CPS (Cost Per Sale), tłumacząc na język polski, skrót ten odnosi się do zapłaty prowizji od sprzedaży. Jest to model rozliczenia za działania reklamowe prowadzone w internecie najchętniej wykorzystywana w marketingu afiliacyjnym. Reklamodawca płaci partnerowi, z którym podjął współpracę procent od wysokości danego zamówienia lub konkretną kwotę za złożone zamówienie w sklepie internetowym przez klienta .
CPS – zasada działania
Partner umieszcza w swoich social mediach lub na stronie internetowej link afiliacyjny, który prowadzi na stronę reklamodawcy lub bezpośrednio do jego sklepu internetowego. Taka osoba ma za zadanie polecić ofertę marki, z którą współpracuje i przekazać odbiorcom link, przez który powinni dokonać zakupu. Tylko w przypadku transakcji dokonanej przez specjalnie wygenerowane hiperłącze, reklamodawca będzie w stanie zweryfikować zakupy pochodzące od użytkowników partnera. W zależności od ustaleń zapłata będzie realizowana jako procent od wartości sprzedanych produktów lub jako ustalona kwota za pojedynczą transakcję.
CPS – zalety
Zdecydowanym atutem rozliczenia w formie CPS jest opłata za efekt prowadzonych działań reklamowych. Partner otrzymuje zapłatę dopiero za dokonanie transakcji przez użytkownika, zupełnie inaczej niż prowadzone kampanie PPC, gdzie płaci się już za samo kliknięcie w link. Taki model pozwala na długofalową współpracę podmiotów, mierzalny efekt promocji oraz swobodę partnera, w dążeniu do zwiększenia sprzedaży. Co więcej taki model jest korzystny zarówno dla reklamodawcy, jak i jego partnera