Afiliacja to forma współpracy między dwoma podmiotami, która polega na osiąganiu określonych w umowie korzyści, najczęściej finansowych, dla każdej ze stron. Taka relacja biznesowa opiera się na wzajemnej i dobrowolnej pracy obu partnerów. Afiliacją nazwany jest więc proces kierowania przez partnera ruchu na stronę sprzedawcy za pośrednictwem dedykowanego linku. Zadaniem wydawcy jest promowanie produktów w swoich kanałach komunikacji oraz zapewnienie jak najwyższej konwersji.
Afiliacja – elementy składowe procesu
W procesie afiliacji występują cztery kluczowe elementy, które tworzą wzajemną relację. Są to:
- Sprzedawca/reklamodawca, inaczej podmiot odpowiedzialny za zlecenie działania, które ma na celu dotarcie z jego ofertą do odbiorców partnera.
- Wydawca/partner, który realizuje zlecenie reklamodawcy i otrzymuje za to wynagrodzenie.
- Użytkownik/odbiorca, konsument treści wydawcy dokonujący działania pożądanego przez obie strony umowy.
- Sieć afiliacyjna, przestrzeń w sieci, która umożliwia podjęcie współpracy między sprzedawcą a wydawcą.
Afiliacja – sposoby rozliczania współpracy
Afiliacja rozliczana jest na podstawie efektów osiąganych przez partnera. Mogą one być realizowane przez:
- CPC – wypłata należności za wejścia na stronę internetową reklamodawcy przez dedykowany link.
- CPS – prowizja od zamówienia złożonego na stronie reklamodawcy.
- CPI – wydawca otrzyma wypłatę za każdorazową instalację przez użytkownika promowanej aplikacji lub oprogramowania.
- CPL – wynagrodzenie dla partnera za zdobycie danych użytkownika na rzecz sprzedawcy.