Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Analityka internetowa w oparciu o narzędzia Google

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

Analityka internetowa w marketingu

W dobie marketingu internetowego i sprzedaży online niezwykle istotną funkcję pełni analityka internetowa, dzięki której możliwe jest zbieranie oraz zaawansowane analizowanie danych związanych z  ruchem użytkowników na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Analityka dostarcza nam również informacji na temat konkretnych źródeł wspomnianego ruchu, konwersjach czy całej ścieżce użytkownika. Na podstawie tych danych, jesteśmy w stanie wyciągnąć wartościowe wnioski, które mogą mieć później wpływ na prowadzone przez nas działania marketingowe i poprawę ich skuteczności.

Czym jest analityka internetowa?

Na wstępie warto doprecyzować, czym jest analityka internetowa i w jakim celu gromadzone są poszczególne dane. Analityka internetowa znana jest również pod nazwą analityki webowej i określa proces zbierania różnego rodzaju informacji na temat pozyskiwania użytkowników i ich zachowania na stronie lub w aplikacji. Dane te są gromadzone, przetwarzane, a następnie prezentowane w odpowiedniej formie w wykorzystywanych przez nas narzędziach, co umożliwia analizę oraz wyciąganie istotnych wniosków, które wpłyną na udoskonalanie prowadzonych działań. Dzięki dedykowanym narzędziom analitycznym możemy m.in. sprawdzić, które z realizowanych kampanii marketingowych przynoszą najlepsze efekty, które zestawy reklam konwertują najlepiej i jak szybko nasi klienci podejmują swoje decyzje zakupowe. Dodatkowo analityka internetowa pozwala ocenić, na jakim etapie odbiorcy porzucają chęć złożenia zamówienia czy pozostawienia kontaktu oraz ile czasu spędzili w poszczególnych miejscach witryny. Wszystko to sprawia, że prowadzone działania mogą być regularnie ulepszane, a ich potencjał coraz lepiej wykorzystywany.

Narzędzia do analityki internetowej

Jak się z pewnością domyślacie, narzędzia do analityki internetowej są niezbędne w efektywnym prowadzeniu działań marketingowych. Nie zmienia to jednak faktu, że wybór konkretnego sposobu gromadzenia i analizowania danych nie należy do najprostszych. Podczas podejmowania decyzji warto zwrócić uwagę nie tylko na poszczególne parametry, które oszacuje nam dany system, ale również na przejrzystość i intuicyjność panelu. Najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z kilku narzędzi analitycznych jednocześnie, które doskonale się uzupełniają. Poniżej szczegółowo przedstawiamy trzy najpopularniejsze i zdecydowanie najbardziej efektowne systemy, czyli Google Analytics, Google Tag Manager oraz Looker Studio. Każde z tych narzędzi odgrywa różne role podczas całego procesu jednocześnie się uzupełniając. Są to narzędzia darmowe i najpopularniejsze narzędzia analityczne w branży.

Google Analytics

Bez dwóch zdań najpopularniejszym systemem do analityki internetowej jest Google Analytics, który pozwala na lepsze zrozumienie reguł ruchu sieciowego, jego źródeł, informacji na temat poszczególnych aktywności użytkowników witryny czy współczynnika konwersji. Narzędzie to pozwala nam gromadzić podstawowe dane na temat zachowania użytkowników, ale co najważniejsze – prezentuje te dane w przystępny sposób w postaci gotowych raportów, które możemy później modyfikować według własnych potrzeb, dzięki czemu możemy się skupić na najważniejszych dla nas wymiarach oraz danych.

Google Tag Manager

Kolejnym narzędziem niezbędnym w przypadku analityki internetowej jest Google Tag Manager, który umożliwia instalację specjalnych tagów w witrynie bez konieczności angażowania do tego programistów. Dzięki temu jesteśmy w stanie w prosty sposób konfigurować śledzenie zachowań użytkowników na stronie, np. w postaci kliknięć poszczególnych elementów na stronie czy wysyłania formularzy kontaktowych. Jest to zatem niezwykle wygodne rozwiązanie, umożliwiające nam pełne wykorzystanie potencjału analityki i śledzenia tego, co się dzieje na naszej stronie internetowej. Google Tag Manager umożliwia nam też podpinanie zewnętrznych narzędzi przydatnych w pracy analitycznej, takich jak Piksel Meta czy HotJar. Samo narzędzie w całym procesie jest najważniejszym ogniwem w kontekście konfiguracji zbierania danych.

Looker Studio (dawniej Google Data Studio)

Ostatnim narzędziem analitycznym na naszej dzisiejszej liście jest  Looker Studio (dawniej Google Data Studio). To system, z którego możemy korzystać tak naprawdę od niedawna, bo od 2016 roku. Wprowadzenie tego narzędzia przez Google okazało się swego rodzaju przełomem w analityce internetowej, ponieważ umożliwia wygodne dopasowanie widoku poszczególnych danych do swoich indywidualnych preferencji czy potrzeb. Looker Studio to rozbudowany system, który jednocześnie w niezwykle przejrzysty sposób prezentuje dane zebrane z kilku różnych źródeł, a zatem eliminuje konieczność przechodzenia pomiędzy poszczególnymi narzędziami i późniejszego zestawiania zgromadzonych informacji. Co to oznacza w praktyce? Narzędzie to jest finalnym miejscem, w którym prezentowane są istotne dla nas dane, których śledzenie zostało wcześniej skonfigurowane w Tag Managerze, a następnie przetworzone w Google Analytics oraz na koncie Google Ads czy koncie reklamowym Facebooka.

Analiza i sprawdzenie kanałów marketingowych

Zastanawiasz się, w jaki sposób oceniana jest skuteczność kampanii marketingowych? Czy aby na pewno ocenie podlegają jedynie wartości, które możemy zobaczyć w panelach analitycznych poszczególnych platform? Jak zapewne się domyślasz, odpowiedź brzmi nie. Wszystko zależy bowiem od tego, co jest prawdziwym celem prowadzonych działań – zwiększenie sprzedaży, poprawa widoczności marki w sieci, zwiększenie świadomości wśród odbiorców czy rozbudowanie bazy potencjalnych klientów. Faktem jest, że wszelkie działania marketingowe pozostawione same sobie prędzej czy później zaczną przepalać budżet. Z tego powodu tak istotna jest dokładna analiza i sprawdzenie kanałów marketingowych, aby z czasem wyeliminować te, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Dzięki temu możemy przenieść budżet reklamowy na te kanały, które rzeczywiście przynoszą marce realnych klientów i wspierają sprzedaż. W efekcie w ramach tego samego budżetu możliwe jest znaczne zwiększenie efektów kampanii, ponieważ skupiamy się tylko na tych działaniach, które mają sens z perspektywy prowadzonego biznesu. Bez dedykowanych narzędzi analitycznych nie da się wykonać tego typu optymalizacji, dlatego tak istotne jest wykorzystywanie analityki w możliwie największym stopniu.

Okresowe raportowanie analityczne

Każdy właściciel firmy dobrze wie, jak istotne są regularne podsumowania i planowanie dalszych kroków. Dotyczy to również prowadzonych działań marketingowych, na które warto czasem spojrzeć z perspektywy czasu – miesiąca, kwartału czy nawet całego roku. Takie zestawienia pozwalają bowiem na dokonanie głębszej oceny dotychczasowych osiągnięć, wydatków czy wartości konwersji. Analizie warto poddać również bardziej skomplikowane wartości, takie jak m.in. czas dokonywania zakupu przez klientów czy ich źródła. Takie okresowe raportowanie analityczne możemy przygotować np. za pomocą wizualizacji danych w Looker Studio. Jest to narzędzie dedykowane właśnie do takich zadań, ponieważ doskonale przetwarza, analizuje i prezentuje zebrane dane. Możliwości jest oczywiście więcej – możemy dostosować je do naszych preferencji i wniosków, których w danej chwili potrzebujemy.

Wskazówki oparte na analityce

Zgromadzone i poddane analizie dane analityczne są dla specjalistów PPC, marketerów i właścicieli firm na wagę złota. To właśnie za ich sprawą możliwe jest nieustanne udoskonalanie prowadzonych działań. Wszystkie wskazówki oparte na analityce są przede wszystkim rzeczowe i niosą za sobą praktyczną wartość, która przekłada się na efektywność prowadzonych działań. Dzięki danym zebranym przez analitykę możliwe jest m.in. wyeliminowanie mało skutecznych kampanii czy zestawów reklam, wykluczenie nieefektownych słów kluczowych, przetestowanie potencjału nabywczego poszczególnych grup docelowych, śledzenie ścieżki zakupowej użytkownika i poprawę funkcjonalności strony internetowej czy regularne kontrolowanie oraz optymalizowanie budżetów na poszczególne kanały. Raporty analityczne w bardzo klarowny sposób pokazują nam, co podoba się odbiorcom w naszej witrynie, a co nie do końca. Co ważne, narzędzia analityczne doskonale umiejscawiają wszystkie dane w czasie, co pozwala na wyciągnięcie niezwykle przydatnych wniosków jak np. średni czas zakupu czy procesu zaznajamiania się z marką.

Audyt analityki internetowej

Aby analityka internetowa poprawnie gromadziła i analizowała dane, musi zostać odpowiednio wdrożona. To niezwykle skomplikowany proces, który zakłada m.in. umieszczenie dedykowanych kodów śledzących w witrynie czy wgranie specjalnych wtyczek. Tego typu działania powinny zostać przeprowadzone przez doświadczonego specjalistę, który zna systemy analityczne od podszewki i dostosuje konfiguracje do specyfiki danego biznesu. Jeśli analityka nie zostanie dobrze skonfigurowana, dane nie będą poprawnie zbierane, a zatem staną się zupełnie bezwartościowe. W celu weryfikacji tej poprawności i przeprowadzenia ewentualnych zmian najlepiej zlecić profesjonalny audyt analityki internetowej, który zakłada przede wszystkim sprawdzenie poprawności gromadzenia danych i funkcjonowania poszczególnych narzędzi. W SmartYou tego typu audyty przeprowadzamy zgodnie ze specyfiką danej branży. Podczas weryfikowania analityki zaproponujemy ci konkretne rozwiązania i konfiguracje, których wdrożenie z całą pewnością pozwoli ci gromadzić jeszcze bardziej wartościowe dane na temat swojej grupy docelowej.

Podsumowanie

Analityka internetowa to absolutna podstawa w prowadzeniu efektywnych kampanii marketingowych. Bez gromadzenia i analizowania danych na temat zachowań użytkowników nie ma bowiem możliwości optymalizacji ich kluczowych parametrów. Co ważne, niektóre wnioski płynące z zebranych informacji nie są widoczne gołym okiem, dlatego zdecydowanie warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnej i doświadczonej agencji marketingowej. Gromadzone dane staną się bowiem Twoim lojalnym sprzymierzeńcem, o ile w odpowiedni sposób o nie zadbasz.

Skorzystaj z innego punktu widzenia

  • pełne sprawdzanie kanałów marketingowych które realnie wspierają sprzedaż, a które są zbędnym wydatkiem
  • otrzymujesz gotową analizę, bez konieczności przedzierania się przez surowe liczby w Google Analytics i porządkowania ich
  • okresowe raporty analityczne, wzmocnione wskazówkami i gotowymi rozwiązaniami
  • wizualizacja danych w oparciu o Google Data Studio
  • zaawansowane wsparcie w zakresie Google Analytics oraz Google Tag Manager
  • okresowe raporty analityczne
Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: Marketing

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę