Houston, mamy problem – nawet jeśli nie na głos, to takie stwierdzenie musiało paść w kręgach rodzimego Allegro. Nie bez powodu, bo do Polski wkracza Amazon, a więc największy e-commerce świata. Co to oznacza dla sprzedawców, kupujących oraz reklamodawców? W PROsówce, która z naszym wsparciem wystartowała w minionym tygodniu, przyglądamy się dziś Amazonowi. Z lotu ptaka, więc z odpowiedniej perspektywy.
Gigant na horyzoncie
Nie wiadomo jeszcze kiedy, bo wielkie wejścia wymagają odpowiedniej oprawy, ale to już pewne – Amazon wkracza do Polski. Z ogromnym wyborem, bezcennym doświadczeniem zebranym na zagranicznych rynkach i ciągłymi optymalizacjami, choćby w zakresie czasu dostawy czy user experience, ten mistrz e-commerce’u z pewnością nie pozostanie niezauważony.
Czy Allegro powinno drżeć w posadach? I co z mniejszymi e-commercami, które dopiero starają się pofrunąć wyżej? Na pewno nie powinny patrzeć na to obojętnie. Ruchy Amazona będą miały bezsprzecznie wpływ na funkcjonowanie sprzedaży internetowej w Polsce.
Ucieszą się z tego konsumenci. To przed nimi otworzy się wiele możliwości zakupowych w atrakcyjnych cenach i na preferencyjnych warunkach. Amazon kusi w końcu szerokim wyborem produktów, nienagannymi manierami w zakresie obsługi klienta i nęcącymi możliwościami dostawy.
It IS your business
Przedsiębiorcy już teraz mogą podjąć próbę przekroczenia wrót giganta. Dla zainteresowanych firm została otwarta polska wersja tzw. Seller Central. Do użytku biznesowego są także materiały edukacyjne czy webinary tematyczne. A wszystko po to, by przygotować się na dzień, gdy niemiecką wersję serwisu zastąpi polska odsłona.
Ci, którzy z lekceważeniem podejdą do realiów panujących na Amazonie, mogą się zdziwić. Serwis daje ogromne możliwości sprzedaży również poza Polską, ale rządzi się twardymi regułami. Bezdyskusyjnie produkty sprzedawane na Amazonie muszą być oznaczone za pomocą UPC/EAN/ISBN, co pozwala łączyć dany artykuł ze stroną produktową. Kilkadziesiąt artykułów rozrzuconych po różnych aukcjach to nie bajka opowiadana przez Amazon.
Co jeszcze? Na pewno podejście „klient nasz pan”. Zwlekanie z odpisywaniem na maile czy podejście „towar wyślę po urlopie” nie sprawdzi się na Amazonie. Tutaj wysyłka powinna być zrealizowana w maksymalnie 2 dni, a odpowiedź na pytanie klienta do 24 godzin. Twarde reguły mogą nie spodobać się sprzedawcom, ale niechybnie przypadną do gustu kupującym.To nie tak, że Amazon nie chce wesprzeć sprzedawców – wyciąga pomocną dłoń, ale oczywiście odpłatnie. Program Fulfillment by Amazon (FBA) służy odciążeniu przedsiębiorców w zakresie logistyki oraz obsługi klienta. Do każdego należy jednak decyzja, czy woli stan konsumenckiego zadowolenia osiągać na własną rękę, czy jednak z pomocą Amazona.
Hola hola, jeszcze reklamy!
Myślicie, że to już wszystko? Nie zapominajmy o reklamach. Przedsiębiorca z żadnej branży nie może czuć się na Amazonie „jedyny” – konkurencja nie śpi, a wręcz szykuje najcięższe działa w walce o zawartość portfeli kupujących. Nawet ze starymi wyjadaczami w sprzedaży w Internecie można powalczyć jednak najskuteczniejszą metodą, czyli reklamą.
A tutaj Amazon nie szykuje aż tak wiele niespodzianek. Swojsko brzmiący model CPC, ustalanie budżetów, stawek za kliknięcie, wskazywanie preferowanych słów kluczowych i fraz wykluczających – to nie brzmi przerażająco. Tych, którzy znają się dobrze z Google Ads, reklamy na Amazon nie mogą zaskoczyć.
Większość dostępnych formatów reklamowych opiera się na promocji konkretnego produktu, ale realizowane cele nie zawsze koncentrują się tylko na sprzedaży. W portfolio reklamowym znaleźć można również reklamy brandowe i video skupiające się na budowaniu świadomości marki. Taką funkcję pełni również możliwość stworzenia dedykowanej strony marki jako oficjalnej wizytówki firmy na stronie Amazon. Czy czeka nas rewolucja? Raczej spore zamieszanie, ale z efektem możliwym do przewidzenia. Ci, którzy będą mierzyć efekty, wyciągać wnioski i wdrażać zmiany w strategii funkcjonowania w obrębie Amazon, mają szansę odnieść spory sukces. To e-commerce z ogromnym potencjałem i platforma reklamowa dająca wiele możliwości. Ci, którzy wykażą się sprytem i wiedzą, mogą z Amazonem pofrunąć wysoko.
Źródła:
https://www.nethansa.com/pl/blog/sprzedaz-na-amazonie-co-musisz-wiedziec-zanim-zaczniesz/