Marketing szeptany lub inaczej buzz marketing to działania prowadzone w sieci, które mają na celu zapoznanie odbiorców z daną marką, produktem czy usługą. Publikowane informacje dotyczą realnych cech i korzyści towarów. Celem marketingu szeptanego jest zwrócenie uwagi konsumentów na markę i nienachalne wywołanie dyskusji w związku z jej produktami. Taka forma marketingu zachęca użytkowników do dzielenia się opinią o towarach lub usługach i w naturalny sposób zwiększa zainteresowanie potencjalnych klientów daną marką.
Marketing szeptany – rodzaje
- Community marketing – wypowiedzi publikowane na grupach w mediach społecznościowych tematycznie związanych z marką.
- Trendsetting – wykorzystanie wizerunku znanej osoby do promowania marki i stworzenia mody na korzystanie z niej.
- Evangelist marketing – działania grupy fanów danej marki, które opierają się na promowaniu produktów lub usług.
- Viral marketing – ciekawy materiał związany z marką, np. mem, który szybko zyskuje na popularności w sieci.
Marketing szeptany – na co zwrócić uwagę?
Digital marketing w swoich działaniach często wykorzystuje ten rodzaj marketingu. Dobrą praktyką jest zachowanie neutralnego i nienachalnego charakteru wypowiedzi w kontekście marki. Marketing szeptany nie jest ofertą sprzedaży danego produktu lub usługi, dlatego też nie może bezpośrednio nakłaniać do zakupu. Dyskusja powinna skłaniać potencjalnego konsumenta do zapoznania się z marką i rozważenia zakupu towarów z jej oferty.