Wprowadzenie do Google AdWords

Wprowadzenie do Google AdWords – Podstawy cz. 2

Posty tematyczne - Serie >> AdWords od podstaw

Wprowadzenie do Google Adwords

Google AdWords to system reklamy internetowej opierający się głównie na linkach sponsorowanych (aczkolwiek nie ograniczający się tylko do nich). Linki sponsorowane mają proste działanie, są efektywne i w krótkim czasie nasza reklama może znaleźć się w rękach potencjalnych klientów.

Daje on Nam możliwość reklamowania naszych produktów bądź usług niemal na całym świecie, w prawie 40-stu językach. Jednak jego główną siłą jest powiązanie z największą wyszukiwarką internetową świata – Google. No dobrze ale…

Zanim zagłębimy się w poszczególne zagadnienia, warto obejrzeć poniższe wideo, które w bardzo prosty sposób przedstawia istotę Adwords:

1. Jak to wygląda na polskim rynku?

Nie za dobrze, przynajmniej nie dla konkurencji :) Wg. Badania Gemius Megapanel PBI we wrześniu 2010 roku przez strony Google przewinęło się ponad 16 mln polskich internautów.

Jeżeli dodamy do tego zasięg na poziomie 92% (dla porównania – kolejny w rankingu, Panorama Firm, ma zasięg na poziomie ok. 20%) to otrzymujemy do dyspozycji narzędzie, które daje nam dostęp do naprawdę sporej rzeszy klientów. Przeciętny polski internauta wyszukuje różne informacje za pomocą wyszukiwarki – w 9 przypadkach na 10 będzie to Google – od kilku, do nawet kilkuset razy każdego dnia, z czego 82% użytkowników szuka szczegółowych informacji o produktach (wg. TNS/Google 2014 Connected Consumer Study – Results Poland).

2. Ile to kosztuje?

Wydatki zależą w dużej mierze od Ciebie – jesteś rozliczany za kliknięcie (ang. „CPC – Cost per Click”), czyli ponosisz koszty dopiero wtedy gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę, przechodząc na stronę Twojej oferty.

To, ile dziennie będziesz chciał wydać na reklamę to również Twoja decyzja. Nic nie stoi na przeszkodzie abyś rozpoczął od np. miesięcznego budżetu 500 zł i w miarę skuteczności swoich poczynań kwotę tą odpowiednio optymalizował.

Zapewne kolejne pytanie nasuwa Ci się na myśl…

3. Skąd będę wiedzieć, że to przynosi efekty?

W poprzednim poście wspominałem, że reklama internetowa jest w pełni mierzalna. AdWords nie tylko pokaże Ci ile kliknięć w danym przedziale czasu zyskałeś czy jaki był ich poziom skuteczności (ang. „CTR – Clicks through Rate”) ale pozwoli Ci na ustalenie tzw. „konwersji” czyli działań, które chciałbyś aby były wykonywane przez odwiedzających.

Dla przykładu: Sprzedajesz zabawki, jako konwersję ustalasz sprzedaż pojedynczej zabawki. System pokaże Ci ile zabawek udało Ci się sprzedać bezpośrednio przez reklamę w AdWords – będziesz w stanie sprawdzić koszt uzyskania konwersji oraz ich ilość.

Pieniądze zainwestowane w reklamę nie będą dłużej wielką niewiadomą – będziesz mieć dostęp do szczegółowych informacji 24h na dobę.

4. Czy to skomplikowane?

Hm, Google zarzeka się, że jego system jest prosty i przyjazny i każdy może praktycznie z miejsca kampanię puścić. Odpalenie kampanii to jednak jedno, lecz uzyskanie zamierzonych efektów to drugie – aby kampania była skuteczna i spełniła pokładane w niej nadzieje potrzebujemy odpowiedniej wiedzy.

Często jest tak, że firmy, zachęcone rozdawanymi na różnorakich szkoleniach czy konferencjach kuponami na reklamę, tworzą kampanię która „przejada” im budżet w kilka dni a efekty, jeżeli w ogóle się pojawią, są marne. Osoby takie zrażają się do reklamy tego typu, a na słowo „Adwords” przyjmują od tego momentu postawę typowo defensywną.

Niestety, jak ze wszystkim w życiu także i tutaj aby osiągnąć sukces musimy poświęcić trochę czasu na własną edukację – System ten jest na rynku już od 15-stu lat i cały czas ewoluuje, dlatego tak ważne jest chociaż w minimalnym stopniu śledzenie zmian i nowości, które możemy wdrożyć na własnym koncie.

Na początek jednak trzeba zapoznać się z odpowiednimi sposobami i najlepszymi praktykami tworzenia poszczególnych części składowych kampanii – w dalszych częściach tego cyklu postaram się w jasny i prosty sposób poprowadzić Was przez cały ten proces.

Zapraszam niebawem oraz zachęcam do skorzystania z Naszego kanału RSS –w ten sposób będziesz na bieżąco z najnowszymi wpisami na blogu.

Na zakończenie zachęcam do zapoznania się z poniższym filmikiem, który został przygotowany przez zespół Google z okazji 10-tych urodzin ich systemu reklamowego. Zawiera krótkie case studies z całego świata w różnych branżach:

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.