Użyteczność strony to określenie, na które składa się wiele czynników decydujących o tym, czy witryna internetowa jest przystępna dla użytkownika. Przy projektowaniu strony należy uwzględniać potrzeby odbiorcy, jego standardowe zachowanie i nawyki związane z poruszaniem się po stronach. Takie połączenia sprawi, że wizyta na danej witrynie będzie kojarzyła się z przyjemnymi odczuciami, a nie frustracją i rezygnacją z założonego celu.
Użyteczność strony – jak ją ocenić?
Do określenia stopnia, w jakim dana witryna jest przystępna dla odbiorcy, z pewnością pomoże analityka internetowa. Ponadto chcąc sprawdzić, czy strona jest użyteczna, warto wziąć pod uwagę jej skuteczność, efektywność, satysfakcję użytkownika, błędy i łatwość zapamiętania. Można przeprowadzić badanie, które pomoże znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy łatwo i szybko można ukończyć dany proces, np. zakup?
- Czy z powodzeniem udało się znaleźć potrzebne informacje?
- Czy użytkownik jest zadowolony z korzystania ze strony?
- Ile błędów popełnij, korzystając z serwisu i jaką mają one wartość?
- Czy szybko można zapamiętać zasady poruszania się na stronie?
Użyteczność strony – dlaczego jest ważna?
Dbając o użyteczność strony internetowej, zwiększają się szanse na dłuższą obecność użytkownika na niej. To z kolei może przełożyć się bezpośrednio na konwersję. Pozytywne doświadczenia z witryną wpłyną również na ponowne odwiedziny, a także zachęcą potencjalnego klienta do podejmowania dalszych interakcji ze stroną. Mówiąc o web usability, należy pamiętać, że witryna powinna być przystępna również pod wyszukiwarki internetowe, np. w kontekście optymalizacji czy responsywności.