Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Conversions@Google 2017 – relacja

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

Na początku listopada mieliśmy okazję ponownie odwiedzić Dublin i główną siedzibę Google w Europie na konferencji Conversions@Google. Jest ona organizowana od 2013 roku, a obecna edycja była skupiona przede wszystkim wokół mobile, choć nie zabrakło tematów związanych z optymalizacją konwersji, UX, multichannelem czy szybkością witryn.

Poniżej nasza relacja z tego wydarzenia – Conversions@Google jako jedna z niewielu cyklicznych imprez Google ma swój kanał na YouTube i niedługo potem udostępnia nagrania prezentacji. Wszystkie dostępne nagrania umieściliśmy we wpisie. Cały kanał jest dostępny tutaj.

Introduction – Scott Field, Google EMEA

Druga część to sesja pytań i odpowiedzi. Na pierwszy ogień idzie odwieczny dylemat:

1) Inwestować w rozwój dedykowanych aplikacji czy w mobilną stronę internetową?

Luke nie pozostawia złudzeń względem aplikacji:

1/4 aplikacji porzucona po pierwszym uruchomieniu? Utrata 77% aktywnych użytkowników w ciągu pierwszych 3-ech dni od instalacji? Nie brzmi to zbyt dobrze. Co zatem sprawia, że tak wiele firm inwestuje w aplikacje mobilne? Okazuje się, że angażują znacznie bardziej niż strona mobilna:

W aplikacjach użytkownicy spędzają 20x więcej czasu niż korzystając ze stron mobilnych.

Jest to prawda, choć rozkład wygląda trochę mniej optymistycznie, jeżeli zagłębić się w szczegóły:

Jak widać – nie zostaje zbyt wiele przestrzeni, jeżeli chodzi o pozyskiwanie uwagi użytkowników. Dodatkowo mobile web ma znacznie większy zasięg aniżeli aplikacje, więc łatwiej jest budować audytorium korzystając z dobrej strony mobilnej:

Czy to oznacza, że powinniśmy porzucić tworzenie aplikacji i zająć się witryną mobilną? Nie – aplikacje są nastawione na tworzenie zaangażowania, budowanie więzi z użytkownikami. Strona mobilna z kolei – pozwala na skalowanie dotarcia do użytkowników.

Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi, co jest lepsze – musimy dobrze poznać swoich użytkowników i wiedzieć gdzie (app/mobile web) ile środków przeznaczyć, aby efekt był jak najbardziej dla nas korzystny.

Firmy powinny skupiać się na całościowej strategii mobilnej, a nie na technikaliach tych platform.   

2) Pozyskiwanie użytkowników – czy nie lepsza jest aplikacja?

Argumentem był fakt, że po instalacji możemy „bezpłatnie” komunikować się z użytkownikiem. Zdaniem Luke’a to nie do końca prawda – aplikacje trzeba utrzymywać, co jest kosztowne. Trzeba również nakłonić użytkowników do samej instalacji, co również nie dzieje się samoistnie. Koszty tego ruchu są więc ukryte, nie można mówić, że jest to ruch darmowy.

3) Wiadomości push – jak robić to dobrze? 

Krótkoterminowo mogą zapewniać wzrost zaangażowania userów oraz wzrost używalności appki, ale trzeba uważać na to, czy długofalowe efekty są zgodne z tym, co chcieliśmy osiągnąć, aby nie skończyło się tylko na krótkoterminowych efektach. W zależności od kategorii naszej aplikacji różnie wygląda też stopień natężenia ilości tego typu wiadomości. Przykładowo aplikacje związane z komunikacją mogą pozwolić sobie na więcej, a kategoria taka jak handel już niekoniecznie, tam bowiem większość wiadomości ma charakter sprzedażowy i jest stricte sterowana przez działy marketingu.

4) Gość z sali dostał przypomnienie z linii Lufthansa, aby się odprawić. Niestety nie mógł zrobić tego przez komórkę, a tylko z pomocą komputera. Sam proces z kolei okazał się dość skomplikowany – czy chatboty nie byłyby tutaj dobrą alternatywą?

Szukamy alternatywy, a nie prawdziwego źródła problemu jakim jest cały proces check-inu. Czy w ogóle wiemy, czemu trzeba się odprawiać? Okazuje się, że to wina transferu danych – istnieją dwa niezależne systemy obsługujące loty i rezerwacje. Jeden, wykorzystywany przez agentów, strony do bookowania lotów etc. i drugi, który zarządza samymi lotami. Check in pozwala na transfer danych z jednego do drugiego systemu.

Linia lotnicza Delta w Stanach Zjednoczonych uporała się z problemem w ten sposób, że praktycznie zlikwidowała proces check-inu przy wykorzystaniu swojej aplikacji mobilnej.

5) Tablety – jak je kategoryzować? 

Obecnie ta kategoria urządzeń wykorzystywana jest z rana i wieczorami – tzw. „coffee & couch devices”. Trend może jednak ulec zmianie, tablety coraz częściej wykorzystywane są jako „work devices”.


W mojej ocenie najciekawszymi prezentacjami były warsztaty Luke’a, wystąpienie Craiga oraz nowinki przedstawione przez Andrey’a. Polecam też obejrzeć Martina z bücher.de. Generalnie całe wydarzenie uważam za bardzo udane – zarówno pod kątem wiedzy jak i przywiezionych inspiracji.

A Tobie? Która prezentacja najbardziej przypadła do gustu? A może masz swój ulubiony materiał z poprzednich edycji? Podziel się nim w komentarzu!

Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: WydarzeniaRelacje

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę