PPC jest skrótem angielskiej frazy pay per click, która w wolnym tłumaczeniu oznacza „płać za kliknięcie”. To kwintesencja tego modelu reklamowego. PPC polega na uiszczaniu opłaty za to, że ktoś kliknie w Twoją reklamę i przejdzie w ten sposób na stronę docelową.
PPC to reklama efektywnościowa. W odróżnieniu od płatności za samo wyświetlenie, kliknięcie to koszt, który ponosisz wtedy, gdy potencjalny klient przeniesie się już na Twoją stronę. Choć nie ma pewności, że zdecyduje się od razu sfinalizować zakup czy podjąć inną, pożądaną akcję, to jesteś o krok bliżej od celu. To też oznacza, że jeśli, hipotetycznie, nikt nie kliknie w Twoją reklamę, to nic nie zapłacisz.
Rodzaje kampanii reklamowych PPC
Kampanie reklamowe PPC można wyróżniać ze względu na wiele zmiennych. Jedną z nich jest umiejscowienie danej reklamy. Tak zwana tematyczna reklama kontekstowa może pojawiać się w miejscach, które łączą się merytorycznie z Twoim biznesem. Jeśli np. produkujesz ubranka dla dzieci, to reklama Twoich produktów może pojawić się na portalu parentingowym. Dopasowanie komunikatu reklamowego w ten sposób sprawia, że kliknięcia w Twoją reklamę rzadziej są „przypadkowe”.
Kolejnym rodzajem kampanii reklamowych PPC jest klasycznie znana reklama w wyszukiwarce, przede wszystkim w Google. Gdy potencjalny odbiorca wpisuje hasło związane z Twoim biznesem w Google, to pojawia mu się reklama Twoich produktów lub usług, która odpowiada na jego potrzeby.
W wynikach wyszukiwania prezentowane mogą być także reklamy produktowe zwane Shopping Ads lub Product Listing Ads. To format chętnie wykorzystywany przez sklepy e-commerce, dzięki którym mogą zaprezentować nie tylko produkt, zdjęcie, ale i jego cenę. W przestrzeni Google format występuje również w wersji pochodzącej od innych dostawców, tzw. CSS – Comparison Shopping Service. To dodatkowy sposób na zapewnienie korzyści reklamowych.
Ciekawym przykładem kampanii PPC jest też remarketing. To reklama-przypominajka, która podpowiada użytkownikom wcześniej odwiedzone strony, w innych witrynach. W ten sposób mogą powrócić do danej witryny, zwłaszcza gdy zostawili w niej „porzucony koszyk”.
Gdzie można znaleźć reklamy kampanii PPC?
Najpopularniejszym narzędziem służącym do tworzenia kampanii PPC jest reklama w Google zwana Google Ads. Dawna nazwa Google Ads to Google Adwords. System Google Ads pozwala na prezentację reklam w formie tekstowej oraz graficznej. Reklamy wyświetlane są w wynikach wyszukiwania Google oraz w sieci reklamowej Google w formie grafik. To oznacza, że Twoja reklama może pokazać się osobie, która wpisuje dane hasło w wyszukiwarkę. Z drugiej strony również komuś, kto jest zainteresowany danym tematem i zobaczy grafikę reklamującą Twoje produkty lub usługi np. na portalu informacyjnym.
W przypadku Google Ads jednym z modeli rozliczania jest CPC, czyli koszt za klik. To nic innego jak system PPC, bo płaci się za realnie wykonaną akcję.
Ciekawym rozwiązaniem, choć odrobinę niszowym, są reklamy Microsoft Ads, wcześniej znane jako Bing Ads. Nowością jest możliwość umieszczania reklam w tym systemie również w Polsce. Wyszukiwarki Bing, Yahoo oraz DuckDuckGo nie mogą równać się z Google-gigantem, ale stanowią ciekawą alternatywę i miejsce do prezentacji swoich produktów oraz usług. Zwłaszcza, że zachętą jest mniejsza konkurencja wśród reklamodawców i możliwość dotarcia do innego typu odbiorcy. Microsoft Ads to kolejny przykład miejsca, w którym z powodzeniem można przeprowadzać kampanie PPC.
Reklamy funkcjonujące w modelu PPC można znaleźć także w obrębie portali społecznościowych. Popularne są szczególnie Facebook Ads, czyli reklamy m.in. na Facebooku czy Instagramie. Model PPC, choć na mniejszą skalę, wykorzystywany jest również na portalu LinkedIn czy Twitter.
Kiedy warto zdecydować się na reklamę pay per click?
Reklamy w ramach kampanii PPC przyniosą korzyść Twojemu przedsiębiorstwu szczególnie w kilku sytuacjach. Jedną z nich jest moment wejścia na rynek i wyróżnienia swoich produktów lub usług. Widoczność zapewniona dzięki kampaniom PPC pozwoli Ci budować tożsamość marki.
Ciekawym zastosowaniem reklam PPC są również działania o charakterze lokalnym. Jeśli oferujesz produkty lub usługi na wybranym obszarze, to takie rozwiązanie może okazać się dla Ciebie korzystne. Sprawi, że dotrzesz do potencjalnych klientów w najbliższej okolicy.
Kampanie PPC sprawdzą się też w zakresie działań SEO. To bardzo przydatna weryfikacja słów kluczowych, która pokaże, czy dane frazy sprawdzają się w promocji strony. Dzięki reklamom PPC można szybko zweryfikować, czy dobór słów kluczowych do pozycjonowania jest słuszny. Z drugiej strony, kampanie PPC pozwalają na bieżąco weryfikować pomysły w zakresie nowych, pomocnych fraz i szukać takich, które będą spełniać potrzeby biznesowe.
Jeszcze jednym zastosowaniem reklam PPC są wyprzedaże oraz oferty sezonowe. Szczególnie w okresie, gdy masz do zaoferowania klientom wyjątkową okazję, reklamowanie się w formie PPC okaże się trafnym rozwiązaniem. To może być na przykład sezon świąteczny, walentynkowy, czy okolice Black Friday.
Wszystkie te powody nie są pełnym katalogiem sytuacji, w których wprowadzenie kampanii PPC jest korzystne dla Twojego biznesu. Kluczowe jest zrozumienie, że w efektywnie zarządzanym przedsiębiorstwie istnieje świadomość korzyści, jakie przynosi reklamowanie w formie PPC. Kampanie tego typu powinny stanowić stały element portfolio pozyskiwania ruchu online.
Korzyści i wady stosowania PPC
Kampanie reklamowe PPC to rozwiązanie, które przynosi wiele korzyści. Decydując się na ten model, warto znać ich pełny katalog.
Korzyści kampanii PPC
- Plusem zastosowania modelu PPC do rozliczeń reklamowych są natychmiastowe wyniki. To różnica w stosunku do klasycznego pozycjonowania, gdzie co prawda rezultaty są warte czekania, ale widać je dopiero po pewnym czasie. Na zatwierdzenie kampanii PPC w Google poczekasz co najwyżej dobę, a następnie możesz śledzić na bieżąco efekty kampanii. To pozwala na sprawną optymalizację i obserwowanie zmian.
- Korzystając z kampanii PPC, masz też pełną kontrolę nad budżetem. Widzisz, ile kosztuje kliknięcie i jak przekłada się to na Twoje korzyści biznesowe. W każdym momencie możesz też zatrzymać kampanię, której wyniki Cię nie satysfakcjonują lub dopasować jej parametry. To oznacza, że nie marnujesz żadnej złotówki z Twojego cennego budżetu reklamowego. Zupełnie jak w naszej gwarancji zero-waste.
- Kampanie PPC to pełna elastyczność. Możesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, ale i targetować ściśle swój przekaz. Reklamy mogą być wyświetlane w określone dni i godziny. Co więcej, zmiany algorytmu Google nie wpływają na efekty działań PPC.
- Dużą zaletą kampanii PPC jest także ich mierzalność. Możesz korzystać z paneli reklamowych Google czy Facebook Ads, lecz również np. Z Google Analytics. To pozwoli Ci śledzić skuteczność, w tym wyświetlenia, kliknięcia oraz konwersję, czyli spełnienie celu założonego kampanii. Żadna reklama offline (w prasie, na billboardach, czy przy użyciu innych nośników poza internetem) nie może być tak skutecznie i szczegółowo analizowana, jak kampanie PPC.
- Wreszcie, kampanie PPC to promocja Twojej marki. Gdy wykupujesz reklamy na daną frazę, to automatycznie kojarzysz się odbiorcom z określoną branżą. To pozwoli Ci w dłuższej perspektywie realizować swoje cele biznesowe.
Wady kampanii PPC
Kampanie PPC wiążą się również z poniesieniem pewnego ryzyka.
- Jednym z nich jest zakończenie rezultatów w momencie przerwania kampanii. Efekty nie utrzymują się po jej zatrzymaniu. Wyjątkiem są stali klienci, których zyskasz dzięki takim działaniom.
- Ryzykiem jest także ponoszenie zbyt wysokich kosztów, gdy kampanie obsługiwane są nieumiejętnie.
- Wadą reklam PPC jest również wykorzystanie ich przez nieuczciwą konkurencję. Zjawisko tak zwanego „click fraud’u” oznacza, że konkurencja klika w reklamę, narażając reklamodawcę na straty.
Od czego zależy koszt kampanii PPC?
Koszt kampanii PPC zależy od kilku kluczowych zmiennych. Skupiając się na nich, można osiągnąć najlepsze rezultaty, na przykładzie reklam Google Ads:
- Trafność słów kluczowych – odpowiednio dobrane słowa kluczowe do specyfiki Twojego biznesu, stosowna treść reklamy oraz dopasowana strona docelowa to sposób na uzyskanie korzystniejszych stawek w kampaniach PPC.
- Wynik jakości – to ocena trafności Twoich słów kluczowych czy jakości strony docelowej stosowana przez Google. Lepszy wynik jakości to więcej kliknięć oraz niższe koszty. Ocenę trafności słów kluczowych czy wyniku jakości w Google pomoże ocenić audyt Google Ads.
- Wyróżnienie się – im większa konkurencja na daną frazę, tym koszt kliknięcia będzie wyższy. Metodą na wyróżnienie się jest np. ścisłe określenie słowa kluczowego. Zamiast „ubranka dla dzieci”, możesz zdecydować się na przykład na frazę „ubranka dla dziewczynek do lat 3”.
- Kreatywność – im ciekawiej podejdziesz do tematu swoich reklam PPC, tym większe masz szanse na to, że osiągniesz sukces. Kreatywność to klucz do sukcesu i sposób na uzyskanie niższych stawek za kliknięcie.
Ocena skuteczności kampanii PPC
Uruchomienie kampanii PPC służy określonym celom. Dlatego też ważne jest, by umieć ocenić skuteczność działań. Wydajność należy mierzyć przez określony czas i używać do oceny miarodajnych wskaźników.
Skuteczną metodą oceny skuteczności kampanii PPC są wskaźniki KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. W katalogu przydatnych wskaźników KPI na szczególną uwagę zasługuje:
- ROAS/COS – czyli rentowność Twoich kampanii. To podstawa efektywnych działań, szczególnie dobrze znana w sklepach internetowych. Jeśli stosunek przychodów z reklamy do kosztów (wraz z uwzględnieniem Twojej marży) jest korzystny, to działania przynoszą pozytywny skutek. Nie tylko warto je wtedy kontynuować, ale również skalować.
- CPA – czyli koszt, jaki ponosisz za określoną, wykonaną akcję w witrynie. Może to być np. sprzedaż produktu, lecz równie dobrze pozyskanie zapytania ofertowego. Kluczowe w tym przypadku jest mierzenie efektów również w dalszym etapie. Dzięki temu CPA może być dobrze dobrany. Warto pamiętać, że nie każde zapytanie ofertowe od razu oznacza pozyskanie klienta dla Twojego biznesu.
Można też posłużyć się wskaźnikami wspomagającymi (które jednak powinny pełnić funkcję stricte pomocniczą):
- CTR – czyli współczynnik klikalności pokazuje, ile osób kliknęło w reklamę spośród tych, którzy ją zobaczyli. Średni CTR w dużym stopniu zależy od branży, więc najlepiej go oceniać w porównaniu do naszych różnych obszarów reklamy tego samego typu (np. kampanie w wyszukiwarce z innymi lub kampanie produktowe z kampaniami tego typu)
- Wynik jakości – to kolejny wskaźnik, który pomoże Ci ocenić skuteczność słów kluczowych, strony docelowej i samych reklam. Wynik wyrażany jest w liczbach od 1 do 10, łatwo więc ocenić, że warto oscylować między najwyższymi wartościami.
- CPC – kolejnym przydatnym wskaźnikiem jest koszt za kliknięcie, który przyda się przy określaniu, ile kosztuje pozyskanie nowego klienta. W tym przypadku nie ma przybliżonych wartości, do których warto dążyć, bo wszystko zależy od specyfiki Twojego biznesu. Jeśli usługa, którą oferujesz, daje Ci zysk w wysokości 500 zł, to koszt kliknięcia może być opłacalny nawet powyżej 10 zł. Gdy zarabiasz na usłudze lub produkcie 10 zł, to koszt kliknięcia powinien być też odpowiednio niższy.
Kampanię PPC warto analizować w perspektywie makro. Myśl o długoterminowych celach i tym, co jest najbardziej korzystne dla Twojego biznesu. Nie wystarczy dzień, czy nawet tydzień, by jednoznacznie ocenić sukces kampanii. Nie poddawaj się, a przede wszystkim, powierz opiekę nad swoimi kampaniami PPC fachowcom.
Jesteśmy do Twojej dyspozycji i chętnie zaangażujemy się w projekty o różnej specyfice. Naszą specjalizacją są kampanie z zakresu SEM, w tym PPC, przez co masz pewność, że zaopiekujemy się Twoim kontem reklamowym oraz budżetem. Co do budżetu – hołdujemy zasadzie, by nie uronić nawet zbędnej kropli z budżetu reklamowego. Gwarancja zero-waste sprawia, że jako nasz klient nie musisz martwić się o nieroztropne trwonienie środków przeznaczonych na kampanie reklamowe. Wszystko zawsze pod kontrolą. A skuteczność naszych działań potwierdza grono zadowolonych klientów, osoby, które chętnie polecają nasze usługi. Zapraszamy do kontaktu!