KPI to skrót z języka angielskiego, który w rozwinięciu oznacza Key Performance Indicators. W języku polskim oznacza to dokładanie kluczowy wskaźnik efektywności. To za pomocą KPI, firma jest w stanie określić stopień realizacji danego działania i zmierzyć jego skutek. Taki wskaźnik jest obiektywnym sposobem mierzenia skuteczności i efektywności pracy, ponieważ wyrażony jest w liczbach.
KPI – dlatego warto je określać?
Wyznaczone KPI, są różnoznaczne z określonym celem, do którego chce dążyć firma. Performance marketing to działania, które opierają się na wyborze i dokładnym ustaleniu konkretnych wskaźników. Monitorowanie poziomu KPI w trakcie kampanii, pomaga zauważyć, czy podjęte działania są słuszne i przynoszą wymierne korzyści. Kluczowe wskaźniki będą odpowiedzią na pytanie, czy opracowana strategia się sprawdza i należy ją zostawić, czy należy ją jak najszybciej zmienić.
KPI – przykłady
Określenie uniwersalnych KPI dla danej branży, jest bardzo trudne. Wynika to z fakt, że każdy biznes może być nastawiony na inny oczekiwania. Dlatego ważne, aby kluczowe wskaźniki efektywności były dobrane do aktualnego celu i pokazywały stopień jego realizacji. KPI mogą dotyczyć:
- liczby odsłon danej witryny
- średniej długości rozmowy z klientem
- liczby zakupów w sklepie internetowym
- sales velocity, czyli prędkości sprzedaży
- średniej wartości zakupionych produktów.