Wysyp Nowości w Google AdWords cz. 1/2

Wysyp Nowości w Google AdWords 1/2

Wydarzenia/Nowości >> Nowości AdWords

Ostatnimi czasy Google wzięło sobie chyba za punkt honoru dodać/zaktualizować/zmienić jak najwięcej rzeczy w Google AdWords :) Nie ma praktycznie tygodnia aby na blogach Wszystko o AdWords czy Inside AdWords nie pojawiła się notka dotycząca większych bądź mniejszych zmian w systemie.

Postanowiłem zebrać w jedno miejsce wszystkie ostatnio wprowadzone zmiany i pokrótce je opisać – mam nadzieję, że w najbliższym czasie do tych bardziej ciekawych jeszcze powrócę. Pod każdym omówieniem znajduje się link do źródła oraz dodatkowy do strony, na której dane zagadnienie zostało szerzej opisane.

Rozszerzone dopasowanie ścisłe i do wyrażenia

Od połowy maja słowa kluczowe w [dopasowaniu ścisłym] oraz „do wyrażenia” zbierają dodatkowe wyświetlenia z zapytań obejmujących podobne warianty tego słowa, np: liczbę pojedynczą i mnogą, różne odmiany fleksyjne, błędy pisowni czy znaki akcentu bądź skróty. Nasze reklamy [wg. Google] obejmą więc więcej wyświetleń co oznacza więcej kliknięć i być może klientów.

Mój komentarz: definicja dopasowania ścisłego i do wyrażenia trochę się tutaj rozmywa . Dodatkowo podobny efekt możemy uzyskać poprzez zastosowanie dopasowania przybliżonego z modyfikatorem (+słowo +kluczowe), gdzie w raporcie wyszukiwanych haseł mamy dokładnie pokazane co ludzie wpisywali (dla ścisłego i do wyrażenia mamy tylko dane zbiorcze, bez haseł).

Opcję możemy wyłączyć (Ustawienia kampanii -> Ustawienia zaawansowane -> Opcje dopasowania słów kluczowych) – moim zdaniem warto testować ale na małym % kampanii i później ew. sukcesywnie wdrażać dalej.

[box type=”info”]Marketing Lab
Wszystko o AdWords[/box]

Zmiany w wyświetlaniu reklam naprzemiennie (z rotacją)

Wyświetlanie naprzemienne reklam, używane przy testach A/B, pozwalało na w miarę równomierne rozłożenie ilości wyświetleń na wszystkie reklamy znajdujące się w danej grupie reklam. Mogliśmy w ten sposób testować nowe teksty reklamowe i sprawdzać co działa (np. jaki Call to Action) a co trzeba zmienić.

Teraz opcja ta wyświetla reklamy naprzemiennie tylko przez pierwsze 30 dni a następnie wyświetla te które przypuszczalnie generują większą ilość kliknięć.

Mój komentarz: zmiana która odbiła się bardzo negatywnym echem w całym światku SEM. Google uderza bowiem w jeden z fundamentów optymalizacji – testowania A/B tekstów reklamowych. O ile jeszcze przy grupach z dużą ilością wyświetleń ma to sens, ponieważ tam szybciej uzyskamy wyniki istotnie statystyczne, o tyle sytuacja komplikuje się przy grupach reklam o małej ilości wyszukiwań. Tam możemy potrzebować więcej czasu na przetestowanie reklam, co niestety zostało nam ograniczone „z góry” do 30 dni. Możemy co prawda raz jeszcze wprowadzić identyczne reklamy i zsumować później wyniki ale wprowadza to niepotrzebne komplikacje.

UPDATE: Google się trochę złamało i zakomunikowało, że wprowadzi również rotację na 90 dni + mogą całkowicie wyłączyć tą funkcję poprzez wysłanie do nich formularza. Jeżeli liczba wniosków będzie duża to udostępnią to również bezpośrednio z poziomu interfejsu.

[box type=”info”]Wszystko o AdWords
Marketing Lab[/box]

Analiza aukcji

Całkiem nowe narzędzie, służące do analizy konkurencji dla konkretnych słów kluczowych, o dużej liczbie wyświetleń.

