Skontaktuj się z nami

+48 500 304 340
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Budowa Kampanii AdWords Podsumowanie – Podstawy, cz. 12

Przez ostatnie kilka miesięcy starałem się w prosty sposób przedstawić system reklamowy Google AdWords – czym jest, jakie daje możliwości i w jaki sposób realizować dzięki niemu cele biznesowe.

Dzisiaj przyszła pora na podsumowanie zgromadzonej wiedzy – spróbujmy zatem stworzyć nową kampanię AdWords bazując na informacjach z moich poprzednich artykułów.

1. Utworzenie konta

Po zapoznaniu się z systemem reklamowym Google AdWords i podjęciu decyzji o spróbowaniu swoich sił w reklamie online, pierwszym krokiem będzie utworzenie samego konta. Określimy tam:

  • Adres logowania – czy będzie to nasze nowe konto Google czy wykorzystamy obecne,
  • Adres witryny – jeśli jej nie posiadasz, możesz ją wykonać za darmo z pomocą Witryn Google albo wybrać opcję reklamowania się w AdWords Express, do którego nie potrzebujesz stron firmowej.

Następnie zostaniemy przekierowani już do samego panelu, gdzie możemy stworzyć swoją pierwszą kampanię, ale zanim to zrobimy, należy pamiętać o ustawieniach w kwestii rozliczeń i płatności (koło zębate w prawym górnym rogu).

Google nie pobiera żadnych opłat do momentu kiedy reklama zostanie zatwierdzona i zacznie generować kliknięcia.

2. Sieć Reklamowa czy może Sieć Wyszukiwania?

W AdWords możemy wykorzystać dwa odrębne sektory do reklamy. Są to:

Początkującym reklamodawcom zaleca się wpierw zapoznanie z możliwościami sieci wyszukiwania i dopiero później przejście do sieci reklamowej. Tworzenie kampanii w sieci reklamowej jest trochę trudniejsze i wynika z jej specyfiki, jednakże przynosi sporo satysfakcji i może skutecznie wpłynąć na zwiększenie wskaźnika ROI.

Dzięki Sieci Wyszukiwania:

  • docierasz do swoich potencjalnych klientów przez wyszukiwarkę Google (najpopularniejszą w Polsce i na świecie) dokładnie w momencie, kiedy szukają podobnych produktów lub usług,
  • możesz zwiększać atrakcyjność swoich reklam poprzez zastosowanie rozszerzeń,
  • jesteś w stanie tak skonstruować swój przekaz reklamowy, aby docierał do klientów w różnych fazach cyklu zakupowego,
  • wykorzystujesz takie opcje jak kierowanie lokalizacyjne, demograficzne czy remarketing.

Z kolei Sieć Reklamowa pozwoli ci na:

  • umieszczenie swoich reklam w witrynach Google i milionach witryn współpracujących (blogi, serwisy informacyjne itp.),
  • umieszczenie swoich reklam w aplikacjach Google,
  • umieszczenie swoich reklam w serwisie YouTube,
  • urozmaicenie twojego przekazu reklamowego poprzez zastosowanie reklam graficznych, interaktywnych i wideo,
  • wykorzystanie takich opcji jak kierowanie lokalizacyjne, demograficzne, kontekstowe czy remarketing.

3. Budujemy kampanię opartą na właściwej strukturze konta

Gdy podejmiemy decyzję o typie sieci reklamowej, którą wykorzystamy musimy opracować poprawną strukturę konta AdWords. Na odpowiednio posegregowanym koncie:

  • będzie nam się łatwiej pracować,
  • będziemy mogli uzyskać niższe stawki CPC,
  • jesteśmy w stanie rozbudowywać konto o kolejne kampanie bez większej integracji w już utworzone.

Kampanie na koncie AdWords powinny być odzwierciedleniem oferty firmy – im bardziej przemyślana segmentacja tym szybciej będziemy w stanie zidentyfikować bardziej i mniej dochodowe obszary naszego biznesu a co za tym idzie – podjąć właściwe decyzje dot. reklamy tych kategorii.

Pamiętajmy również, że konto AdWords oparte jest na pewnej hierarchii:

Struktura konta Google AdWords Przykład

Na poziomie kampanii będziemy mogli ustawić opcję kierowania na lokalizację, daną sieć czy urządzenia. Również w zależności od poziomu grupy reklam czy kampanii będziemy mogli wybrać inny rodzaj wykluczających słów kluczowych.

 

4. Dobieramy odpowiednie słowa kluczowe

Wyszukanie odpowiednich słów kluczowych zajmuje sporo czasu – cały proces rozpoczyna się od poszukiwania inspiracji. Najłatwiej zacząć od spisania wszystkich powiązanych wyrażeń które przyjdą nam do głowy. Następnie, poprzez narzędzia propozycji słów kluczowych (których w tym momencie jest już wiele na rynku, jak np.: – Keyword Tool czy Ubersuggest) będziemy mogli tą listę rozbudować i sprawdzić jak często dane słowa kluczowe są wyszukiwane.

Kolejnym krokiem jest zrozumienie cyklu zakupowego klienta i wykorzystanie go przy rozbudowie naszej listy słów kluczowych. Musimy tak dobrać słowa aby odpowiadały one wszystkim fazom cyklu – Świadomości, Zainteresowaniu, Nauce oraz najbardziej pożądanym – Zakupom i Nabyciu.

Przy dobrej liście słów kluczowych nie wolno zapominać o odpowiednich dopasowaniach – przybliżonym, ścisłym i do wyrażenia. Ich umiejętne użycie, w zależności od celów kampanii, może skutecznie ograniczyć nasze koszty czy też zapewnić nam dużą ilość ruchu na witrynie.

Jedną z najistotniejszych rzeczy w tym punkcie jest stworzenie i ciągłe rozbudowywanie listy wykluczających słów kluczowych – to dzięki nim zablokujemy niechciane frazy oraz słowa. Rezultaty będą wymierne – zmniejszymy koszty, polepszymy wskaźnik CTR, a nasze słowa kluczowe będą dobrze powiązane z zapytaniami użytkowników.

Pamiętajmy – budowanie listy słów kluczowych jest procesem, który nie kończy się wraz z uruchomieniem przez nas kampanii. Aby była ona stale atrakcyjna powinniśmy co jakiś czas monitorować skuteczność naszych słów – wyłączać nieefektywne, dodawać wykluczenia oraz rozbudowywać je o nowe zapytania użytkowników.

5. Tworzymy teksty reklamowe

Dobre teksty reklamowe mogą wiele zdziałać – wymyślisz fajny slogan? Ludzie będą go kojarzyć z twoją firmą. Odróżnisz się mocno od konkurencji? Zyskasz lepszy efekt nawet na gorszych pozycjach. W tym wypadku ograniczeniem jest tylko twoja wyobraźnia (no, może też zasady reklamowe AdWords :)).

Zacznij od sprawdzenia reklam twojej konkurencji dla słów kluczowych na których najbardziej ci zależy – sprawdź jakie atuty podkreślają, czym możesz konkurować i wykorzystać to w reklamie.

Przy pisaniu reklam bądź kreatywny i sprawdzaj wszystko co przyjdzie Ci do głowy – reklamy z humorem, konkretne, emocjonalne, nastawione na przyszłe korzyści – póki czegoś nie sprawdzisz nie będziesz mógł stwierdzić czy jest to skuteczne bądź nie.

Ogromne znaczenie w reklamach mają testy A/B – podobnie jak przy słowach kluczowych także tworzenie reklam jest niekończącym się procesem. Staraj się sprawdzać:

  • Wezwania do akcji („Zobacz”, „Sprawdź”, „Dowiedz się więcej”, itp.)
  • Nagłówki
  • Wyświetlany adres URL a w nim także ścieżki (dwie ścieżki po 15 znaków)
  • Strony docelowe

6. Dopinamy ostatni guzik – śledzenie konwersji

W menu konta możemy sprawdzić takie miary jak ilość wyświetleń, kliknięć czy wskaźnik CTR i na ich podstawie oszacować skuteczność naszych kampanii – czy jednak sprowadzeni użytkownicy wykonują zamierzone działania na naszej stronie?

Dzięki umieszczeniu kodu śledzenia konwersji będziemy mogli to w łatwy sposób sprawdzić – od tego momentu możemy skonfigurować kluczowe działania na naszej stronie (takie jak rejestracja, zakup produktu czy wysłanie zapytania ofertowego) a następnie śledzić rezultaty naszych kampanii właśnie przez ich pryzmat. Do weryfikacji kodów wdrożonych na stronie możesz użyć wtyczki do chrome’a Tag Assistant,  która po uruchomieniu zeskanuje Twoją witrynę i pokaże czy piksele i tagi zostały poprawnie wdrożone.

W ten prosty sposób dowiemy się czy ruch z naszych kampanii jest wartościowy oraz będziemy mogli wykorzystać zebrane dane do rozbudowania naszych kampanii – np. kierować reklamy do użytkowników, którzy odwiedzili naszą witrynę, ale nie dokonali konwersji.


Voila! W tym momencie powinniśmy mieć kampanię gotową do odpalenia 🙂

Dodatkowe informacje które mogą okazać się przydatne: Przewodnik po panelu użytkownika

Mam nadzieję że ten artykuł pomógł wam usystematyzować waszą wiedzę na temat AdWords – mając takie fundamenty już niebawem będziemy mogli przejść do bardziej zaawansowanych zagadnień. Zanim to jednak nastąpi pozostała mi jeszcze jedna kwestia do omówienia – optymalizacja kampanii.

Obserwuj nas:
Kategorie: Google AdWords

Czy wiesz, że?

Interesujesz się reklamą?
Polub nas na Facebooku

Najnowsze wiadomości, inspirujące cytaty i rozbrajające komentarze na temat marketingu – na naszym Facebooku znajdziesz to i wiele więcej. Dołącz do fanów, by poszerzyć swoją wiedzę o reklamie i być na bieżąco!

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę

Nasza strona używa tylko najsmaczniejszych ciasteczek, by zagwarantować Ci przyjemne użytkowanie. Dowiedz się więcej

OK!