Jakiś czas temu opcja geotargetowania reklam została dosyć mocno zmodyfikowana. Zmiany te dotknęły nie tylko Sieci Wyszukiwania lecz również Sieć Reklamową – są one na tyle istotne, że moim zdaniem warto się z nimi bliżej zapoznać.
Kierowanie na lokalizację – nowe nazewnictwo
Zacznijmy od tego co i jak się w tym momencie nazywa. Przed zmianą mieliśmy:
- Kieruj na podstawie lokalizacji fizycznej lub zamiaru wyszukiwania
- Kieruj na podstawie lokalizacji fizycznej: sygnały lokalizacji z urządzeń
- Kieruj na podstawie zamiaru wyszukiwania: hasła lokalizacji w zapytaniach użytkowników
Teraz zobaczymy:
- Osoby w mojej wybranej lokalizacji, szukające stron na jej temat lub przeglądające takie strony
- Osoby w mojej wybranej lokalizacji
- Osoby szukające stron w mojej wybranej lokalizacji lub przeglądające takie strony
Nowe nazwy sugerują, że zmiany dotknęły również Sieć Reklamową…
Sieć Reklamowa i rozbudowane możliwości kierowania
Reklamy w Sieci Reklamowej Google w końcu nie zostały potraktowane po macoszemu – teraz jeszcze dokładniej możemy określić w jaki sposób mają się wyświetlać.
Przypomnijmy, że przed zmianą ich kierowanie bazowało na fizycznej lokalizacji Internauty – jeżeli ustawialiśmy wyświetlanie reklam dla woj. mazowieckiego to osoby z tego regionu widziały nasze reklamy.
Teraz dodatkowo możemy rozszerzyć opcję kierowania o osoby „szukające stron na temat lokalizacji lub przeglądające takie strony”. W praktyce oznacza to, że Internauta szukający bądź przeglądający stronę o zabytkach Krakowa zobaczy naszą reklamę mimo, że fizycznie znajduje się np. w Warszawie (przy ustawieniach lokalizacji: Kraków)
Funkcja ta będzie szczególnie przydatna dla Reklamodawców takich jak np. hotele czy organizatorzy wycieczek – przeważnie bowiem miejsce na nocleg rezerwujemy nie będąc fizycznie w miejscu przeznaczenia (Kraków) lecz jeszcze z domu (Warszawa).
Kierowanie na fizyczną lokalizację
Opcja „kieruj na podstawie lokalizacji fizycznej” przekształcona w „osoby w mojej wybranej lokalizacji” również uległa lekkiemu przeobrażeniu.
Wcześniej przy jej wyborze reklamy były wyświetlane w wybranej lokalizacji chyba że we frazie zapytania było uwzględnione inne miejsce docelowe. Teraz jakakolwiek dodana fraza miejscowości do zapytania nie ma znaczenia.
Jeżeli zatem ustawimy miejsce wyświetlania reklam na „Kraków” a użytkownik, przebywając w Krakowie, wpisze w wyszukiwarkę Google: „loty do Warszawy” nasza reklama zostanie wyświetlona. Mogłaby np. wyglądać w ten sposób:
Tanie Loty Międzymiastowe – Sprawdź Loty z Krakowa do Warszawy.
www.tanieloty.pl/krakow-warszawa
Teraz 30% Taniej, Kup Online!
Wcześniej przez zmianą system ustaliłby Warszawę jako lokalizację docelową i reklama nie zostałaby wyświetlona. Przypadek lotów jest o tyle ciekawy, że zakładamy transport z punktu A do B a więc ciężko byłoby ustalić miejsce startowe po frazie „loty do Warszawy”. Reklama dla mieszkańca Krakowa byłaby nieco bardziej uboga w informacje:
Tanie Loty Międzymiastowe – Sprawdź Loty do Warszawy.
www.tanieloty.pl/loty–warszawa
Teraz 30% Taniej, Kup Online!
Oczywiście ciężko ustalić w którym przypadku mielibyśmy lepszą skuteczność, ale zakładając, że reklamy kierowałyby jeszcze dodatkowo do dokładnie wybranych stron docelowych lotów (Pierwszy przypadek: Kraków do Warszawy; Drugi: Loty do Warszawy) wydaje mi się, że reklama nr. 1 ma zdecydowanie większe szanse 🙂
Wykluczenia reklam w wybranych obszarach
Ostatnia zmiana dotknęła opcji wykluczeń – teraz opcja zalecana mówi:
Wyklucz osoby w mojej wykluczonej lokalizacji, szukające stron na jej temat lub przeglądające takie strony.
Wcześniej opcja zalecana była mniej restrykcyjna i wykluczała tylko osoby które fizycznie znajdowały się w miejscu wykluczenia.
Powyższe zmiany są z całą pewnością istotne, a w przypadku Sieci Reklamowej, nawet dosyć rewolucyjne. Firmy prowadzące działalność offline powinny być szczególnie zadowolone z rozszerzonych możliwości kierowania reklam.
Jeżeli ktoś ma problemy ze zrozumieniem nowych opcji bądź potrzebuje dodatkowych informacji – odsyłam do Pomocy Google, gdzie wszystko zostało bardzo przejrzyście rozpisane wraz z przykładami. Link poniżej:
[box type=”info”]Kierowanie na lokalizację – Pomoc Google Adwords[/box]