Słownik Pojęć E-Marketingowych - Linki Sponsorowane Wrocław | SmartYou

Szukacie definicji pojęć marketingu internetowego? Poniżej prezentujemy nasz słownik pojęć e-marketingowych z zakresu AdWords, Google Analytics, SEO czy PPC.

—–

Wyszukaj hasło w przedziale:

[A-C] [D-J] [K-M] [N-P] [R] [S-T] [U-Z]

 

—–

A – C

Centrum Sprzedawcy Google (Google Merchant Center)

Usługa umożliwia wykorzystanie listy produktów ze strony Klienta w reklamach AdWords. Podpięcie specjalnego pliku XML generowanego za pomocą modułu sklepu wysyła dane dotyczące produktów, a sparowanie konta Google Merchant Center z AdWords pozwala tworzyć nam kampanie produktowe (PLA / Kampanie Zakupowe).

CPA (Cost per Acquisition, Cost per Action; Koszt za pozyskanie, Koszt za akcję)

Jest to stawka określająca średni koszt pozyskania konwersji . Obliczana jest poprzez równanie: całkowite koszty/ilość konwersji.

Na przykładzie: Jeżeli naszą konwersją jest sprzedanie zabawki, a w danym miesiącu sprzedaliśmy 20 szt. zabawek, wydając przy tym 80 zł na reklamę to nasze CPA = 80/20 = 4 zł.

CPC (Cost per Click; Koszt za kliknięcie) 

Jest to koszt jaki płaci reklamodawca za kliknięcie w reklamę. Jest to również model rozliczenia za reklamę w Internecie – płacimy za kliknięcia w reklamę, nie natomiast za same jej wyświetlenia.
W systemie AdWords spotkamy się z dwoma stawkami CPC – Max. CPC oraz Śr. CPC:

  • Max. CPC – jest to stawka, jaką maksymalnie jesteśmy skłonni zapłacić za kliknięcie. Przeważnie faktyczne CPC płacone przez Nas będzie niższe (faktyczna stawka jest ustalana w drodze aukcji). Max. CPC możemy ustawić na poziomie grupy reklam bądź słowa kluczowego.
  • Śr. CPC – Średnia stawka jaką przyszło nam zapłacić za kliknięcie.

CPL (Cost per lead; Koszt za interakcje) 

Patrz definicja CPA

CPM (Cost per Mile)

Koszt za 1000 wyświetleń reklamy, możliwy do ustawienia przy kierowaniu reklam na Sieć Reklamową Google.

CTR (Click through rate; współczynnik klikalności)

Współczynnik obliczany wzorem: CTR = ilość kliknięć/ilość wyświetleń * 100%
Służy do określania skuteczności reklam, słów kluczowych, miejsc docelowych.  Jeden z najważniejszych czynników w mierzeniu skuteczności kampanii. Jest to również podstawowy czynnik uwzględniany przy obliczaniu Wyniku Jakości.

 

D – J

Docelowy adres URL (Destination URL)

Adres strony (podstrony) na witrynie Reklamodawcy, do której kierują określone przez niego reklamy.

Adres nie jest widoczny w reklamie, więc spokojnie możemy odsyłać potencjalnych klientów do różnych podwitryn naszej strony czy załączać tagi śledzące – ograniczenie to ponad 900 znaków.

Dopasowanie do wyrażenia (Phrase match)

Polega na dodaniu znaków  ‘’ ‘’ do słowa kluczowego. Np. słowo zabawki dziecięce powinno być zapisane jako ‘’zabawki dziecięce’’. Dopasowuje zapytania do naszego wyrażenia, które musi się znaleźć w zapytaniu użytkowników dokładnie w tej samej pisowni i kolejności, aczkolwiek przed i po frazie mogą być dopisane inne słowa kluczowe.

Słowo ‘’zabawki dziecięce’’ wyświetli się dla zapytań „nowe zabawki dziecięce” czy „zabawki dziecięce dla chłopców” ale już nie dla zapytania „dziecięce zabawki” czy „zabawki nowe dziecięce”

Dopasowanie przybliżone (Broad match)

Najbardziej szerokie z dopasowań słów kluczowych, dopasowuje słowa/frazy które są z nim powiązane.

Dopasowane dobre do generowania dużego ruchu, jednakże niebezpieczne z uwagi na różne możliwości dopasowania słowa do zapytania. Np. na frazę „zabawki dziecięce” mogą do nas kliknąć ludzie którzy wpisali „zabawki niemowlęce” jak i „meble dziecięce”. Należy zbudować dobrą listę słów wykluczających dla tego dopasowania.

