Kampanie w Google AdWords - Sieć Reklamowa

Kampanie w AdWords – Sieć Reklamowa – Podstawy cz. 8

AdWords od podstaw, techniki podstawowe

Ostatni artykuł skupił się na sieci wyszukiwania oraz możliwościach jakie oferuje. Dzisiaj chciałbym poruszyć temat sieci reklamowej, która nie ogranicza nas, tak jak sieć wyszukiwania, tylko do reklam tekstowych.

Co to jest sieć reklamowa?

Definicję możecie znaleźć tutaj. Gdy rozpoczynałem ten cykl artykułów w jednym z nich również o sieci reklamowej wspomniałem – tutaj możecie zobaczyć jak wyglądają linki sponsorowane w treści strony.

Aby się nie powtarzać zerknijmy co o sieci reklamowej pisze samo Google:

Sieć reklamowa Google obejmuje wiele witryn Google (np. Gmail i Google Finance) oraz miliony witryn, serwisów informacyjnych i blogów, w których we współpracy z Google wyświetlane są kierowane reklamy AdWords. Reklamy w Sieci reklamowej pomagają zwiększyć zasięg i dotrzeć do wybranych grup odbiorców, a zarazem potencjalnych klientów, codziennie odwiedzających takie witryny. Staramy się, aby nasza Sieć reklamowa pozostawała największą siecią reklamy kontekstowej na świecie.

Czy w ogóle zabawa w całą tą sieć reklamową jest warta świeczki? Odpowiedź jest prosta – jak najbardziej. To właśnie tam internauci  (a więc twoi potencjalni klienci) spędzają większość swojego czasu. Gdy surfujesz po Internecie korzystanie z wyszukiwarki zajmuje ci ułamek tego, co spędzasz na różnorakich serwisach, forach, blogach czy portalach społecznościowych.

W jaki sposób działa sieć reklamowa?

Załóżmy, że lubisz podróżować i wyznajesz zasadę „im dalej, tym lepiej”. Masz kilka ulubionych blogów podróżniczych które w miarę systematycznie czytasz. Ostatnimi czasy myślałeś o wycieczce do Malezji i właśnie na jednym z blogów wpadł ci w oko artykuł o tym kraju – otwierasz i zaczynasz czytać. Oczami wyobraźni widzisz to, co opisuje autor – niesamowite krajobrazy, tradycyjną architekturę przeplataną z nowoczesnością czy orientalne potrawy. Brzmi wspaniale. I nagle dostrzegasz, że po lewej stronie od artykułu widnieje reklama  linii lotniczych XYZ, które oferują bilety do Malezji 50% taniej. Nie sprawdzisz oferty?

Na tym polega prawdziwa moc reklamy kontekstowej – wychodzisz z ofertą do klienta, tworzysz w nim potrzebę. W sieci wyszukiwania jesteśmy już w jakimś dalszym punkcie „cyklu zakupu”, zdajemy sobie sprawę z istnienia jakiejś potrzeby, którą chcemy zaspokoić. W sieci reklamowej dopiero kreujemy zainteresowanie naszą ofertą/produktem, a więc potrzeba zostaje w pewnym sensie sztucznie przez nas (reklamodawcę) wytworzona.

Oczywiście szereg różnych czynników musi zostać spełnionych aby twój przekaz reklamowy osiągnął zamierzony skutek. W tym właśnie momencie Google przychodzi nam z odsieczą oferując  różne narzędzia i możliwości zwiększające naszą szansę na sukces.

Kierowanie reklam w sieci reklamowej

Kierować reklamy możemy na kilka sposobów:

Podstawowe:

  • Kierowanie reklam na słowa kluczowe
  • Kierowanie reklam na miejsca docelowe

Zaawansowane:

  • Kierowanie reklam na odbiorców, słowa kluczowe i miejsca docelowe w różnych kombinacjach

Zaawansowana metodę kierowania zahacza już o remarketing i tworzenie listy odbiorców naszych reklam – zdecydowanie nie jest to temat podchodząc y pod podstawy AdWords więc nie będzie w tym wątku opisywany. Dla zainteresowanych jednak  polecam parę linków:

Kierowanie reklam na słowa kluczowe

Jest to najprostsza metoda kierowania naszych reklam, dająca nam jednocześnie największą rzeszę odbiorców. Podobnie jak w przypadku sieci wyszukiwania reklamy są kierowane poprzez słowa kluczowe.

W tym wypadku jednak nasze słowa kluczowe nie odpowiadają zapytaniom użytkowników a treści stron z sieci reklamowej. Jeżeli strona www traktuje o zabawkach, a nasze słowa kluczowe to „zabawki” „zabawki dziecięce”, „zabawki dla dzieci” itp. to wielce prawdopodobne, że algorytm Google’a „dopnie” naszej grupie reklam plakietkę z dopiskiem „zabawki dla dzieci” i będzie ją kierować na strony internetowe również z plakietką „zabawki dla dzieci”.

Reklama wykorzystująca kierowanie ze względu na treść strony internetowej nosi nazwę reklamy kontekstowej.

Istotna kwestia. Musimy pamiętać, że algorytm Google ustala na bazie słów kluczowych „etykiety” dla naszych grup reklamowych i później wykorzystuje je aby dopasować te grupy z odpowiednią treścią na stronach www (które, jak się zapewne domyślacie również są takowymi „etykietami” przez Google pooznaczane). Dlatego też tak ważny jest dobór i odpowiednia segregacja słów kluczowych w kampanii w taki sposób, aby były one ze sobą mocno powiązane.

Na przykład, mając grupę reklam ze słowami: „notebooki”, „netbooki”, „laptopy” i różne wariacje tych słów z markami firmy produkujących ów sprzęt warto rozważyć podział na 3 główne grupy reklam uwzględniające:

1) notebooki          2) netbooki          3) laptopy

Ostatnimi czasy do AdWords zostało dołączone nowe narzędzie, które powinno nam pomóc w zbudowaniu odpowiednich grup reklam z odpowiednimi słowami kluczowymi. Jest nim narzędzie kierowania kontekstowego. Znajdziemy je w zakładce „Raportowanie i narzędzia”. Prezentuje się w ten oto sposób:

narzędzie kierowania kontekstowego AdWordsNarzędzie to, po wpisaniu interesujących cie słów kluczowych stworzy dla ciebie grupy reklam ze ściśle dopasowanymi słowami kluczowymi (tymi co wpisałeś oraz pokrewnymi). Co więcej, pokaże również potencjalne miejsca docelowe gdzie prawdopodobnie będą się ukazywać twoje reklamy (od razu, przed puszczeniem reklam możesz w ten sposób wykluczyć witryny, na których nie chcesz się reklamować).

Jak ustawić kierowanie na słowa kluczowe?

W ustawieniach kampanii (Zakładka „Kampanie” -> Pod-zakładka „Ustawienia”) w sekcji „sieci i urządzenia” przy „Sieci” klikamy „Edycja”. Pojawi się takie oto okno:

sieć reklamowa - kierowanie na słowa kluczoweUpewnijmy się, że opcja „Sieć reklamowa” jest zaznaczona a następnie zaznaczamy opcję „Tematycznie powiązane strony w całej sieci”

UWAGA! Zalecam odznaczenie Wyszukiwarki Google – Obie te platformy różni wiele elementów dlatego też lepszym rozwiązaniem jest tworzenie odrębnych kampanii na sieć wyszukiwania i sieć reklamową. Dobrą techniką jest również ponazywanie ich w taki sposób aby od razu wiedzieć gdzie jaka kampania kieruje.

Kierowanie reklam na miejsca docelowe

W tym rodzaju kierowania sami ustalamy na jakich witrynach internetowych chcielibyśmy widzieć nasze reklamy (oczywiście jeżeli reklamy AdWords są na nich wyświetlane). Możemy nawet wybrać odpowiednie podstrony rozbudowanych witryn jeżeli mają dla nas większą wartość (np. dział „turystyka” z całego portalu).

Zasadniczą różnicą jest więc brak słów kluczowych w grupach reklam – w ich miejsce umieszczamy strony docelowe.

Wymaga to jednak od nas znajomości stron, na które chcielibyśmy kierować nasze reklamy. Aby znaleźć odpowiednie witryny możemy wykorzystać narzędzie rozmieszczania reklam od Google – znajdziemy je w zakładce „Raportowanie i narzędzia”

narzędzie rozmieszczania reklam AdWordsDzięki niemu znajdziemy witryny, których treść będzie odpowiednia dla naszych reklam. Możemy je znaleźć poprzez słowa kluczowe bądź witrynę. Narzędzie pozwala nam również na zaawansowane metody filtrowania danych (znajdujące się pod „Opcjami zaawansowanymi”) takie jak wyszukiwanie miejsc z uwagi na urządzenia (komputery, komórki) czy typ reklamy (tekstowe, graficzne, flash itp.).

Wybrane przez nas miejsca docelowe możemy bezpośrednio z widoku narzędzia dodać do odpowiednich grup reklam.

Jak ustawić kierowanie na miejsca docelowe?

Opcje tą, podobnie jak w kierowaniu na słowa kluczowe, wybieramy z menu „Ustawienia” dla danej kampanii:

Sieć reklamowa - kierowanie na miejsca doceloweZaznaczamy opcję „Sieć Reklamowa” oraz „Tylko tematycznie powiązane strony dla wybranych miejsc docelowych i grupach odbiorców”.

UWAGA! Dodatkowego wyjaśnienia wymagają te dwa typy kierowania, albowiem w obu możemy dodać i miejsca docelowe i słowa kluczowe – na czym więc polega różnica?

W opcji „Tematycznie powiązane strony w całej sieci” dodane przez nas miejsca docelowe nie faworyzują tych stron, a służą do indywidualnego określania stawek – jeżeli wiemy że niektóre strony są dla nas atrakcyjniejsze to możemy im ustawić wyższe stawki za kliknięcie, adekwatnie w stosunku do stron mniej atrakcyjnych, jednakże których nie chcemy w całości wykluczyć.

Natomiast opcja „tylko tematycznie powiązane strony (…)” jako kryterium główne przyjmuje miejsca docelowe – w tym wypadku dodane słowa kluczowe do grup reklam jeszcze bardziej zawężą kierowanie (aby reklama się wyświetliła dodane przez nas strony powinny być również powiązane ze słowami kluczowymi danej grupy reklam)

Więcej na ten temat pod tym linkiem

Jak dodawać miejsca docelowe?

Gdy wybierzemy odpowiednią kampanię i grupę reklam przechodzimy do po-zakładki „Sieci” (Znajduje się w głównej zakładce „Kampanie”):

dodawanie miejsc docelowych w AdWordsW zaznaczonym miejscu mamy opcje wybrane i automatyczne miejsca docelowe – przy wybranych miejscach docelowych klikamy „pokaż szczegóły”

Wyświetli się dodatkowe menu w którym możemy dodać strony po naciśnięciu przycisku „Dodaj miejsca docelowe”

Reklamy graficzne – omówienie

Jak już wcześniej wspominałem sieć reklamowa pozwala nam urozmaicić nasz przekaz reklamowy poprzez dodanie reklam graficznych. Obecnie, reklamy graficzne w Polsce mogą być:

  • Statyczne
  • Animowane (w formacie .gif lub flash)
  • Wideo

Reklamy graficzne rządzą się własnymi prawami i mają odrębne zasady techniczne i wymagania co do ich zatwierdzania. Każda z nich musi zostać osobiście zatwierdzona przez pracownika Google (w przypadku tekstowych często robi to automat) także czas oczekiwania na ich aktywację może być dłuższy. Muszą być również przeznaczone do oglądania dla całej rodziny (więcej tutaj).

Kwestie techniczne dotyczące reklam graficznych znajdziecie tutaj:

Natomiast przykłady reklam graficznych i wideo dostępne są pod tym linkiem.

Jak już wcześniej wspominałem miejsca docelowe dla reklam graficznych różnej wielkości i formatu możecie znaleźć poprzez narzędzie rozmieszczania reklam.

Jak tworzyć reklamy graficzne?

Reklamy graficzne możesz oczywiście stworzyć samemu, przy pomocy zewnętrznego oprogramowania – jeżeli jednak takiego nie posiadasz możesz wykorzystać „narzędzie do tworzenia reklam graficznych” od Google’a.

Znajdziesz je wchodząc do zakładki „Kampanie” a następnie przechodząc do zakładki „Reklamy” (obojętnie czy z poziomu kampanii czy grupy reklamowej). Następnie klikasz przycisk „Nowa reklama” i z rozwijanego menu wybierasz „Narzędzie do tworzenia reklam graficznych”

narzędzie do tworzenia reklam graficznych - zakładka reklamaJeżeli chcesz możesz od razu wgrać reklamę graficzną – wybierz „Reklama graficzna” z rozwijanego menu.

Przy pomocy tego narzędzia możemy w kilku prostych krokach stworzyć reklamę z przygotowanych szablonów – znajdziemy w nich zarówno szablony multimedialne, statyczne czy animowane. Wybór jest spory, do tego dochodzą również kategorie tematyczne (na Walentynki, gwiazdkę itp.).

Oferowane szablony można również w większości wypadków dostosowywać do własnych potrzeb – ze względu na kolor tła, krój czcionek, czy kolor przycisku.

narzędzie do tworzenia reklam graficznych AdWordsPrzy kierowaniu na słowa kluczowe zalecam stworzenie reklamy graficznej dla wszystkich formatów – będziemy mieć większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona umieszczona na stronach w sieci reklamowej.

Warto również sprawdzić jak będzie ona wyglądać dla różnych wielkości – czasami, z racji tego, że mimo wszystko są to szablony, reklama może nie prezentować się zbyt atrakcyjnie.

Musimy się liczyć również z faktem, że reklama graficzna będzie droższa od reklamy tekstowej – ze względu na swoją wielkość musi ona pokonać 3 reklamy tekstowe pod względem rankingu reklamy.

Dobrym krokiem jest także stworzenie osobnej grupy dla reklam graficznych – w ten sposób będziesz w stanie dokładnie zmierzyć rezultaty tylko tego typu reklam.

Reklamy graficzne to również świetny sposób na budowanie świadomości marki w Internecie, mogą też dawać bardzo dobre efekty sprzedażowe.

Reklama na YouTube

Serwis Youtube.com oferuje nam możliwość reklamy na własnych stronach.  Możemy reklamować własne filmy które umieściliśmy na youtube poprzez „Promowane filmy YouTube”. Możemy również wykorzystać nakładkę typu „inVideo”.

Reklama typu „inVideo” może urozmaicić nasz przekaz reklamowy – dzięki niej dodawana jest nakładka na film o wielkości 480×70 w dolnej części.

Może występować w formie graficznej:

inVideo w formie graficznejMoże również w formie animowanej (nie do końca widać więc musicie mi uwierzyć na słowo :)):

inVideo w formie animowanejOraz w formie tekstowej:

inVideo w formie tekstowejReklama typu „inVideo” nie wyświetla się niestety na wszystkich filmikach na youtube.com, a jedynie na tych, z którymi właścicielami Google ma podpisaną umowę. Aby znaleźć odpowiednie filmy czy kanały warto skorzystać ze specjalnie przygotowanego narzędzia AdWords – Planer Kampanii Displayowych.

Dodajemy ją, podobnie jak reklamę graficzną, poprzez narzędzie dodawania reklam graficznych, natomiast przy wersji tekstowej jak normalną reklamę tekstową.

W obu wypadkach musimy ustawić preferencje kierowania reklam na „wybrane miejsca docelowe” oraz pododawać je – najlepiej (i najprościej) przez wyżej wspomniany „YouTube Video Targeting Tool”

Szczegółowe informacje techniczne dot. reklam „InVideo” znajdziecie tutaj.

O reklamie tego typu pisze również Mariusz Gąsiewski na swoim blogu.

Mam nadzieję, że po tej, dosyć obszernej z resztą lekturze, wiecie jakie możliwości daje sieć reklamowa i będziecie umieć je wykorzystać w swoich kampaniach – rzecz jasna nie poruszyłem tutaj wszystkich kwestii z nią związanych, lecz mam nadzieję, że udało mi się zarysować ogólny obraz.

Jeżeli macie jakiekolwiek pytania – prosiłbym o maila (piotr[małpa]smartyou.pl) bądź zostawienie komentarza, na pewno odpiszę.


Autor: Piotr Stryjniak

Czytaj również:
Kampanie w AdWords – Sieć Wyszukiwania; Podstawy cz. 7
Konfiguracja śledzenia konwersji w AdWords – Podstawy cz. 6
Słownik pojęć – Podstawy cz. 5
Panel użytkownika Adwords – Podstawy cz. 4

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.

  • Pingback: Jak zrobić reklamę na Youtube ?? | Andrzej Pluta()

  • Zbyszek

    Bardzo pomocny artykuł, szczególnie w kontekście reklamy graficznej w sieci reklamowej – mimo wszystko, to wciąż niedoceniane narzędzie, przy odrobinie pracy, może przynieść zadziwiające efekty.

  • Ciesze się, że artykuł okazał się pomocny – rzeczywiście sieć reklamowa często jest traktowana trochę „po macoszemu” jednakże przy odpowiedniej optymalizacji, jak sam wspomniałeś, można osiągnąć świetne efekty.

    Polecam zapoznać się z funkcjonalnością remarketingową – już niedługo postaram się napisać na ten temat osobny artykuł :)