Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Jak zwiększyć sprzedaż poza sezonem?

  • Autor: Adelina Antoszewska
  • Aktualizacja:

Konsumenci mieszkający w Polsce w ostatnich latach uznali zakupy online za główny sposób zdobywania produktów, a proces ten wspierają poszukiwaniem informacji w Internecie. Już 79% polskich Internautów deklaruje, że kupuje w sieci. Zakupy przed ekranem komputera lub smartfona są, według danych z raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2023”, łatwe, szybkie i bardziej różnorodne pod względem możliwości wyboru niż te dokonywane w sklepach stacjonarnych. Większa popularność zakupów online to przeniesienie do sieci zjawiska sezonowości i próby radzenia sobie z nią. Wiedząc, że konsumenci chcą kupować w sieci, jak zwiększyć sprzedaż poza sezonem? Oto kilka praktycznych wskazówek.

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest sezonowość w zakupach online?

Czas pandemii przyspieszył rozwój e-commerce. Podczas gdy stacjonarne sklepy zamykały się niemal jeden po drugim, nowe sklepy internetowe powstawały jak grzyby po deszczu. Obecnie rynek e-commerce wywiera mocną presję, by poprawiać swoją pozycję i wpływać na wybory kupujących. Wiele marek oferujących produkty codziennego użytku bezustannie walczy o Klientów, co z wiadomych względów najłatwiejsze jest w wysokim sezonie.

Co jednak można zrobić, by wygrywać słupkami sprzedaży również poza sezonem?

Zacznijmy jednak od tego, czym jest sezonowość? W wielu branżach nie da się uniknąć tego zjawiska, a wynika ono z popytu na określone dobra i produkty w określonych momentach w ciągu roku. Na skłonność konsumentów do nabywania różnych dóbr może wpływać:

  • pogoda – o okularach przeciwsłonecznych myślimy przecież w lecie, a śniegowców i kozaków będziemy szukać przed zimą,
  • specjalne okazje – są branże, które zyskują na sprzedaży przed świętami lub specjalnymi okazjami albo też notują największą sprzedaż w ostatnim kwartale roku, z czego słynie na przykład branża meblowa,
  • cechy produktu – na sezonowość prócz pogody i branży ma też wpływ region zamieszkania oraz sam produkt. 

Warto prześledzić trendy sprzedaży we własnym biznesie i zaplanować odpowiednio pod to kalendarz marketingowy oraz przygotować się do jak najlepszego wykorzystania okresu prosperity. Mogą w tym pomóc narzędzia śledzące trendy popularności słów kluczowych 

wyszukiwanych przez użytkowników takie jak Google Trends czy Senuto. Trzymanie ręki na pulsie trendów pomaga w wyprzedzeniu konkurencji.

Niski sezon, a strategia sprzedaży

Są jednak okresy, kiedy popyt na określone produkty spada. To również ważny punkt w strategii sprzedaży, czyli czas, kiedy o Klienta trzeba postarać się jeszcze bardziej. Jak zwiększyć sprzedaż w tym okresie? Najważniejsze elementy wpływające na decyzje internautów dotyczące miejsca finalizacji zakupu online obejmują zwykle kwestie finansowe. Czynniki, które mogą przekonać klienta to między innymi:  

  • konkurencyjna cena produktu, 
  • niskie koszty dostawy,
  • wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących,
  • atrakcyjne promocje i oferty specjalne. 

Warto wykorzystać fakt, że nie wszyscy w sezonie zdążyli zakupić produkty, są również takie osoby, które specjalnie wyczekują obniżek cen. Klient “posezonowy” jest równie cenny, dlatego z myślą o nim i jego lojalności dobrze jest zaplanować rabaty, które przyciągną go do sklepu poza okresem hossy.


W niskim sezonie znacznie łatwiej niż pozyskać nowego Klienta, jest zaktywizować osobę, który już zna Twój sklep. W SmartYou zgodnie z Gwarancją Zero Waste każdy wynik w kampanii weryfikujemy przy pomocy co najmniej jednego alternatywnego narzędzia – dzięki temu dysponujemy szerszymi możliwościami remarketingowymi. Po głównym sezonie warto przyjrzeć się ponownie kto jest Twoim Klientem, co zadziałało dobrze, wyciągnąć wnioski. Dotyczy to kampanii, ale także całości biznesu, który warto dostosować  do aktualnych oczekiwań Klientów i wymagań rynku.

Sprzedaż poza sezonem – o tym warto pamiętać


Jak zwiększyć sprzedaż poza sezonem? Warto przyjrzeć się poszczególnym elementom wcześniej i przewidzieć, czy są gotowe również na niższy sezon. Czy Twoja witryna jest przyjazna użytkownikowi? Dobrze zaprojektowany sklep to podstawa. Zobacz, czy możesz zwiększyć różnorodność opcji dostawy i ułatwić zwrot produktów. Automaty paczkowe to najbardziej motywująca do zakupów oraz najczęściej wybierana forma dostawy i zwrotu. Ważna jest również dostępność wszystkich najchętniej wybieranych form płatności, w tym płatności odroczonych, które sprzyjają spontanicznym zakupom, bez względu na możliwości finansowe użytkownika w danym momencie.

Czym jeszcze możesz przekonać do siebie Klientów również poza sezonem?

Głównym źródłem budowania wiarygodności nowo odwiedzanego sklepu online są opinie o nim, zadbaj więc, by były umieszczone w witrynie w widocznym miejscu. W okresie mniejszej sprzedaży warto skupić się także na działaniach wizerunkowych i świadomościowych, buduje to również kapitał na kolejny sezon. Komunikacja w social mediach pozwala na przyciągnięcie do siebie nowych Klientów i zwiększenia ich zaangażowania.


Wreszcie, przyjrzyj się produktom, które oferujesz w swoim sklepie:

  • Które z nich to towary typowo sezonowe? 
  • Czy jest możliwe wprowadzenie do oferty takich produktów, które będą się sprzedawały przez cały rok? 
  • A może znajdziesz grupę produktów popularnych również sezonowo, ale w okresie, kiedy główne produkty oferowane przez Ciebie sprzedają się słabiej? Przyjrzyj się także swojej najbliższej konkurencji i jej działaniu.

Już wiesz, co robić, aby to Twój sklep internetowy był preferowanym wyborem konsumentów również w niskim sezonie, a sprzedaż nie spadała drastycznie poza najlepszym okresem sprzedażowym. Ważne jest przygotowanie strategii marketingowej obejmującej cały rok i wszystkie sezony sprzedażowe. Pomoże Ci w tym śledzenie trendów. Zadbaj o docieranie do obecnych Klientów przez remarketing, a nowych pozyskuj dzięki działaniom w social mediach, opublikowanych w witrynie opiniom i przyjaznemu sklepowi. Do dzieła!

Podziel się:
Obserwuj nas:
Kategorie: Marketing

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę