Branding to długotrwały proces składający się z wielu elementów, który pozwala zbudować świadomość marki w umyśle potencjalnego klienta. Branding to pewnego rodzaju obietnica składana odbiorcy, która realizowana jest przy użyciu różnych narzędzi marketingowych. Skuteczne planowanie budowania świadomości marki w oczach konsumenta, powinno opierać się na tworzeniu z nim emocjonalnej więzi i doświadczeń.
Branding – elementy składowe
Odpowiednio przygotowany branding powinien uwzględniać wiele istotnych szczegółów, które w połączeniu zagwarantują silny wizerunek marki i pozwolą zaistnieć w umysłach odbiorców i konkurencji. Do kluczowych elementów należy zaliczyć:
- nazwę firmy
- identyfikację wizualną
- wizję, misję i archetyp marki
- strategię marketingową
- strategię produktu
- strategię komunikacji z klientem
- strategię promocji marki i jej produktów.
Korzyści wynikające z brandingu
Opracowanie wszystkich elementów składowych brandingu, czyli stworzenie spójnej tożsamości marki, pozytywnie wpłynie na zwiększenie rozpoznawalności na rynku i wśród konkurencji. Jasno określony wizerunek i działanie firmy zapewnią wiarygodny odbiór marki przez potencjalnych klientów. Dodatkowo umożliwia to zbudowanie lojalnej społeczności wokół wartości, jakimi kieruje się brand. Każda z tych korzyści bezpośrednio wpłynie na zwiększenie zysku, stabilną pozycję oraz możliwość ekspansji marki na różne rynki.
Typy brandingu
Branding może dotyczyć różnych obszarów, między innymi:
- Personal branding – budowanie marki osobistej
- Employer branding – kreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy
- Branding produktu – strategia oparta o produkt firmy
- Branding lokalny i kulturalny – odnosi się do tradycji danej społeczności lub regionu.