Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Skrypt sprawdzający odrzucone rozszerzenia reklam w Google AdWords

  • Autor: Maciek Tyśper
  • Aktualizacja:

Choć w Google AdWords można automatycznie otrzymywać drogą mailową wiele typów powiadomień, w tym także na temat niezaakceptowanych reklam tekstowych, to system wciąż w żaden sposób nie informuje o odrzuconych rozszerzeniach.

Jest to o tyle problematyczne, że szczególnie w przypadku zarządzania wieloma kontami, trudno jest codziennie sprawdzać, czy któreś z nich nie straciło właśnie akceptacji, a efekt takiej zmiany może nie być widoczny na pierwszy rzut oka w statystykach.

Należy podkreślić, że rozszerzenia reklam są jednym z czynników wpływających na ranking reklamy, dlatego istotne jest, by korzystać z nich w jak największym zakresie. Ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli tworzy się teksty zgodnie z zasadami AdWords, nie ma potrzeby martwić się o odrzucone rozszerzenia reklam – niestety, niejednokrotnie zdarzają się one bez winy autorów, co zespół wsparcia po stronie Google określa wdzięczną nazwą “overflagging”.

Nie wliczając tych automatycznych, obecnie możemy korzystać z rozszerzeń:

  • linków do podstron,
  • połączeń,
  • aplikacji,
  • lokalizacji,
  • opinii,
  • objaśnień,
  • informacji,
  • wiadomości,
  • ceny,
  • promocji.

Jest więc ich całkiem sporo i by być pewnym, że każde z nich może się wyświetlać, warto skorzystać z dodatkowego rozwiązania, którym jest poniższy skrypt.

Jak działa skrypt sprawdzający odrzucone rozszerzenia reklam?

Skrypty w Google AdWords są zaawansowaną opcją, która pomaga zautomatyzować część pracy i procesów zachodzących na koncie. Do ich tworzenia wymagana jest znajomość JavaScript oraz dokumentacji, jednak by korzystać z już gotowych rozwiązań nie będą potrzebne żadne dodatkowe umiejętności.

Poniższy kod ma proste zadanie: informować użytkownika drogą mailową, jeśli na koncie AdWords pojawi się odrzucone rozszerzenie któregokolwiek z wyżej wymienionych rodzajów. Skrypt przygotowany jest z myślą o kontach menadżera, czyli kontach zbiorczych (MCK).

Za każdym razem, gdy kod jest uruchamiany, sprawdzane są wszystkie rozszerzenia na koncie, które można znaleźć w udostępnionych zasobach (a dokładnie w firmowych bazach danych, gdzie pojawiają się automatycznie po utworzeniu).

Jeśli wykryte zostaną elementy odrzucone, są one szczegółowo odnotowane w arkuszu kalkulacyjnym Google – można w nim znaleźć treść rozszerzenia, jego rodzaj, a także powód odrzucenia. Gdy wszystkie konta objęte analizą są już sprawdzone, na określony adres email wysyłana jest wiadomość zawierająca listę kont AdWords z błędami i linkiem do arkusza. W przypadku braku problematycznych rozszerzeń wiadomość nie jest wysyłana.

Wdrożenie skryptu

Przed wdrożeniem kodu zaloguj się na swoje konto Google i utwórz na dysku nowy arkusz kalkulacyjny – link do niego trzeba będzie wkleić w odpowiednim miejscu w kodzie. Zaloguj się na konto MCK. Utwórz nową etykietę “extensionsChecker” i oznacz nią konta, które mają być objęte analizą. Następnie wejdź w operacje zbiorcze i w menu “Skrypty” dodaj nowy, klikając na czerwony przycisk.

Dodaj nowy skrypt

Dodaj nowy skrypt

Zastąp obecną treść okna następującym kodem:

/**
 * Copyright 2017, SmartYou All Rights Reserved.
 *
 * @name Ad Extensions Checker v 1.0.
 *
 * @author Maciek Tysper maciej@smartyou.pl
 *
 * INSTRUKCJA:
 * 1. Utwórz na poziomie MCK etykietę 'extensionsChecker' i oznacz nią konta, które mają być analizowane.
 * 2. Utwórz nowy arkusz Google i podaj jego adres w zmiennej 'spreadsheetUrl'.
 * 3. W zmiennej 'recipient' podaj adres email, na który mają przychodzić powiadomienia.
 * 4. Zapisz skrypt w MCK i ustaw harmonogram.
 * 5. Obsługiwane rozszerzenia:
 *    - linki do podstron,
 *    - rozszerzenia połączeń,
 *    - rozszerzenia aplikacji,
 *    - rozszerzenia lokalizacji,
 *    - rozszerzenia opinii,
 *    - rozszerzenia objaśnień,
 *    - rozszerzenia informacji,
 *    - rozszerzenia wiadomości,
 *    - rozszerzenia cen,
 *    - rozszerzenia promocji.
 */

function main() {
  /** 
  * SPRAWDZ PONIZSZE DANE
  */
  var includeLabel = "extensionsChecker"; //Utworz taka etykiete na MCK i oznacz nia konta, ktore beda analizowane
  var recipient = "twoj@email.pl"; //Twoj adres email
  var spreadsheetUrl = "https://docs.google.com/spreadsheets/d/ID/edit#gid=0"; //Podaj link do arkusza

  /** 
  * Przygotownie arkusza
  */
  var spreadsheet = SpreadsheetApp.openByUrl(spreadsheetUrl); 
  var sheet = spreadsheet.getActiveSheet();
  sheet.clear();
  sheet.getRange("A1:E1").setValues([['Konto','Typ rozszerzenia','Atrybuty','Status','Powód odrzucenia']]);
  
  /** 
  * Rejestr kont z odrzuconymi elementami
  */
  var accountsList = "Konta z odrzuconymi rozszerzeniami:n";
  var numberOfAccounts = 0;
  
  /** 
  * Zapytanie API
  */
  var query = "SELECT AccountDescriptiveName, PlaceholderType, AttributeValues, ValidationDetails, DisapprovalShortNames " +
              "FROM PLACEHOLDER_FEED_ITEM_REPORT " +
              "WHERE DisapprovalShortNames != '' " +
              "AND Status = 'ENABLED' " +
              "AND PlaceholderType IN [1,2,3,7,8,17,24,31,35,38]";
  
  /** 
  * Przetwarzanie kont
  */
  var accountIterator = MccApp.accounts()
  .withCondition("LabelNames CONTAINS '" + includeLabel + "'")
  .get();
  
  while (accountIterator.hasNext()) {
    var account = accountIterator.next();
    var accountName = account.getName();
    MccApp.select(account);
    var report = AdWordsApp.report(query);
    var rows = report.rows();
    
    if (rows.hasNext()) {
      accountsList += accountName + 'n';
      numberOfAccounts++;
    }
   
    while (rows.hasNext()) {
      var row = rows.next();
      var attributes = row['AttributeValues'];
      var placeholderType = placeholderName(parseInt(row['PlaceholderType']));
      var status = row['ValidationDetails'];
      var disapprovalReason = row['DisapprovalShortNames'];
      sheet.appendRow([accountName, placeholderType, attributes, status, disapprovalReason]);
    }
  }
  
  /** 
  * Wysyłanie maila
  */
  if (numberOfAccounts > 0) {
    MailApp.sendEmail(recipient, "[SKRYPT] Odrzucone rozszerzenia", accountsList + "nnZobacz szczegóły:n" + spreadsheetUrl); 
  }
  
  function placeholderName (int) {
    switch (int) {
      case 1:
        return 'Link do podstrony';
      case 2:
        return 'Rozszerzenie połączeń';
      case 3:
        return 'Rozszerzenie aplikacji';
      case 7:
        return 'Rozszerzenie lokalizacji';
      case 8:
        return 'Rozszerzenie opinii';
      case 17:
        return 'Rozszerzenie objaśnień';
      case 24:
        return 'Rozszerzenie informacji';
      case 31:
        return 'Rozszerzenie wiadomości';
      case 35:
        return 'Rozszerzenie ceny';
      case 38:
        return 'Rozszerzenie promocji';
      default:
        return 'Inny';
    }
  }
}

W skrypcie potrzebne są dwie modyfikacje:
1) Podaj swój adres email w cudzysłowie dla zmiennej “recipient”,
2) Wklej adres do utworzonego wcześniej arkusza kalkulacyjnego w cudzysłowie przy zmiennej “spreadsheetUrl”.

Podaj email oraz adres URL do arkusza w Google Sheet

Następnie kliknij “Podgląd” i autoryzuj skrypt. Uruchom podgląd jeszcze raz – teraz wszystkie konta powinny zostać przeskanowane.

Podgląd i autoryzacja

Uruchom podgląd i autoryzuj skrypt

Zapisz zmiany, po czym ustaw harmonogram, by kod uruchamiał się z określoną częstotliwością (np. raz dziennie).

Ustawianie harmonogramu skryptu

Ustaw harmonogram

To już wszystko – dzięki bieżącym poprawkom w rozszerzeniach, alerty mailowe będą przychodzić tylko wtedy, gdy pojawią się nowe odrzucenia. W ten sposób udaje się załatać jedną z luk w komunikatach systemowych.

Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: Google Ads

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę