CPO (Cost Per Order), czyli koszt za zamówienie, jest to forma płatności za działania reklamowe prowadzone w internecie. Ten model rozliczenia polega na opłacie za reklamę, która była bezpośrednio przyczyną złożenia zamówienia w sklepie internetowym reklamodawcy. Wysokość opłaty za taką reklamę jest stała i nie ma na nią wpływu kwota zrealizowanego zakupu przez nabywcę. Taka opłata w formie ryczałtu za komunikat reklamowy wykorzystywana jest w marketingu efektywnościowym.
CPO – zalety modelu
Zdecydowanie największą zaletą rozliczania reklamy internetowej metodą CPO jest poniesienie kosztu dopiero w momencie złożenia zamówienia w sklepie internetowym reklamodawcy. W porównaniu z innymi modelami jest to bardzo efektywne rozwiązanie, np. kampanie PPC lub CPV nie zakładają dokonania transakcji, a jedynie opłatę za kliknięcie lub wyświetlenie reklamy. Model CPO może wykorzystać firma, która ma już zbudowany wizerunek i zależy jej na zwiększeniu konwersji, w postaci zakupów na swojej stronie internetowej.
CPO – obliczenie kosztu kampanii
CPO mówi o wszystkich kosztach poniesionych na rzecz złożonego zamówienia przez klienta. Chcąc obliczyć ten współczynnik, wystarczy podzielić całościowe koszty kampanii internetowej przez liczbę zamówień. Należy pamiętać, że w tym modelu nie uwzględnia się kwoty składanego zamówienia ani łącznej sumy transakcji. Dlatego warto monitorować wysokość CPO i sprawdzać, czy taki rodzaj rozliczenia na pewno jest dla firmy korzystny.