Digital marketing
Wiele osób słysząc o digital marketingu, zastanawia się, co właściwie oznacza to pojęcie i czy warto wykorzystać jego potencjał w rozwijaniu swojej marki. Naszym zdaniem pytanie jest źle zadane – powinniśmy raczej rozpatrywać nie “czy warto” lecz “co warto” oraz “kiedy” Przyjrzyjmy się zatem bliżej digital marketingowi i sprawdźmy czemu warto go wykorzystać we własnych działaniach promocyjnych.
Czym jest digital marketing?
W dobie internetu możliwa jest realizacja szeregu działań reklamowych, które nastawione są przede wszystkim na sprzedaż i promowanie danej marki wśród potencjalnych nabywców. Tego typu działania nazywamy właśnie digital marketingiem. Ale konkretnie – czym jest digital marketing? To reklama emitowana za pośrednictwem kanałów cyfrowych, a przede wszystkim internetu. Zakres tego typu działań obejmuje szereg narzędzi i możliwości takich jak m.in. kampanie PPC, SEO marketing, content marketing czy e-mail marketing. Warto dodać, że działania digital marketingowe należą w dużej mierze do segmentu działań płatnych, czyli takich, które pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów w zamian za inwestycję środków w dany kanał reklamowy np. w postaci budżetu na kliknięcia. Poszczególne kreacje reklamowe mogą przyjmować formę grafik, materiałów wideo czy tekstów. Ostatecznie jednak ich zróżnicowanie mocno zależy od danego kanału cyfrowego.
Jak działa digital marketing?
Wiele osób planujących wdrożenie płatnych działań reklamowych do swojej firmy zastanawia się, jak działa digital marketing i w jaki sposób można ocenić jego skuteczność. Otóż kampanie cyfrowe bazują przede wszystkim na zaawansowanych algorytmach (różnych w zależności od kanału marketingowego). Algorytmy te automatycznie dopasowują daną kreację reklamową do potencjalnego klienta, który spełnia określone wymogi względem zakwalifikowania się do grupy docelowej. Algorytmy mogą wykorzystywać również słowa kluczowe, czyli frazy, które wpisywane są przez internautów do wyszukiwarki. Poza tym digital marketing zbiera również szereg danych na temat odbiorców, a następnie przetwarza je, analizuje i pozwala prowadzić tzw. optymalizację kampanii, czyli poprawianie jej wyników przy jednoczesnym obniżaniu kosztów.
Najważniejsze rodzaje digital marketingu
Digital marketing skupia w sobie szereg różnego rodzaju działań reklamowych, które różnią się pod wieloma względami. Najważniejsze rodzaje digital marketingu omówimy za chwile nieco szerzej, jednak warto na wstępie wyszczególnić kanały najbardziej efektywne z punktu widzenia zwiększania sprzedaży czy budowania wizerunku marki. Są to przede wszystkim: kampanie Google Ads, SEO marketing, e-mail marketing, content marketing oraz kampanie w mediach społecznościowych. Można też pokusić się o zakwalifikowanie ich do poszczególnych grup, takich jak choćby SEM czy Social Media lecz ich granice ulegają coraz mocniejszemu zatarciu. Łączy ich jednak jeden, wspólny mianownik – możliwość precyzyjnego docierania do potencjalnego klienta, w określonym miejscu i czasie.
SEM
SEM (Search Engine Marketing) to innymi słowy marketing w wyszukiwarce internetowej. Zakłada zatem działania, które realizowane są w obrębie wyszukiwarki i nastawione są przede wszystkim na pozyskanie jak największego ruchu na własną stronę internetową, przy użyciu tego medium, wykorzystując do tego reklamy i/lub pozycjonowanie organiczne.
Kampanie PPC
Kampanie PPC (pay per click) to reklamy, których działanie zakłada kliknięcie odbiorcy w promowany link. Właśnie za te kliknięcia reklamodawca ponosi określony koszt (czyli nie jedynie za wyświetlenie reklamy, a przejście potencjalnego klienta na docelową stronę internetową). Tego typu realizowane są przede wszystkim w sieci Google.
Google Ads
Sieć Google to niewątpliwy gigant w zakresie systemów reklamowych. Kampanie Google Ads należą do najpopularniejszych działań digital marketingowych, ponieważ umożliwiają precyzyjne docieranie do grupy docelowej.. Google Ads umożliwia reklamowanie się m.in. w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej Google (tzw. GDN-ie) oraz w sieci produktowej.
Bing Ads
Bing, czyli wyszukiwarka od Microsoftu, staje się co raz popularniejsza w Polsce i na świecie. Jej zasady działania są blizniacze w stosunku do rozwiązania Google, jednakże trzeba pamiętać, że Microsoft skupia w swoich rękach najpopularniejsze programy komputerowe na świecie, jak system operacyjny Windows czy pakiet biurowy Office. To z kolei powoduje, że ich rozwiązanie, choć znacznie mniejsze, nie powinno być bagatelizowane. Od niedawna polscy reklamodawcy mogą emitować reklamy w Bingu, które z racji wciąż małej popularności odznaczają się wysoką konkurencyjnością.
SEO
SEO (Search Engine Optimization) to działania mające na celu optymalizację pozycji danej witryny internetowej w wyszukiwarce. Kampanie SEO dostosowują stronę do poszczególnych algorytmów sieci wyszukiwania i ogólnych wymogów względem serwisów internetowych. W skrócie: SEO zwiększa widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, dzięki czemu jest ona lepiej zauważalna przez potencjalnych klientów.
Social Media
Media społecznościowe to obecnie jeden z najbardziej efektywnych kanałów digital marketingowych. Kampanie social media pozwalają nie tylko odpowiadać na potrzeby odbiorców, ale również je kreować i budować silny wizerunek marki. W ramach mediów społecznościowych możemy prowadzić płatne działania m.in. na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy TikToku.
Facebook Ads
Kampanie Facebook Ads to drugi obok Google gigant reklamowy na świecie. Umożliwia prowadzenie wielu kampanii z różnymi celami: m.in. zwiększenia sprzedaży, budowania świadomość marki, pozyskiwania kontaktów czy pobierania aplikacji. Facebook umożliwia przede wszystkim precyzyjne targetowanie grupy docelowej oraz umożliwia prowadzenie rozbudowanych działań remarketingowych.
Instagram Ads
Instagram, czyli młodszy brat Facebooka, należy do tej samej firmy lecz jest osobnym kanałem marketingowym. Choć ściśle powiązany (np. reklamy pod Facebook i Instagram są zarządzane z tego samego panelu reklamowego) może skupiać innych (często młodszych) odbiorców aniżeli Facebook. Podobnie jak tam możliwe jest precyzyjne targetowanie grupy docelowej, a główną różnicą jest forma emitowanych kreacji reklamowych.
TikTok Ads
Kampanie TikTok Ads w ostatnim czasie stały się niezwykle popularne, przede wszystkim za sprawą możliwości emitowania kreatywnych komunikatów w formie krótkich filmików. Algorytm TikToka świetnie dopasowuje poszczególne kreacje do grupy docelowej, daje szerokie możliwości analityczne i wpływa zarówno na zwiększanie sprzedaży, jak i budowania wizerunku marki.
LinkedIn Ads
LinkedIn to portal dedykowany dla szeroko pojętego segmentu B2B. Zrzesza firmy, specjalistów, prezesów, dyrektorów, menedżerów czy handlowców. Kampanie LinkedIn Ads umożliwiają dotarcie z komunikatami reklamowymi do tych wszystkich osób, a także całych przedsiębiorstw. Pozwala również na emitowanie reklam odbiorcom o określonym profilu zawodowym, umiejętnościach czy wykształceniu.
Co jeszcze składa się na digital marketing?
Content marketing
Działania w tym zakresie polegają na tworzeniu i dystrybucji możliwie najbardziej wartościowych treści, które publikowane są m.in. w mediach społecznościowych, na firmowym blogu czy w newsletterach. Content marketing nie tylko wspiera sprzedaż, ale również kreuje profesjonalny wizerunek marki i buduje zaufanie wśród grupy docelowej. Aby tego typu działania przyniosły oczekiwane rezultaty, muszą być realizowane w odpowiedni sposób. Treści muszą mieć bowiem wysoką jakość merytoryczną, zawierać w sobie język korzyści i rozwiązywać konkretny problem potencjalnego klienta. Co ważne, powinny być również ciekawe i wywoływać w odbiorcach chęć zaangażowania się do dyskusji czy bliższego poznania marki, poprzez pozostawienia leada czy bezpośredni zakup opisywanego produktu.
E-mail marketing
Digital marketing wykorzystuje również potencjał poczty elektronicznej. Działania tego typu nazywamy e-mail marketingiem, który jest formą marketingu bezpośredniego. Jego nadrzędnym celem jest tworzenie i podtrzymywanie relacji z odbiorcami oraz wsparcie sprzedaży. Jednym z najważniejszych atutów e-mail marketingu jest możliwość personalizacji komunikatu pod kątem grup odbiorców, a nawet poszczególnych użytkowników. Co więcej działania w obrębie tego kanału często stanowią trzon tzw. marketing automation, czyli ustalonych sekwencji i zasad aktywacji komunikacji mailowej, przy wykonaniu konkretnego działania po stronie Klienta. E-mail marketing posiada też szereg innych zalet. Są to m.in.: niskie koszty dotarcia, natychmiastowy przekaz, skalowalność oraz rozbudowane możliwości pomiarów skuteczności kampanii.
Zalety digital marketingu
Największym atutem działań digital marketingowych jest możliwość docierania do określonej grupy docelowej w konkretnej lokalizacji i czasie. Jakie jeszcze zalety digital marketingu możemy wymienić? Przede wszystkim szereg celów, które można za jego sprawą zrealizować. Należą do nich m.in. zwiększenie sprzedaży, budowanie portfolio stałych klientów, pozyskiwanie wysokiej jakości leadów, wzmocnienie wizerunku marki i wyróżnienie jej na tle konkurencji. Istotną zaletą działań digital marketingowych jest także ich pełna mierzalność, co odróżnia je od klasycznych kanałów promocji (np. reklamy w prasie czy kampanii outdoorowych). Oznacza to, że efekty działań kampanii digitalowych są śledzone np. przez dedykowane narzędzia analityczne (np. Google Analytics) czy natywne rozwiązania powiązane z kanałem (np. rozbudowane statystyki kampanii dostępne w ramach panelu Google Ads czy Facebook Ads). Zarówno jedne jak i drugie pozwalają na wyciąganie wartościowych wniosków na temat ich skuteczności, rentowności czy potencjału rozwoju. Ostatecznie wszechobecna “mierzalność” w kanałach digital marketingowych pozwala na podejmowanie lepszych decyzji w oparciu o twarde dane, a nie domysły.
Który kanał digital marketingu wybrać dla siebie?
Wybór konkretnego kanału digital marketingu powinien być podyktowany przede wszystkim celami, które chcemy osiągnąć oraz ogólną specyfiką danej branży. Kanały digital marketingowe dają bowiem szereg różnorodnych możliwości – każdy z nich ma swoje mocne oraz słabsze strony. Decyzja co wybrać nie jest prosta – warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która przeprowadzi z Klientem szczegółowy wywiad, będący wstępem w rozpoznaniu potrzeb i ustaleniu przemyślanej strategii działania. Wyboru należy dokonać na bazie celów (krótko i długoterminowych) biznesowych które chcemy zrealizować, obecnych działań marketingowych i ich skuteczności, preferencji target grupy, budżetu przeznaczonego na działania czy poczynań konkurencji. To oczywiście nie wszystkie zmienne, które trzeba wziąć pod uwagę. Warto bowiem pamiętać, że kampanie w sieci wyszukiwania Google Ads realizują zupełnie inne cele niż np. reklama na TikToku czy Instagramie.
Czym zajmuje się agencja digital marketingu?
Zadania agencji marketingowej skupiają się przede wszystkim wokół doradztwa, stworzenia skutecznej strategii reklamowej, realizacji wszystkich zaplanowanych działań oraz nieustannego ich udoskonalania, celem osiągnięcia oczekiwanych założeń. Dobra agencja marketingowa wszystkie swoje działania zaczyna od skrupulatnej analizy sytuacji i potrzeb klienta W ten sposób nie powiela błędów z przeszłości, a zgromadzone wcześniej dane wykorzystuje do lepszego zaplanowania przyszłych działań. Agencja odpowiada również za regularne optymalizowanie kampanii, zarządzanie budżetem i wydatkami w poszególnych kanałach oraz ich dostosowywaniem w czasie.
Czym zajmuje się agencja digital marketingu SmartYou? Przede wszystkim wsparciem klienta w wyborze najlepszych kanałów reklamowych oraz wdrożenia działań krok po kroku. W ramach współpracy gwarantujemy nasze autorskie podejście zero-waste, które polega na prowadzeniu kampanii bez marnowania budżetu. . Oznacza to, że kampanie reklamowe w kanałach digital prowadzimy wedle zasad gwarancji, których stosowanie przynosi najlepsze i długofalowe efekty.
Skorzystaj z formularza poniżej lub formularza estymacyjnego – wspólnie zastanowimy się jak i Ty możesz skorzystać z kampanii reklamowych opartych o gwarancję zero-waste!