Dopasowanie Słów Kluczowych (Keyword match type)

Określenie jak bardzo dane słowa kluczowe mają być zawężone w porównaniu do zapytania w wyszukiwarce. Istnieją 3 typy główne dopasowania: przybliżone, do wyrażenia i ścisłe.

Dopasowanie ścisłe (Exact match)

Polega na dodaniu znaków [ ] do słowa kluczowego. Np. [zabawki dla dzieci]. Najbardziej z zawężonych opcji dopasowania, wyświetla się dokładnie na podaną frazę, w takiej kolejności i pisowni.

Słowo [zabawki dla dzieci] wyświetli się dla zapytania „zabawki dla dzieci” a nie wyświetli się dla zapytań „zabawki dla dziecka” czy „nowe zabawki dla dzieci”.

DoubleClick (DoubleClick)

Zestaw zaawansowanych narzedzi marketingowych oferowanych przez Google. Dzięki DoubleClick Reklamodawca może w pełni optymalizować i zarządzać swoimi działaniami reklamowymi poprzez jedną, zintegrowaną platformę.

Eksperymenty AdWords (ACE; AdWords Campaign Experiments)

Funkcja kampanii pozwalająca na testowanie różnych jej części na zasadzie testów A/B.

Elastyczne strategie ustalania stawek (Flexible Bid Strategies)

Zastąpił docelowy adres URL reklamy. Jest to adres na który po kliknięciu zostanie przekierowana osoba. Końcowy adres URL musi być na tej samej domenie co wyświetlany adres URL. Różni się od docelowego adresu URL tym że niestandardowe parametry adresu są wyodrębnione do osobnych pól. Zmiany niestandardowych parametrów nie resetują statystyk reklamy co pozwala na łatwe przesyłanie dodatkowych statystyk reklamy.

Firebase (Firebase)

Infrastruktura oraz narzędzia do pomiaru zdarzeń i ruchu w mobilnych aplikacjach. Głównym celem Firebase jest usprawnienie analityki i poprawa działania aplikacji przez mierzenie interakcji użytkowników.

Google Analytics (Google Analytics)

Darmowe narzędzie analityczne o ogromnych możliwościach. Pozwala między innymi mierzyć sprzedaż, prowadzić analizę ruchu, zachowań użytkowników na stronie oraz zaawansowaną segmentację użytkowników naszej witryny. Po połączeniu z kontem AdWords poszerza zakres jego możliwości o lepszą analizę danych z kampanii reklamowych.

Google Tag Manager (GTM)

Narzędzie dzięki któremu możemy instalować dodatkowe kody śledzące przez interfesj graficzny. Eliminuje potrzebę ingerowania w kod strony.

Gmail Reklamy Sponsorowane (Gmail Sponsored Promotions)

Reklama wyświetlana w interfejsie internetowym GMail oraz dedykowanej aplikacji mobilnej. Jej główna zaleta to kierowanie reklam m.in. na podstawie zawartości skrzynki pocztowej.

Historia Zmian (My Change History)

Narzędzie wyświetlające historię zmian wprowadzonych na koncie w ciągu ostatnich dwóch lat. Pozwala sprawdzić kto i kiedy dokonał zmiany na koncie oraz czego one dotyczyły w wybranym przez nas zakresie dat. Mamy również możliwość przywrócenia niektórych zmiany dokonanych przez danego użytkownika.

Harmonogram Wyświetlania Reklam (Ad Scheduling) 

Służy do ograniczania emisji reklam na poziomie konkretnych dni i godzin w ciągu tygodnia. Dodatkowa opcja to dostosowanie procentowe stawek. Harmonogram wyświetlania reklam jest ustawiany na poziomie kampanii.

Inteligentne Cele (Smart Goals)

Jest to metoda pozwalająca określić 5% najlepszych sesji na naszej witrynie. Powstaje przy pomocy algorytmu który szacuje w sposób automatyczny wartość użytkownika na podstawie jego zachowania. Jeśli nie mierzymy bezpośrednich konwersji to inteligentne cele są dobrą alternatywą do prostego wdrożenia.
Warunkiem by uruchomić inteligentne cele jest połączenie konta AdWords z Analytics, uzyskanie przez ostatnie 30 dni przynajmniej 1000 kliknięć z reklamy AdWords oraz włączenie udostępniania danych dla aplikacji oraz partnerów.

K – M

Kampania DSA (Dynamic Search Ads)

Kampania która automatycznie kieruje reklamy na podstawie zawartości naszej witryny. Google w sposób automatyczny dopasowuje nagłówek oraz stronę docelową, a po stronie Reklamodawcy pozostaje uzupełnienie body reklamy.

Konwersja (Conversion) 

Interakcja odbiorcy z witryną internetową, która została określona przez jej właściciela jako wartościowa np. zakup produktu, ściągnięcie danego pliku, wysłanie formularza kontaktowego itp.

Konwersje Wspomagane w Google AdWords (Assisted Conversions in Google AdWords)

Działania które uczestniczyły w procesie konwersyjnym na koncie ale nie były ostatecznym źródłem wizyty odpowiedzialnym za konwersje. Pomagają lepiej zrozumieć ścieżkę jaką przebył użytkownik realizujący dany cel. Są one dostepne na poziomie raportów atrybucji i jako dodatkowe kolumny w statystykach konta.

Konwersje Wspomagane w Google Analytics (Assisted Conversions in Google Analytics)

Typ konwersji w modelu ostatniego kliknięcia które nie były odpowiedzialne za finalną akcję na witrynie. Przykładowo klient przychodzi przez AdWords, ogląda produkt, wychodzi ze strony, ale wraca przez newsletter i dokonuje konwersji. Konwersja przez newsletter (ostatnie kliknięcie) była wspomagana przez AdWords (źródło pomocnicze przed newsletterem). Do mierzenia konwersji wspomaganych używamy narzędzia „Ścieżki Wielokanałowe” w Google Analytics.

Końcowy Adres URL (Final URL)

Zastąpił docelowy adres URL. Jest to adres na który zostanie przeniesiona osoba po kliknięciu w reklamę. Różni się od docelowego adresu tym że możemy dodać parametry niestandardowe, które dynamicznie będą dopisywane na koniec adresu reklamy. Końcowy adres URL musi posiadać tą samą domenę co wpisana w wyświetlanym adresie URL.

Kierowanie Geograficzne (Location Targeting)

Jedna z opcji kampanii reklamowych która pozwala nam zadecydować na jakie terytorium chcemy kierować swoje reklamy. Możemy wyszukać konkretne kraje, województwa, miasta oraz grupy lokalizacji. Oprócz standardowego wyszukania obszaru, możemy również dodać kierowanie na wyznaczony ręcznie obszar poprzez promień dookoła punktu lub oznaczenie obszaru liniami między kilkoma punktami. Do wybranych lokalizacji możemy dodać modyfikatory stawek jeśli chcemy dostosować nasze CPC na wybranym obszarze.

Kliknięcia z Konwersją (Converted Clicks)

Ilość kliknięć w przypadku których wystąpiła co najmniej jedna konwersja na witrynie. Jeżeli użytkownik dokona dwóch konwersji, np. wyśle e-mail oraz formularz, to w tym modelu śledzenia będzie policzony jako jedna konwersja na kliknięcie. Pozwala na określenie ilości pozyskanych niepowtarzalnych klientów.

Lejek Konwersyjny (Buying Funnel)

Proces identyfikacji poszczególnych kroków zmierzających do wykonania konwersji przez użytkownika. Nazwa „lejek” bierze się od badania przepływu użytkowników przez stronę. W każdym kolejnym kroku do wykonania celu liczba użytkowników jest zwykle mniejsza (nie zawsze) co sprawia wrażenie jakby tworzył się lejek. Na podstawie ilości odrzuceń z poszczególnych kroków jesteśmy w stanie zidentyfikować kroki w procesie transakcyjnym sprawiające problemy.

Linki organiczne (Organic links)

Są to linki bezpłatne wyświetlane w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.

Szersza definicja wraz z przykładami znajduje się w tym poście.

Linki sponsorowane (Sponsored Links)

Płatne odnośniki do innych stron internetowych, występujące przeważnie w formie reklam tekstowych.

Ich szczegółowym omówieniem zająłem się w pierwszej części cyklu „AdWords od Podstaw”

Marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM; Search Engine Marketing)

Jest to ogół działań marketingowych w wyszukiwarkach, polegających na uzyskaniu jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe, zarówno w wynikach płatnych jak i organicznych.

Generalnie możemy zastosować takie oto równanie: SEM = SEO + PPC; gdzie przez SEO rozumiemy pozycjonowanie stron internetowych (wyniki bezpłatne), natomiast PPC określa działania w strefie płatnych linków sponsorowanych.

Makro Konwersje (Macro Conversions)

Akcje, które są najważniejszymi celami strony i przynoszą bezpośrednio zysk. Przykładem może być zamówienie produktu, wysłanie formularza z dokumentami.

Metoda Wyświetlania (Ad rotation)

Opcja dostępna w ustawieniach kampanii, pozwalająca na zmianę metody wyświetlania reklam.
Dostępne dwie opcje:

  • Optymalizuj – reklama bardziej skuteczna będzie wyświetlana częściej
  • Wyświetlaj naprzemiennie – system będzie starać się wyświetlać reklamy na przemian.

Należy pamiętać, że przy testowaniu nowych reklam należy przełączać tą opcję na „Wyświetlaj naprzemiennie” – w przeciwnym wypadku reklama starsza z racji już wyrobionej jakości i tak będzie wyświetlana częściej co nie pozwoli nam na wyłowienie zwycięskiej reklamy.

Menedżer Tagów Google (Google Tag Manager)

Fragment kodu który po umieszczeniu na stronie internetowej pozwala łatwiej zarządzać tagami JavaScript. Kod Google Tag Managera pełni funkcję „kontenera” do którego dodajemy skrypty za pomocą jego interfejsu. Daje nam to możliwość szybkich zmian bez potrzeby ingerencji w kod źródłowy strony internetowej.

Mikro Konwersje (Micro Conversions)

Cele które powodują wzrost zainteresowania stroną, ale nie przynoszą bezpośredniego zysku, jedynie wspomagają makro konwersje. Przykładowo – zapis do newslettera, komentarz wpisu na blogu, ocena produktu.

Moje Centrum Klienta – MCK (My Client Center – MCC)

Narzędzie ułatwiające dostęp oraz zarządzanie wieloma kontami AdWords poprzez jeden login konta Google. Pozwala w przystępny sposób przeglądać statystyki, weryfikować ich budżety oraz zarządzać powiadomieniami dla poszczególnych kont. Z jego pomocą możemy również tworzyć nowe konta AdWords oraz łączyć już istniejące do widoku MCK.

N – P

Narzędzie kierowania kontekstowego (Contextual targeting tool)

Nowe narzędzie pomocne w tworzeniu kampanii skierowanych na Sieć Reklamową. Pomaga w stworzeniu nowych grup reklamowych, dopasowuje słowa kluczowe oraz pokazuje przewidywane miejsca docelowe.

Narzędzie podglądu reklam (Ad preview tool)

Służy do sprawdzania czy na dane słowo kluczowe i w danej lokalizacji nasza reklama jest wyświetlana. Dodatkowo podaje ścieżkę odniesienia do danej adrgupy oraz kampanii. Przy niewyświetlaniu reklam identyfikuje problem. Obecnie nazywa się Podgląd i Diagnostyka Reklam i jest dostępne w zakładce Narzędzia.

Narzędzie rozmieszczania reklam (Placement tool)

Pokazuje, na podstawie danych słów kluczowych powiązane z nimi strony, na których można umieszczać reklamy. Posiada opcje filtrowania ze względu na typ reklamy (graficzny, tekstowy itp.) czy też jej wielkość. Obecnie nie istnieje – zawiera się w Planerze Kampani Displayowych.

Nieprawidłowe kliknięcia (Invalid Clicks)

Wywoływane są przez złośliwe oprogramowanie lub przypadkowe kliknięcia przez użytkowników. Dzięki algorytmowi Google do odfiltrowywania takich przypadków konto nie jest obciążane kosztami za nieprawidłowe kliknięcia. Filtry odsiewają dane zanim zostaną one naliczone do systemu więc nie są one również wyświetlane w raportach na koncie. Ilość nieprawidłowych kliknięć możemy sprawdzić przy pomocy dodatkowej kolumny danych w interfejsie AdWords.

Ograniczenie liczby wyświetleń (Ads Capping)

Częstotliwość z jaką będą wyświetlane reklamy unikalnemu użytkownikowi w sieci reklamowej Google AdWords. Możemy dostosować limit na dzień, tydzień lub miesiąc, oraz czy limit odnosi się do poziomu reklamy, grupy reklam czy też kampanii.

Parametry URL (URL parameter)

Jest to metoda która służy do przesyłania dodatkowych danych w adresie URL reklamy. Możemy je dodać jako ciąg znaków dopisywany po końcowym adresie lub poprzez specjalne pola dostępne w ustawieniach reklamy. Główna zaleta wprowadzenia parametrów poprzez dodatkowe pola to brak nadpisania reklamy (nie zostanie ona usunięta oraz nie utracimy statystyk historycznych).

Partnerzy Sieci Wyszukiwania (Search Partners) 

Opcja dostępna w ustawieniach kampanii która pozwala zdobyć dodatkowy ruch, wyświetlając reklamy u partnerów w sieci wyszukiwania AdWords innych niż Google (przykładem mogą być portale internetowe takie jak onet, lub serwisy ogłoszeniowe jak gumtree). Rezygnując z niej będziemy wyświetlać jedynie reklamy w wyszukiwarce Google oraz w Zakupach Google.

Planer Kampanii Displayowych (Display Planner)

Proponuje nam miejsca docelowe dla kampanii reklamowych na podstawie zainteresowań użytkowników, słów kluczowych oraz tematyki strony docelowej. Pozwala na sprawdzenie obsługiwanych formatów reklam na danej stronie www która nas interesuje. Możemy odczytać również zakres stawek CPC, ilość odsłon witryny na tydzień oraz segmentacje ruchu ze względu na płeć, wiek i urządzenie z jakiego jest odwiedzana strona docelowa.

Planer Słów Kluczowych (Keyword Planner)

Narzędzie do rozbudowywania list słów kluczowych na koncie. Pozwala w prosty sposób uzupełnić kampanie o nowe frazy aby zwiększyć ich zasięg. Ponadto pozwala oszacować ruch, koszty oraz stawki CPC dla wyszukiwanych słów kluczowych. Istnieje również opcja podejrzenia prognoz ruchu ze względu na czas oraz urządzenie z jakiego są wyszukiwane słowa.

PPC (Pay Per Click)

Rodzaj reklamy płatnej za kliknięcie. Użytkownik który wyświetli reklamę a następnie kliknie w nią, zostanie przeniesiony do strony docelowej, a reklamodawca poniesie koszt kliknięcia CPC. W tym modelu nie płacimy za wyświetlenia reklamy a jedynie za bezpośrednie kliknięcie w reklamę.

 

R

Ranking reklamy (Ad ranking)

Przy kierowaniu na słowa kluczowe określa pozycję reklamy w wynikach wyszukiwania oraz w Sieci Reklamowej. Jest obliczany w następujący sposób:

  • Max. CPC x Wynik Jakości

Raport Wyszukiwanych Haseł (Search Query Report)

Raport dzięki któremu możemy przeanalizować hasła wyszukiwane przez użytkowników którte zostały powiązane z naszymi słowami kluczowymi. W zależności od ich trafności mogą one zostać dodane bądź wykluczone z konta AdWords

Reklama InVideo (InVideo Ads)

Reklama wyświetlana w serwisie YouTube w formie banneru na dole filmiku (480 x 70 px) oraz towarzyszącego mu banneru z prawej strony (300 x 250 px) obok wyświetlanego filmu.

Reklama Społecznościowe (Post Ads)

Reklama wyświetlana w sieci displayowej jako post z połączonego z kontem AdWords profilu w sieci społecznościowej Google Plus. Rodzaj tej reklamy ma głównie na celu zwiększenie zasięgu treści publikowanych na profilu Google+.

Reklama z listą produktów (PLA – Product listing ads)

Typ reklam produktowych zawierających zdjęcie, cenę produktu oraz opcjonalny tekst promocyjny. Mogą być wyświetlane w sieci wyszukiwania Google. Wymagane jest połączenie konta AdWords z Google Merchant Center oraz stworzenie pliku danych produktów dla promowanej witryny.

Remarketing

Opcja kierowania reklam oparta na zainteresowaniach. Dzięki niej możesz dotrzeć do osób które odwiedziły już twoją stronę i lepiej zbudować komunikat reklamowy. Działa w Sieci Reklamowej.

Bardzo ciekawe i potężne narzędzie – możemy budować skomplikowane i bardzo zawężone listy odbiorców i przez to lepiej docierać z naszym przekazem marketingowym. Aby jednak reklamy zaczęły się wyświetlać danej grupie odbiorców musimy nazbierać ich w ilości minimalnie równej 100 w ciągu 30 dni.

Remarketing Dynamiczny (Dynamic Remarketing Ads)

Pozwala na kierowanie reklam w sieci reklamowej które wyświetlają produkty lub usługi oglądane wcześniej przez użytkownika na naszej witrynie. Zawartość bannerów jest dynamicznie dostosowywana do treści wyświetlanych przez użytkownika.

Reklama Masthead(Masthead Ads)

Interaktywna reklama wyświetlana w systemie rezerwacyjnym na witrynie oraz aplikacji mobilnej YouTube. Miejsce reklamowe posiada ograniczenia jeżeli chodzi o minimalny próg wydatków a samo rozliczenie obywa się na zasadzie modelu flat fee w trybie dziennym. Główna zaleta tej reklamy to możliwość osiągnięcia olbrzymiego zasięgu jakim dysponuje platforma Youtube.

Reklama na Facebooku (Facebook Ads)

System reklamowy w którym reklamy są wyświetlane na witrynie oraz w aplikacji mobilnej sieci społecznościowej Facebook. Reklamy kierujemy na wskazane grupy użytkowników, które możemy precyzyjnie zawężać na podstawie danych podawanych przez użytkowników w ich profilach na serwisie.

Reklamy TrueView (TrueView Ads)

Reklamy wyświetlane w różnych formach w ramach serwisu YouTube. System opłat zależy od typu reklamy TrueView i często opiera się na miejscu wyświetlania reklamy oraz formie reklamy video.

Reklama TrueView In-Stream (TrueView in-stream ads)

Reklama wideo wyświetlana w odtwarzaczu YouTube, w filmach, grach i aplikacjach dla sieci reklamowej Google. Reklamę można pominąć po 5 sekundach. Koszt reklamy zostaje naliczony po 30 sekundach lub po odtworzeniu całości – zaleznie co wystąpi pierwsze, lub w przypadku wystąpienia interakcji z filmem. Jeżeli użytkownik kliknie w baner towarzyszący, przejdzie na witrynę docelową lub użyje nakładki z wezwaniem do działania, również zostanie naliczony koszt za kliknięcie.

RLSA (Remarketing lists for search ads; listy remarketingowe AdWords dla reklam w wyszukiwarce)

Listy remarketingowe które pozwalają na segmentacje użytkowników w kampaniach na sieć wyszukiwania. Możemy ich użyć do kierowania reklam bądź regulacji stawek na konkretną grupę użytkowników w danej kampanii. Dla przykładu RLSA może zostać wykorzystane aby podwyższyć stawki dla odbiorców konwertujących na witrynie czy wyświetlać im inne teksty reklam.

ROAS (Return of Ad Spend; Zwrot z wydatków reklamowych)

Podobnie jak ROI z tym że koszty jakie bierzemy pod uwage i przychody pochodzą z reklamy. ROAS wskazuje nam zwrot z inwestycji środków reklamowych.

ROI (Return of Investmet; Zwrot z Inwestycji)

Wartość zwrotu inwestycji – ile uzyskaliśmy przychodu proporcjonalnie do wkładu w inwestycję. ROI liczymy ze wzoru:

  • ROI = (Przychód / Wydatki) * 100%

Wartość 300% będzie nam mówić że przychód wynosił 3x tyle co wartość wydatków.

ROPO (Research Online Purchase Offline)

Zjawisko które występuje gdy użytkownik dokonuje analizy porównawczej i rozpoznania produktu online, ale ostatecznie finalizuje transakcję w punkcie stacjonarnym.

Rozszerzenia linków do podstron (Sitelink extensions)

Wyświetlane pod reklamami jako rozszerzenie reklamy. Pozwalają na zagospodarowanie dodatkowej przestrzeni pod reklamą w postaci linków odsyłających do innych podstron naszej witryny. Ich wyświetlanie zależy od AdRankingu, Wyniku Jakości, trafności reklamy oraz innych stosowanych rozszerzeń. Miejsca wskazywane przez linki powinny mieć unikalne url’e docelowe. Od 14 lutego 2013 dostepne są w wersji rozszerzonej, która pozwala na dodanie harmonogramu wyświetlania, tekstu uzupełniającego oraz ustawienia linków na poziomie grupy reklam.

Rozszerzenia objaśnień (Callout extensions)

Rozszerzenie którym możemy dopisać pod reklamami tekstowymi dodatkowe unikatowe wartości dla naszego produktu lub firmy, dzięki którym wyróżnimy się spośród konkurencji w reklamie. Maksymalnie możemy użyć 25 znaków, zasady co mogą zawierać są podobne do tych w reklamach tekstowych.

Rozszerzenia połączeń (Call extensions)

Pozwalają dodać wyświetlanie numeru telefonu w reklamie. W przypadku wyświetlania reklamy na telefonach dostępna jest opcja wybrania numeru bezpośrednio z pominięciem wizyty na witrynie, przejście na stronę bądź model hybrydowy łączący obie te funkcjonalności.