Aby wejść do narzędzia musimy wybrać słowo kluczowe i wejść w „statystyki aukcji” który znajduje się pod „Szczegółowe informacje o słowach kluczowych”


Same porównanie wygląda w ten sposób:


Znajdziemy tam wykaz witryn konkurujących z nami na dane słowo kluczowe – możemy sprawdzić udział w wyświetleniach, średnią pozycję, współczynnik pokrycia (w ilu % wraz z wyświetleniem naszej reklamy wyświetla się konkurencja), wyższą pozycję (w ilu % dana witryna wyświetliła się wyżej od nas dla sprawdzanego słowa kluczowego) oraz % wyników które ukazały się nad wynikami wyszukiwania (TOP3).

Mój komentarz: po raz pierwszy bezpośrednio z interfejsu AdWords możemy uzyskać tyle danych na temat naszej konkurencji. Informacje te są wartościowe, dają bowiem pewne rozeznanie kto interesuje się tymi słowami i pozwala na „głębsze” przeanalizowanie konkurencji. Co prawda Google podkreśla, że to samo uzyskalibyśmy sprawdzając to manualnie przez wyszukiwarkę ale wiadomo, że 90% reklamodawców i tak by tego nie zrobiła. A teraz, voila, 2 kliknięcia i raport gotowy.

[box type=”info”]itttechnology.us
Wszystko o AdWords[/box]

Bardziej precyzyjne określenie Wyniku Jakości

Każde słowo kluczowe dodane przez nas dla kampanii kierowanych na Sieć Wyszukiwania posiada Wynik Jakości. Fraza może otrzymać notę w skali od 1 (najgorszą) do 10 (najlepszą). Wynik ten bezpośrednio wpływa na Ranking reklamy, a więc jej pozycję oraz koszt kliknięcia (CPC).

Dodatkowo po najechaniu na charakterystyczny „dymek” w kolumnie „Stan” mogliśmy uzyskać dodatkowe informacje nt. WJ danego słowa kluczowego:

Informacje te nie należały jednak do najbardziej precyzyjnych. Teraz została zastosowana trójstopniowa skala:

Mamy zatem: poniżej średniej, przeciętnie oraz powyżej średniej.

Mój komentarz: Dla mnie to usprawnienie w ogóle nie zwiększyło przejrzystości ustalania Wyniku Jakości. Pojawiło się nawet więcej pytań niż odpowiedzi. O ile powyższy przykład nie budzi zastrzeżeń – mamy bowiem wszystko „powyżej średniej” i Wynik Jakości na poziomie 10/10 o tyle nierzadko widuje informacje takie jak ta:

Zaznaczam, że słowo z WJ 4/10 jest słowem normalnie działającym (te które mają niski poziom wyszukiwań często mają b. niskie WJ tylko z powodu takiej klasyfikacji). Problem ten bardzo dobrze opisał Brad Geddes:

[box type=”info”]Certified Knowledge
Wszystko o AdWords[/box]

Nowe wykresy

Stare prezentowały się tak:


Natomiast nowe, w lekko zmienionych barwach, prezentują się w ten sposób:


Mój komentarz:
Bardziej preferuje zielony nad pomarańczowym :)

Etykiety

Kolejna, całkiem nowa funkcjonalność w AdWords – przy pomocy etykiet możemy oznaczać kampanie, grupy reklam, reklamy oraz poszczególne słowa kluczowe aby zachować jeszcze większą przejrzystość na koncie AdWords.


Mój komentarz:
bardzo przydatna funkcja, pozwalająca na zachowanie porządku, zwłaszcza przy większych kontach. Możemy np. oznaczyć przy pomocy etykiet czasowe reklamy na wyprzedaż które wyłączymy po tygodniu. Możemy też pozaznaczać najważniejsze dla nas słowa kluczowe aby np. z widoku karty „Wymiary” móc szybko sprawdzić ich skuteczność. Więcej informacji znajduje się tutaj:

[box type=”info”]Pomoc AdWords
Inside AdWords[/box]

Reszta nowości w kolejnym poście – ciężko bowiem opisać wszystkie istotne nowości za jednym zamachem :)

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.

  • Marcin

    Witam,
    Mam pytanie o negatywne słowo kluczowe ale z modyfikatorem czyli
    np. fraza: za +granicą. Czy coś takiego działa? Wiem, że w normalnych słowach kluczowych działa ale nie wiem jak w negatywnych….