E-commerce, czyli handel elektroniczny to forma sprzedaży i zakupu produktów oraz usług przez internet. Na przestrzeni ostatnich kilku lat taki sposób realizacji transakcji zyskał na ogromnej popularności wśród konsumentów. E-handel daje wiele możliwości i udogodnień zarówno dla klientów, jak i firm. Umożliwia przede wszystkim kupowanie produktów i usług z każdego miejsca, za pomocą urządzeń elektronicznych jak laptop czy smartfon. Cały proces zakupu odbywa się w sklepach internetowych i na portalach sprzedażowych, dlatego warunkiem koniecznym jest połączenie z siecią.
E-commerce – rodzaje
Ze względu na odbiorców, do których kierowane są oferty oraz podmioty oferujące towary, można wyróżnić kilka rodzajów sprzedaży w e-commerce.
- B2C – sprzedaż realizowana przez firmy do klienta końcowego za pośrednictwem własnego sklepu internetowego lub serwisów sprzedażowych jak np. Allegro.
- B2B – transakcje, gdzie zarówno stroną sprzedającą, jak i kupującą jest przedsiębiorstwo.
- C2C – modelu, w którym sprzedającym i kupującym jest osoba fizyczna, czyli konsument. Umieszcza on swoją ofertę na portalach ogłoszeniowych jak Vinted czy OLX.
- C2B – produkty i usługi oferowane przez konsumentów dla przedsiębiorstw.
E-commerce – zalety
Firmy obecnie bardzo chętnie wchodzą na rynek e-commerce, ponieważ mają z tego tytułu liczne korzyści. To zdecydowanie zwiększa ich szansę na dotarcie do grupy docelowej. Bycie online to również obecność zawsze wtedy, kiedy konsument ma czas na zakupy. Wykorzystując digital marketing w swoich działaniach, przedsiębiorstwo może pozyskać nowych klientów, zwiększając tym samym sprzedaż swoich produktów lub usług.