Rozszerzenia reklam AdWords (Ad extensions)

Rozszerzenia uzupełniające dodatkowe informacje do naszych reklam.

Rozszerzone Reklamy Tekstowe (Expanded Text Ads)

Ulepszona wersja reklam tekstowych – zaprojektowana z myślą o wyświetlaniu ich zarówno na desktopach jak i na urządzeniach mobilnych. Zawiera ona dwa pola tekstowe dla nagłówków po 30 znaków, oraz jeden wiersz opisu zamiast dwóch o zwiększonym limicie do 90 znaków. Konstrukcja wyświetlanego adresu URL opiera się o domenę pobieraną automatycznie z końcowego adresu URL i dwa opcjonalne pola na wpisanie tekstu po 15 znaków.

S – T

SEO (Search Engine Optymalization; Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych)

Działania mające na celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla danych słów kluczowych.

SERP (Search Engine Results Page)

Strona internetowa wyświetlająca listę wyników wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej.

Sieć Reklamowa (Display Network)

Zbiór witryn które nawiązały współpracę z Google, YouTube oraz określone strony Google wyświetlające reklamy AdWords. Reklamy mową występować w formie tekstowej, graficznej, multimedialnej czy video. Mogą być one wyświetlane na podstawie dopasowania treści do słów kluczowych, kierowania na odpowiednie strony lub przy uwzględnieniu określonych grup odbiorców.

Sieć Wyszukiwania (Search Network)

Obejmuje wyszukiwarkę Google oraz partnerów. Za jej pomocą możliwe jest wyświetlanie tylko reklam w formie tekstowej.

Słowa kluczowe (Keywords)

Określone słowa/ frazy które, powiązane z zapytaniem użytkownika, pozwolą na wyświetlenie reklamy w systemie AdWords. Istotne znaczenie ma tutaj typ dopasowania słowa kluczowego, który w dużej mierze determinuje, czy reklama zostanie wyświetlona bądź nie.

Statystyki analizy aukcji (Auction insights statistics)

Dostępne w sieci wyszukiwania oraz dla kampanii produktowych. Dają możliwość porównania wybranych kampanii, grup reklam lub słów kluczowych ze statystykami konkurencji. Dane dotyczą przede wszystkim widoczności reklam oraz pokrycia kierowania słów kluczowych w sieci wyszukiwania. Uwzględniane są jedynie dane powyżej pewnego progu minimalnego.

Strona docelowa (Landing Page)

Określa stronę, do której kieruje nasza reklama. Najczęściej jest ona ściśle dopasowana do reklamowanego produktu/usługi. Jej jakość oraz przemyślany wygląd w znacznej mierze decyduje o ilości konwersji.

Symulator Stawek (Bid Simulator)

Narzędzie dostępne na poziomie sieci wyszukiwania z uwzględnieniem kampanii produktowych pozwalające na sprawdzenie jak zmiana stawki wpłynie na poziom pozyskiwanego ruchu, wyświetleń i konwersji kampanii. Zmiany wyświetlane są w formie tabeli oraz wykresu. Symulator stawek jest dostępny na wszystkich poziomach kampanii, gdy dany element zbierze wystarczającą ilość danych do zaprezentowania możliwości dostosowania stawek.

Szablon Śledzenia ValueTrack (ValueTrack tracking template)

Rodzaj parametrów URL które w dynamiczny sposób przesyłają informacje o źródle ruchu. Zbierają przykładowo dane o typie dopasowania, lub typie urządzenia użytkownika.

Szacunkowa stawka za pierwszą stronę (First page bid)

Stawka która pozwoli wyświetlić daną reklamę na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Zależy od aktualnej konkurencyjności danego słowa kluczowego oraz wyniku jakości – im wyższy nasz WJ, tym mniejsza stawka za pierwszą stronę.

Średnia Pozycja (Average position)

Wartość określająca pozycję wyświetlania się reklamy w sieci wyszukiwania Google AdWords. Wartość ta może być różna dla danej chwili i może wynikać z różnic w rankingu reklamy w danym momencie, dlatego podawana jest wartość średnia w danym czasie. Jest również liczona dla sieci reklamowej, ale jest mniej przydatna ze względu na różne miejsca wyświetlania reklam dla witryn.

 

U – Z

Udział w Wyświetleniu (Impression Share)

Ilość wyświetleń uzyskanych, podzielona przez ilość możliwych wyświetleń w danym zakresie czasu wyrażona w procentach. Wskazuje procent udziału w aukcjach reklamy jaki uzyskaliśmy z całej ilości możliwych wyświetleń reklamy na wybrane przez nas kierowanie.

Ulepszone CPC (Enhanced CPC; eCPC)

Zaawansowana opcja określenia stawki. Polega na automatycznym ustawianiu stawek CPC przez system, a raczej ich modyfikowaniu o +/- 30% od ustawionej wartości. Jeżeli system uzna, że jest większe prawdopodobieństwo na uzyskanie konwersji to podbije docelową stawkę CPC aby uzyskać wyższą pozycję w rankingu. Funkcja aby działać potrzebuje uaktywnionej opcji śledzenia konwersji.
Jak w przypadku Optymalizatora konwersji ten mechanizm również opiera się na danych historycznych – dlatego też warto zbudować dobrą historię i dopiero próbować z ulepszonym CPC. Nie jest to jednak element wymagany.

Universal Analytics (UA, Google UA)

Nowsza wersja Google Analytics która oferuje dodatkowy wachlarz opcji. Zawiera bardziej elastyczny kod śledzenia, opcję łączenia sesji jednego użytkownika z wieloma urządzeniami oraz niestandardowe wymiary śledzenia danych. Podstawowa różnica to skupienie wysiłku na mierzeniu statystyk dla jednego użytkownika, a nie sesji jak to miało miejsce poprzednio.

Wykluczone Lokalizacje (Excluded Locations)

Zapewniają opcję wyboru miejsca w którym nasze reklamy nie będą wyświetlane. Opcja ta działa podobnie jak kierowanie geograficzne – po wybraniu miejsca do wykluczenia, nie będziemy kierować reklam na dany obszar. Warto pamiętać o ustawieniach „Metody Kierowania” i „Metody Wykluczania” na poziomie całej kampanii – pomimo wykluczenia lokalizacji lub frazy reklamy mogą nadal się wyświetlać przy błędnym ustawieniu.

Wykluczone Słowa Kluczowe, Negatywne Słowa Kluczowe (Excluded Keywords, Negative Keywords)

Jest to możliwość zablokowania pewnych słów kluczowych czy miejsc docelowych aby nie wyświetlać dla nich reklam. Możemy je dodawać na poziomie kampanii bądź grupy reklam. W przypadku słów kluczowych możemy wykluczać je również we wszystkich formach dopasowania.

Wynik Jakości (Quality Score) 

Liczony za każdym razem gdy reklama zostanie wyświetlona. Jeden z głównych czynników Rankingu Reklamy. Przyjmuje wartości od 1 do 10 oraz jest liczbą rzeczywistą, jednak Google podaje do informacji wartość zaokrągloną do całości. Na jego wartość składają się takie czynniki jak CTR, jakość strony docelowej, rozszerzenia, historyczny CTR. Jest liczony inaczej dla sieci reklamowej oraz dla sieci wyszukiwania, jak również dla stron zwykłych oraz mobilnych. Wyższy wynik jakości może spowodować wyższe wyświetlanie się reklam i wpłynąć na niższe koszty reklamy AdWords.

Wyniki Organiczne (Organic Links)

Naturalne wyniki wyszukiwania Google, gdzie pozycja naszej witryny jest determinowana przez unikalny algorytm Google. Kliknięcia w wyniki organiczne w przeciwieństwie do linków sponsorowanych są bezpłatne.

Wyniki Sponsorowane (Sponsored Links)

Są to reklamy w wynikach wyszukiwania Google wyświetlane w miejscach odpowiednio do tego przeznaczonych. Uzyskanie kliknięcia w tym systemie jest płatne.

Wyświetlany adres URL (Display URL)

Adres naszej witryny, widoczny w reklamie. Ograniczony poprzez ilość znaków (maks. 35). Domena z wyświetlanego i docelowego adresu URL musi być zgodna, w przeciwnym wypadku system może odrzucić reklamę.

Wyświetlany adres URL w Expanded Text Ads (Display URL in Expanded Text Ads)

Adres witryny widoczny w reklamie. Konstrukcja składa się z automatycznie pobieranej domeny z końcowego adresu URL oraz dwóch pól na tekst (maksymalnie 15 znaków na pole), oddzielonych ukośnikiem.

Wyświetlenia (Impressions)

Liczba wyświetleń reklamy.

Zakupy Google (Google Shopping)

Dedykowana usługa do wyszukiwania produktów w postaci osobnej zakładki na poziomie strony głównej Google. W Polsce ograniczona do poziomu reklam w wyszukiwarce. Całość jest zarządzana poprzez kampanie w Google AdWords.