kosztów. Obliczany poprzez formułę: ROI = przychody/koszty * 100%

Rozszerzenia reklam (Ad extensions) – rozszerzenia dodające dodatkowe informacje do naszych reklam. Aktualnie są to: rozszerzenia linków witryny (dodatkowe linki do reklamy ); lokalizacji (dodana mapka przy wyszukiwaniu lokalnym) i rozszerzenie numeru telefonu (tylko w mobilnych reklamach).

SEO (Search Engine Optymalization; Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) – działania mające na celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla danych słów kluczowych.

SERP(Search Engine Results Page) – strona internetowa wyświetlająca listę wyników wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej.

Sieć Reklamowa (Display Network) – zbiór witryn które nawiązały współpracę z Google, YouTube oraz określone strony Google wyświetlające reklamy AdWords. Reklamy mową występować w formie tekstowej, graficznej, multimedialnej czy video. Mogą być one wyświetlane na podstawie dopasowania treści do słów kluczowych, kierowania na odpowiednie strony lub przy uwzględnieniu określonych grup odbiorców.

Sieć Wyszukiwania – obejmuje wyszukiwarkę Google oraz partnerów. Za jej pomocą możliwe jest wyświetlanie tylko reklam w formie tekstowej.

Słowa kluczowe (Keywords) – określone słowa/ frazy które, powiązane z zapytaniem użytkownika, pozwolą na wyświetlenie reklamy w systemie AdWords. Istotne znaczenie ma tutaj typ dopasowania słowa kluczowego, który w dużej mierze determinuje, czy reklama zostanie wyświetlona bądź nie.

Strona docelowa (Landing Page) – określa stronę, do której kieruje nasza reklama. Najczęściej jest ona ściśle dopasowana do reklamowanego produktu/usługi. Jej jakość oraz przemyślany wygląd w znacznej mierze decyduje o ilości konwersji.

Szacunkowa stawka za pierwszą stronę (First page bid) – Stawka która pozwoli wyświetlić daną reklamę na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Zależy od aktualnej konkurencyjności danego słowa kluczowego oraz wyniku jakości – im wyższy nasz WJ, tym mniejsza stawka za pierwszą stronę.

U-Z

Ulepszone CPC (Enhanced CPC) – zaawansowana opcja określenia stawki. Polega na automatycznym ustawianiu stawek CPC przez system, a raczej ich modyfikowaniu o +/- 30% od ustawionej wartości. Jeżeli system uzna, że jest większe prawdopodobieństwo na uzyskanie konwersji to podbije docelową stawkę CPC aby uzyskać wyższą pozycję w rankingu. Funkcja aby działać potrzebuje uaktywnionej opcji śledzenia konwersji.

Jak w przypadku Optymalizatora konwersji ten mechanizm również opiera się na danych historycznych – dlatego też warto zbudować dobrą historię i dopiero próbować z ulepszonym CPC. Nie jest to jednak element wymagany.

Wykluczenia(Negatives) – jest to możliwość zablokowania pewnych słów kluczowych czy miejsc docelowych aby nie wyświetlać dla nich reklam. Możemy je dodawać na poziomie kampanii bądź grupy reklam. W przypadku słów kluczowych możemy wykluczać je również we wszystkich formach dopasowania.

Szalenie istotna funkcja – odpowiednie listy słów wykluczających/wykluczonych miejsc docelowych pozwolą nam zwiększyć CTR oraz skierować reklamy do najbardziej preferowanej grupy odbiorców. Trzeba jednak uważać aby nie przesadzić i nie poblokować wartościowego ruchu.

Wynik Jakości (Quality Score) – automatycznie określany przez system czynnik, na którego składa się wiele parametrów (nie podanych do publicznej wiadomości przez Google). Określa on stopień powiązania słowa kluczowego z innymi elementami (innymi słowami w grupie reklamowej, reklamą, stroną docelową). Im wyższy wynik jakości tym niższa stawka za kliknięcie i lepsza pozycja reklamy.

Wyświetlany adres URL (Display URL) – adres naszej witryny, widoczny w reklamie. Ograniczony poprzez ilość znaków (maks. 35). Domena z wyświetlanego i docelowego adresu URL musi być zgodna, w przeciwnym wypadku system może odrzucić reklamę.

Wyświetlenia (Impressions) – liczba wyświetleń reklamy.

 

Podziel się z innymi:
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter

Tagi: