Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Kampanie TikTok Ads – sposób na reklamę w najpopularniejszej aplikacji

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

TikTok podbija serca użytkowników na całym świecie.

To sprawia, że platforma stała się łakomym kąskiem dla reklamodawców, którzy chętnie przeprowadzają tu kampanie TikTok Ads. Poznaj sposoby, by reklama na TikToku przynosiła korzyści.

Rosnąca popularność TikToka

TikTok to mobilna aplikacja internetowa powstała w Chinach w 2016 roku. W Chinach znana jest jako Douyin. Jej główny mechanizm to publikowanie krótkich materiałów wideo przez użytkowników. Obserwatorzy oglądają filmiki wyświetlane dla każdego użytkownika według założonego algorytmu. Aplikacja dostępna jest w kilkudziesięciu wersjach językowych i podbija Internet zwłaszcza od 2020 roku.

Przełomowym wydarzeniem dla rozwoju aplikacji była pandemia. To właśnie w 2020 TikTok przeżywał swój największy rozkwit i była to najczęściej pobierana aplikacja na świecie. Krótkie filmiki kręcone we własnych domach okazały się doskonałą rozrywką zwłaszcza w czasie lockdownu. Według danych opublikowanych przez Polską Agencję Prasową w 2021 roku, w 2020 z TikToka korzystały 2 miliardy użytkowników. Platformę użytkują głównie najmłodsi. Ponad 40% użytkowników to osoby w wieku od 16 do 24 lat.

Tendencja wiekowa w odniesieniu do użytkowników TikToka jest zachowana również w Polsce. W 2020 roku aż 90% użytkowników tej aplikacji stanowiły osoby poniżej 18 lat. Interesujący jest też sposób korzystania z platformy. Ponad 60% samodzielnie publikuje treści, reszta to bierni obserwatorzy contentu innych osób. Wśród publikowanych treści można wyróżnić między innymi stand-upy, czyli krótkie występy komediowe, pokazy wybranych umiejętności czy tutoriale-poradniki zwłaszcza w zakresie makijażu, czy domowych aktywności. Często wykorzystywanym formatem jest także lip-sync, a więc forma playbacku oraz stream znany jako relacja na żywo.

Formaty reklam na TikToku

Duża popularność aplikacji sprawia, że reklama na TikToku staje się coraz powszechniejsza. Do dyspozycji reklamodawców zainteresowanych TikTok Ads jest kilka interesujących formatów reklamowych do wykorzystania. Stawką jest zdobycie uwagi młodego użytkownika aplikacji. Zwłaszcza że platforma obfituje w treści różnego rodzaju i wyróżnić się tutaj wcale nie jest łatwo.

Podstawowy format reklam na TikToku to pionowe wideo w proporcjach 9:16. Filmy mogą trwać od 5 do 60 sekund oraz powinny zawierać dźwięk. Szczególnie ważne jest, aby w miarę możliwości dopasować je do treści publikowanych organicznie na TikToku.

W modelu aukcyjnym można wyróżnić 3 formaty reklam:

Non-spark Ads

Format reklamy umożliwiający dotarcie do użytkowników w ich spersonalizowanych kanałach (w sekcji “Dla Ciebie”).

Non-Spark Ads – przykład z profilu marki

Spark Ads

Reklamy umożliwiające promowanie filmów już opublikowanych na TikToku. Co ważne, reklamodawcy mają również możliwość promocji w ten sposób filmów utworzonych przez innych twórców (oczywiście za ich zgodą).

Spark Ads – przykład z profilu marki

Spark Ads – przykład z influencerem

Collection Ads

Format reklam dostosowany do urządzeń mobilnych. Umożliwia pełnoekranowe przeglądanie produktów. Gdy odbiorca kliknie interaktywny element reklamy, spowoduje to wyświetlenie tzw. Instant Gallery Page, na której dostępne są produkty reklamodawcy. Odbiorcy po wybraniu interesujących ich produktów mogą z poziomu reklamy przejść na stronę, aby dokończyć zakup. Podczas tworzenia kreacji można dodać je za pomocą katalogu produktów lub ręcznie.

Ważne: reklamy w formie kolekcji są obecnie w fazie testów i nie są dostępne dla wszystkich reklamodawców.

Wymagający reklamodawcy, którzy dysponują odpowiednio dużym budżetem mogą zdecydować się na następujące, bardziej rozbudowane propozycje formatów w modelu rezerwacyjnym:

TopView – pełnoekranowy format wideo trwający nawet do 60 sekund. Materiał tego typu to nie tylko obraz, ale i dźwięk, który wyświetli się w chwili otwarcia aplikacji lub w sekcji “Dla Ciebie”. Niewiele więc różni się od TikToków niekomercyjnych użytkowników.

Top View – przykład z profilu marki

Brand Takeover – ci, którym zależy na tym, by odróżnić swój materiał reklamowy od innych, w ramach kampanii TikTok Ads, mogą wybrać Brand Takeover. Jest to statyczny lub dynamiczny format pełnoekranowy, który stanowią 3,5-sekundowe wideo lub 2-sekundowe pliki JPG. Reklama tego typu wyświetla się użytkownikowi również w momencie otwarcia aplikacji lub w sekcji „Dla Ciebie”.

Brand Effectsreklama na TikToku w tym formacie polega na tym, że marka przekazuje efekty specjalne, naklejki czy filtry, dzięki którym użytkownik może wykonywać pewne aktywności.

Branded Effects – przyklad

Branded Hashtag Challenge – to jeszcze jeden format zachęcający do interakcji. W tym przypadku użytkownicy aktywizowani są do tworzenia treści powiązanych z kampanią, które łączy wspólny hashtag.  Kampania z użyciem Branded Hashtag Challenge trwa 6 dni.

Rys. 1. Branded Hashtag Challenge
Rys. 1. Branded Hashtag Challenge
Rys. 2. Branded Hashtag Challenge
Rys. 2. Branded Hashtag Challenge

Targetowanie reklam na TikToku

Kampanie TikTok Ads dają liczne możliwości w zakresie targetowania. Dzięki temu reklamy mogą trafiać do sprecyzowanego grona odbiorców, co pozwoli osiągnąć zakładane cele kampanii.

  • Dane demograficzne – w tej części można znaleźć płeć i podział na kobiety oraz mężczyzn, a także wiek i przedziały 13-17, 18-24, 25-34, 35-44, 45-54 oraz 55+. W ramach danych demograficznych wyróżnia się podział na lokalizację według kraju, prowincji i miasta. Sekcja Dane demograficzne obejmuje także dotarcie do użytkowników według języka aplikacji.
  • Zainteresowania i zachowania – w tym segmencie można dobrać kryteria targetowania według zainteresowań, intencji zakupowych i sposobów dokonywania zakupów oraz zachowań w zakresie konsumpcji materiałów wideo, takich jak np. czynne wchodzenie w interakcję z twórcami treści lub materiałami o określonej tematyce. Ciekawą opcją targetowania jest kierowanie reklamy do tych, którzy w ostatnich dniach wykonali aktywność w związku z treściami oznaczonymi danym hashtagiem.
  • Urządzenie – jeszcze jedną opcją rozróżniania komunikatów reklamowych jest rodzaj urządzenia. Wyodrębnić można zarówno określony model urządzenia, jak i system operacyjny, jego wersję oraz rodzaj połączenia (Wi-Fi, 2G, 3G etc.), a nawet operatora sieci komórkowej. Dostępna jest również opcja kierowania innego przekazu reklamowego do osób posiadających urządzenia w wybranym przedziale cenowym.
  • Niestandardowi odbiorcy – to grupy generowane na podstawie różnych źródeł danych np. plików z danymi klientów, aktywności w aplikacji czy na stronie www, zaangażowania w treści reklamowe marki. Minimalna liczba użytkowników grupy niestandardowej to 1000 osób.
  • Podobni odbiorcy (tzw. lookalike) – to zbiór tworzony na bazie grupy niestandardowych odbiorców. Reklamodawca ma możliwość utworzenia np. grupy osób podobnych do odwiedzających jego witrynę.

Dodatkowe opcje targetowania

Reklamodawca ma również możliwość skorzystania z opcji pomocniczych w targetowaniu TikTok Ads:

  • Rozszerzenie kierowania to inteligentna funkcja, która automatycznie umożliwia zwiększenie grupy odbiorców. Jeśli opcja zostanie uruchomiona, system rozszerzy grupę odbiorców, gdy przewidzi, że dodatkowe kryteria targetowania mogą mieć wpływ na poprawę wyników zestawu reklam.
  • Automatyczne targetowanie to opcja pozwalająca TikTokowi samodzielnie dobierać kierowanie reklam. Celem tych działań jest obniżenie CPA (kosztu za akcję) oraz zwiększenie liczby pożądanych konwersji. Jeśli reklamodawca zastosuję tę funkcję, to TikTok zoptymalizuje ustawienia kierowania reklamy m.in. zgodnie z jej celem, wyświetlaniem, treścią reklam oraz danymi z poprzednich kampanii.
  • Rekomendowane targetowanie to funkcja, która umożliwia pozyskanie listy polecanych zainteresowań oraz zachowań do targetowania na podstawie branży, takżeskuteczności wcześniejszych kampanii.

Cele kampanii TikTok Ads

Wybranie odpowiedniego celu kampanii TikTok Ads to klucz do sukcesu w skutecznych działaniach reklamowych. Na etapie planowania działań w TikTok Ads musisz wiedzieć, czy oczekujesz większego ruchu na stronie internetowej, zwiększenia rozpoznawalności marki czy też pozyskiwania konwersji (np. zakupów w witrynie).

  • Świadomość (awareness) – celem w tym obszarze jest zasięg, który pozwoli poznać Twoją markę przez potencjalnych klientów. W tym przypadku reklama będzie wyświetlana maksymalnej liczbie osób.
  • Rozważanie (consideration) – w ramach tego segmentu skłonisz odbiorców do aktywności związanej z Twoją marką lub firmą. W zakresie tej grupy celów można wyodrębnić:
    • ruch na stronie, który osiągniesz dzięki kierowaniu użytkowników do witryny docelowej,
    • instalacje aplikacji – użytkownicy przekierowani są do App Store/ Google Play Store, w którym mogą znaleźć i pobrać aplikację Twojej marki,
    • wyświetlenia filmów – dzięki nim maksymalna liczba użytkowników obejrzy film promujący Twoją markę,
    • pozyskiwanie potencjalnych klientów – przy użyciu formularza błyskawicznego zgromadzisz potencjalnych klientów dla swojej firmy,
    • interakcja ze strony społeczności – zachęcisz do większej interakcji w obrębie profilu TikTok Twojej marki.
  • Konwersja (conversion) – to ostatni poziom, który polega na podjęciu określonego działania przez osoby zainteresowane Twoją marką lub firmą. Wyróżnić w nim można następujące cele
    • konwersje, czyli zachętę do podjęcia określonych akcji w witrynie, takich jak dodanie produktów do koszyka, rejestracja czy zakup,
    • sprzedaż z katalogu – ten cel może nie  być jednak dostępny w przypadku każdego konta reklamowego.

Obsługa reklam TikTok Ads

Chcesz wykorzystać kampanie TikTok Ads dla swojej marki lub firmy i mieć pewność, że działania przyniosą zakładany rezultat? Powierz opiekę nad swoim kontem reklamowym specjalistom, którzy nie tylko znają się na rzeczy, ale i efektywnie wykorzystają każdą złotówkę Twojego budżetu.

Dzięki reklamie na TikToku prowadzonej przez nas kompleksowo otrzymasz:

  • profesjonalną obsługę konta reklamowego na TikToku zawierającą między innymi założenie i optymalizację konta, monitorowanie skuteczności działań, dobór odpowiednich grup docelowych i działania optymalizacyjne,
  • kreatywne reklamy skierowane do wymagającego audytorium TikToka. Nie działamy szablonowo, każdemu klientowi poświęcamy maksimum uwagi i energii,
  • możliwość podpisania umowy bez długoterminowych zobowiązań. Dajemy Ci szansę na przetestowanie działań reklamowych na TikToku bez konieczności deklaracji na długi czas,
  • przejrzyste raporty z prowadzonych działań, które w klarowny sposób rozjaśnią Ci, jakie rezultaty ma Twoja kampania,
  • szansę na prowadzenie działań reklamowych w najpopularniejszej aplikacji podbijającej serca miliony użytkowników.

Zalety i wady korzystania z kampanii TikTok Ads

Kampanie TikTok Ads, jak każde tego typu rozwiązanie, mają swoje plusy i minusy. Przed uruchomieniem reklam na TikToku warto dokładnie je poznać.

Zalety korzystania z kampanii TikTok Ads:

  • budowanie rozpoznawalności i zaangażowania – TikTok to popularna aplikacja, więc reklamy w tym medium pozwalają dotrzeć do obszernego grona odbiorców,
  • szeroki zasięg – który sprawia, że komunikaty reklamowe mogą być przekazane zarówno lokalnie, jak i globalnie,
  • precyzyjne targetowanie – dzięki tagom algorytm TikToka pozwoli dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej, grupy odbiorców można tworzyć na podstawie zainteresowań, demografii czy zachowań,
  • śledzenie konwersji i skuteczności działań – TikTok Pixel to implementowany w kodzie strony tag umożliwiający badanie skuteczności kampanii oraz ich dokładniejszą optymalizację. Pomaga także sprawdzać, czy cel kampanii został osiągnięty (poprzez śledzenie zdarzeń konwersji),
  • możliwość współpracy z influencerami – rozwijająca się społeczność na TikToku sprawia, że zwiększa się grono influencerów w tym kanale. Współpraca z odpowiednimi twórcami treści stanowi duży potencjał sprzedażowy dla Twojej marki,
  • bogactwo formatów reklamowych – to wszystko sprawia, że kampanie TikTok Ads można elastycznie dopasować do potrzeb konkretnej marki.

Wady korzystania z kampanii TikTok Ads:

  • trudność w dotarciu do pokolenia Z – większość odbiorców na TikToku to pokolenie Z, które ma charakterystyczne potrzeby i doskonałą znajomość technologii,
  • pracochłonna kreacja oraz komunikacja – to następstwo wymagającej grupy docelowej oraz specyfiki samego kanału. „Zwykły” statyczny baner to za mało, by wyróżnić się na TikToku. Dla jednych to wada, dla innych szansa, by spróbować się wyróżnić,
  • węższa grupa docelowa – TikTok to jak na razie medium popularne głównie wśród młodych osób (14-35 lat), jednak korzystają z niego użytkownicy w każdym wieku.

Kampanie reklamowe TikTok Ads – wykorzystaj szansę!

Miliony użytkowników spędzających czas codziennie na TikToku to odbiorcy, do których możesz dotrzeć ze swoimi działaniami reklamowymi. Gdy świat nowych technologii idzie naprzód, Ty również krocz razem z nim. Konkurencja reklamowa na TikToku nie jest jeszcze bardzo rozbudowana, a społeczność chętniej zareaguje na komunikaty reklamowe, gdy nie widzi ich w nadmiarze!

Podsumowując, to czas dla Ciebie, by wyróżnić się przy pomocy interaktywnych i kreatywnych reklam wideo (lub statycznych) i spełniać cele reklamowe.  Zwiększaj sprzedaż lub realizuj inne cele poprzez dotarcie do społeczności zgromadzonej na TikToku. Przekonaj się o zaletach wynikających z obecności na tej innowacyjnej platformie. ‘Don’t make ads, make TikToks’* i obserwuj, jak odbywa się to z korzyścią dla Twojego biznesu.

*(nie rób reklam, a TikToki)

Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: Bez kategorii

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę