Przegląd nowych funkcji w Adwords cz. 2

Przegląd nowych funkcji w Adwords cz. 2

Google Adwords >> Nowości AdWords, techniki zaawansowane

W kolejnej części przeglądu nowych możliwości Google AdWords chciałbym Wam zaprezentować dwa nowe sposoby kierowania reklam w Sieci Reklamowej:

Kierowanie na zainteresowania

Jak sama nazwa wskazuje możemy kierować nasze reklamy pod odbiorców zainteresowanych jakąś dziedziną (pewną konkretną tematyką stron www).

Dla przykładu gdy zajmujemy się sprzedażą odzieży dla Pań kategorie nasuwające się w pierwszej chwili na myśl to odzież czy moda (styl,trendy). Możemy jednak spróbować pójść nieco szerzej i dodać zainteresowania takie jak: „Zdrowie i Uroda”, „Fitness” czy „Wiadomości o Celebrytach”. Przy założeniu, że klient docelowy porusza się w tematyce tych właśnie stron możemy osiągnąć zadowalający efekt reklamowy przy być może niższych kosztach.

AdWords ma w zanadrzu ogromną ilość kategorii tak więc reklamodawca z praktycznie każdej branży powinien znaleźć coś dla siebie.

Jak Google dopasowuje kategorie zainteresowań?

Aby dobrze przedstawić to zagadnienie musimy najpierw omówić jak Google segreguje strony www:

Google dopasowanie stron do reklam

Gdy właściciel strony zdecyduje się na umieszczenie reklam Google na swojej witrynie musi dodać ją do programu AdSense. Po pozytywnej weryfikacji Google „dokleja” plakietki kategorii stronie, które dobierane są przez skan jej zawartości.

W powyższym przykładzie strona została dodana do kategorii „Informacje biznesowe”, „Polityka” oraz „Rynki finansowe”.

Teraz przypatrzmy się w jaki sposób oznaczani zostają użytkownicy internetu:

Użytkownicy przyporządkowanie zainteresowań

Poprzez częste odwiedziny na stronach o podobnej tematyce algorytm przypina danemu użytkownikowi określoną plakietkę zainteresowań ( w tym wypadku jest to m.in. „Polityka” czy „Rynki finansowe”). Oznaczenie to polega na nadpisaniu pliku cookie w naszej przeglądarce.

W ten sposób użytkownik z plakietką „Polityka” może zobaczyć reklamy o tej tematyce nie będąc na stronie poświęconej temu zagadnieniu:

Użytkownicy dopasowanie reklam
Zobaczcie z resztą sami jakie plakietki doczepił wam Google ;-)

Jak włączyć kierowanie na zainteresowania

Najpierw musimy włączyć zakładkę „Odbiorcy” w głównym widoku kampanii:

włączenie zakładki odbiorcy Adwords

Następnie w tej zakładce klikamy „Dodaj Odbiorców”. Nie ma ograniczenia co do ilości dodanych zainteresowań, jednakże moim zdaniem dobrze jest dla każdej z nich utworzyć osobną grupę reklam (w przyszłości będzie nam łatwiej optymalizować kampanię).

Odbiorców możemy również dodać poprzez kombinacje niestandardowe. Odbywa się to w identyczny sposób jak przy listach remarketingowych.

Kierowanie na tematy

W tym wypadku wykorzystywane jest wcześniej omówione przyporządkowanie strony www do określonej kategorii (plakietki „Polityka” itd.).

Na koncie AdWords kategorie te są nazywane tematami – możemy określić na jakich tematycznie powiązanych stronach mają wyświetlać się nasze reklamy (np. zajmujemy się tuningiem aut więc wybieramy temat „Motoryzacja”).

Jak włączyć kierowanie na tematy

Podobnie jak w przypadku zainteresowań również tutaj musimy najpierw włączyć zakładkę „Tematy”:

włączenie zakładki tematy

Następnie, już na właściwej zakładce, poprzez przycisk „Dodaj Temat” dodajemy konkretną kategorię stron dla danej grupy reklam.

Również tutaj zalecam tworzenie odrębnych grup reklam dla każdej kategorii tematów w celu późniejszej łatwiejszej optymalizacji kampanii.

Ograniczenie wyświetleń stron z danego tematu

Kierowanie reklam na tematy może spowodować ogromne ilości wyświetleń przy niskiej ilości kliknięć co będzie skutkowało niskim wskaźnikiem CTR. Ten z kolei w dużej mierze odpowiada za Wynik Jakości w Sieci Reklamowej – utrzymując go przez dłuższy czas na niskim poziomie możemy doprowadzić do wstrzymania wyświetleń naszych reklam.

Ważne jest więc dosyć częste odwiedzanie zakładki „Sieci” i wykluczanie nieefektywnych stron docelowych (niepowiązanych, o wysokiej ilości wyświetleń i małej ilości kliknięć) aby zachować naszą kampanię w dobrej formie.

Dodatkowo możemy już na samym początku wykluczyć niepowiązane kategorie tematów u dołu zakładki „Tematy” -> „Wykluczenia”:

wykluczenie tematów Adwords

Opcja ta jest szczególnie przydatna dla tematów z wieloma podkategoriami.

Co lepsze: Zainteresowania czy Tematy?

Nie można jednoznacznie wyłonić zwycięzcy: w jednej branży lepiej sprawdzą się zainteresowania, w drugiej tematy – najlepiej zatem przetestować oba rozwiązania i ich skuteczność ocenić indywidualnie.

Pamiętajmy również, że metody kierowania można ze sobą łączyć aby osiągać jeszcze lepsze rezultaty.

Parę uniwersalnych rad

  • Jedno i drugie rozwiązanie jest wysoko „budżetożerne” – kontroluj koszty i usuwaj nieefektywne strony/zainteresowania/tematy z kampanii
  • Przetestuj reklamy graficzne – z moich obserwacji wynika, że radzą sobie lepiej w Sieci Reklamowej niż tekstowe
  • Utwórz osobne grupy reklam dla kreacji graficznych i tekstowych
  • Dla każdego zainteresowania/tematu stwórz osobną grupę reklam
  • Przekaz reklamowy staraj się dobrać indywidualnie do danego tematu strony/zainteresowań odbiorców

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.