Reklama to pojęcie szeroko definiowane przez wiele dziedzin naukowych, dlatego trudno o jednobrzmiącą definicję. Głównym założeniem reklamy jest perswazyjny przekaz, który ma nakłonić odbiorcę do skorzystania z przedstawionej oferty. Taka komunikacja przedsiębiorstwa z rynkiem ma najczęściej płatny charakter. Kreacje reklamowe występują w wielu formach (tekst, obraz, dźwięk) i emitowane są w różnych kanałach komunikacji (środki masowego przekazu, online, offline).
Reklama – funkcje
Reklama ma cztery najważniejsze funkcje:
- Informacyjna – jest ważna w początkowej fazie podejmowania decyzji zakupowej przez klienta. Ta funkcja pozwala zaistnieć danej ofercie w umyśle odbiorcy i umożliwia zapoznanie się ze szczegółami jak cechy produktu, cena czy miejsce sprzedaży.
- Edukacyjna – ta funkcja dostarcza wartościowej wiedzy potencjalnemu klientowi na temat oferty przedsiębiorstwa. Reklama uczy odbiorcę jak posługiwać się produktem, jak usługa o konkretnych walorach pomoże rozwiązać jego problemy i zaspokoi potrzeby.
- Wspierająca – zawiera w sobie funkcje nakłaniającą i przypominającą. Pomaga wywołać pożądane zachowanie u klienta.
- Konkurencyjna – prezentacja produktu w reklamie jako odpowiedź na działania konkurencji na rynku.
Reklama – kanały komunikacji i formy reklamy
- Telewizja – np. spoty reklamowe, lokowanie produktu w serialach lub filmach
- Radio – np. reklama audio, sponsorowane audycje
- Internet – np. kampanie PPC, PPA, reklama w mediach społecznościowych
- Prasa – zdjęcia, artykuły sponsorowane, sampling
- Outdoor – reklama tranzytowa, bilbordy, citylighty