Zakupy Google PLA & Merchant Center – Krok po kroku - Google AdWords Blog | SmartYou

Zakupy Google PLA & Merchant Center – Krok po kroku

Google Adwords >> Zakupy Google

Zakupy Google PLA & Merchant Center

W moim ostatnim poście, na temat dynamicznego remarketingu, pisałem o tym, że z dużym prawdopodobieństwem w najbliższym czasie polski przedsiębiorca będzie miał możliwość utworzenia konta Google Merchant Center – od niedawna jest to już oficjalnie możliwe. Co prawda, w rodzimej wersji wyszukiwarki giganta z Mountain View wciąż próżno szukać specjalnej zakładki z zakupami (Zakupy Google), jednak Centrum Sprzedawcy otwiera przed użytkownikami AdWords nowe drzwi, a mianowicie sposobność korzystania z Product Listing Ads i właśnie dynamicznego remarketingu.

Tym razem chciałbym się skupić na tej pierwszej funkcjonalności. Pokażę Ci, jak krok po kroku założyć konto Google Merchant Center, a następnie stworzyć prostą kampanię PLA.

Czym są PLA?

Zacznijmy jednak od podstaw. Czym są PLA? Są to reklamy wyświetlane na stronie wyników wyszukiwania (pojawiają się na samej górze lub na prawo od pierwszych trzech reklam tekstowych, ale ponad pozostałymi boksami). Zawierają zdjęcie produktu, jego cenę oraz nazwę sprzedawcy. Ich pojawienie się jest zależne od automatycznego dopasowania zapytania wpisanego w Google do produktu w Centrum Sprzedawcy.

Chciałbym zwrócić uwagę na słowo-klucz w tym przypadku, czyli „automatycznego”. Otóż reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania wyświetlają się w zależności od dodanych do konta AdWords słów kluczowych – w przypadku PLA nie mamy możliwości tak bezpośredniej ingerencji w to, kiedy reklama ma się pojawić.

Tak wyglądają PLA

PLA w wynikach wyszukiwania Google.

Czy nie ma więc żadnej możliwości kontrolowania wyświetlania się reklam PLA? Bynajmniej. Możliwe jest dodawanie negatywnych słów kluczowych (odbywa się to „tradycyjną” metodą). Pomocny przy doborze wykluczeń może okazać się raport, w którym widoczne są frazy powodujące w przeszłości pojawienie się reklamy.

W związku z tym, nietrudno się domyślić, że bardzo ważną kwestią, w kontekście odpowiedniego wyświetlania się reklam, jest także właściwe przygotowanie product feedu, czyli listy produktów i przypisanych im atrybutów.

Specyfikację techniczną potrzebną do stworzenia poprawnego pliku bez problemu można znaleźć na stronach centrum pomocy Google AdWords. Generalnie istnieją dwie metody uploadowania pliku z feedem: samodzielna i automatyczna. Zatem przy odpowiedniej konfiguracji plik aktualizowany będzie samoistnie. Jeśli Twój sklep korzysta z już gotowego rozwiązania (np. Shoper czy i-sklep), jest możliwe, że w panelu administracyjnym znajdziesz przygotowany już link do product feedu.

Nie daj PLAmy

Warto zauważyć, że od feedu produktowego będzie zależał wynik jakości Twoich reklam PLA. Ponieważ zasada wyświetlania się PLA jest taka sama, jak w przypadku boksów tekstowych (za każdym razem decyduje aukcja, gdzie wyższą pozycję uzyskuje reklama z wyższym rankingiem, czyli iloczynem stawki i wyniku jakości), wskaźnik ten odgrywa kluczową rolę. Chciałbym również zwrócić uwagę na to, że aukcja reklam PLA przebiega niezależnie od aukcji reklam tekstowych, co oznacza, iż w wynikach wyszukiwania mogą jednocześnie pojawić się obie Twoje reklamy.

Wydaje się więc, że nie powinieneś zbyt długo czekać, bo cały proces uruchomienia PLA może chwilę potrwać. Tymczasem Twoja konkurencja nie śpi:) Zapraszam Cię zatem do obejrzenia poniższej prezentacji, w której przeprowadzę Cię przez kolejne etapy zakładania konta Google Merchant Center i tworzenia pierwszej kampanii PLA.

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords i Google Analytics i entuzjasta marketingu w świecie online. Swoje zdolności analityczne wykorzystuje w poszukiwaniu najbardziej optymalnych parametrów kampanii. Najlepiej z użyciem Solvera, tabel przestawnych i jak największej ilości danych. Zapalony Kibic żużlowy i fan muzyki alternatywnej.