Struktura Konta Google AdWords

Struktura Kampanii AdWords – Podstawy cz. 9

AdWords od podstaw, optymalizacja konta, techniki podstawowe

Google AdWords daje nam szerokie pole do popisu – za jego pomocą możemy reklamować się w krajach na całym świecie, kierować swoje reklamy na konkretne strony internetowe czy urządzenia. Możemy nawet ustawić odpowiednie godziny wyświetlania naszych reklam czy kierowanie ze względu na wiek i płeć odbiorcy.

Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał reklamowy Google Adwords powinniśmy, już na etapie przygotowywania konta, zadbać o jego poprawną strukturę odpowiedni podział kampanii i grup reklam nie tylko zapewni nam przejrzystość i łatwość w późniejszym prowadzeniu konta, lecz również pomoże w uzyskaniu lepszej skuteczności naszych działań reklamowych.

O koncie AdWords słów kilka

Konto, które dostajemy po przystąpieniu do programu Google AdWords posiada swoje limity, dlatego też tak istotny jest dobry plan jego zagospodarowania. Maksymalnie możemy na nim przechowywać:

25 aktywnych kampanii
2 tys. grup reklam na kampanię
50 tys. aktywnych słów kluczowych (po maks. 2 tys. słów na grupę reklam)

Limity są jak widać spore, więc małym-średnim firmom powinny w zupełności wystarczyć. Gdybyś jednak zbliżał się do magicznej granicy 50 tys. słów kluczowych system wielkim, czerwonym komunikatem skutecznie cie o tym fakcie poinformuje ;-)

Jeżeli jednak wyżej wspomniane limity zostaną osiągnięte możesz zawsze skontaktować się z pracownikami Google’a i zapytać o tzw. „ulepszone konto”. Jego limity kształtują się w następujący sposób:

50 aktywnych kampanii
2 tys. grup reklam na kampanię
100 tys. aktywnych słów kluczowych (po maks. 2 tys. słów na grupę reklam)

Nie każdemu takie konto przysługuje i niestety nie ma nigdzie sprecyzowanych warunków jego otrzymania – na pewno jednak twoje wydatki na reklamę muszą być znaczne aby pracownicy Google’a w ogóle się Twoim przypadkiem zainteresowali.

Zalecane jest, w przypadku osiągnięcia limitów, kontakt z przedstawicielem firmy Google’a – nie ma sensu ryzykować ew. blokadę konta, które z uwagi na rozbudowanie może pozbawić nas sporych przychodów (po zalogowaniu na konto, na górze po prawej stronie – pomoc, następnie na samym dole nowo otwartej strony szukamy „Kontakt z nami”).

Polecam przeczytać więcej na forum oraz w centrum pomocy.

MCK czyli Moje Centrum Klienta

Załóżmy jednak, że posiadamy dwie różne strony na których sprzedajemy całkiem różne produkty i chcielibyśmy, w celu łatwiejszego zarządzania, mieć do nich ułatwiony dostęp. Tego typu udogodnienie, dostępne dla każdego, nosi nazwę Mojego Centrum Klienta (MCK).

Za jego pomocą możemy podłączyć parę kont do jednego, zbiorczego konta i z jego poziomu obsługiwać pozostałe. Możemy m.in. generować wspólne raporty czy mieć „wgląd” w statystyki konta.

Struktura konta AdWords

Jak już wspominałem szereg czynników może mieć wpływ na to, jak powinieneś zorganizować strukturę swojego konta – przede wszystkim należy jednak pamiętać, że nie ma złotej reguły na zbudowanie jej w odpowiedni sposób. To, jak będzie ona wyglądała u Ciebie zależy w znacznej mierze od celów, które chciałbyś osiągnąć poprzez reklamę w Google AdWords.

Podstawowa struktura wygląda w ten oto sposób (Źródło: Pomoc AdWords):

podstawowa struktura konta AdWordsNa diagramie zostały zaznaczone opcje, które możemy ustawić na każdym poziomie – konta, kampanii, grupy reklam czy w końcu słów kluczowych. Wychodząc z tego schematu nowa kampania będzie nam potrzebna gdy:

  • Kierujemy reklamy na daną lokalizację – Jeżeli  mamy 3 oddziały firmy, w trzech miastach to powinniśmy również utworzyć trzy odrębne kampanie z kierowaniem na te miasta. W ten sposób będziemy mogli monitorować skuteczność naszych działań reklamowych osobno dla każdego miasta i odpowiednio dostosowywać budżet do danego regionu.
  • Stosujemy kierowanie na różne sieci: wyszukiwarkę czy sieć reklamową – z racji różnego sposobu budowania strategii czy to na sieć reklamową czy też na wyszukiwarkę oraz innych możliwości reklamowych zalecane jest tworzenie odrębnych kampanii.
  • Reklamujemy się na telefonach komórkowych – w tym wypadku również warto rozważyć odrębną kampanię. Mimo wszystko sposób wyszukiwania informacji przez telefon komórkowy jest trochę inny (krótsze frazy zapytania). W przypadku stron WAP mamy też inne formaty reklam. Do tego dochodzi również rozszerzenie reklam „kliknij aby połączyć”.
  • Stosujemy różne preferencje stawekCPC, CPM, czy też optymalizator konwersji, w każdym wypadku możemy ustawić tylko jeden typ. Jeżeli więc chcielibyśmy część grup reklam wyświetlać w trybie CPM (np. grupy zawierające reklamy graficzne) a resztę w trybie CPC będziemy potrzebować dwóch odrębnych kampanii.

Pamiętajmy – mamy aż 25 kampanii do wykorzystania. Dzięki nim możemy skonstruować konto w taki sposób aby dokładnie mierzyć rezultaty reklamowe w każdym zdefiniowanym segmencie. Powtarzając to co zawarłem we wstępie – poprawna struktura pozwoli nam na dokładny pomiar naszych działań reklamowych, ułatwi zarządzanie kontem jak również pozwoli na poprawienie jej ogólnych wyników.

Grupy reklamowe

Równie istotną kwestią jest odpowiednie zadbanie o grupy reklamowe – to na ich poziomie ustalamy na jakie słowa kluczowe czy miejsca docelowe będą się reklamować nasze reklamy. Co zatem możemy zrobić aby zmaksymalizować ich rezultaty?

Przede wszystkim musimy zadbać o odpowiednie „powiązanie” wszystkich słów kluczowych w danej grupie reklam.  Jeżeli jesteśmy sprzedawcą zabawek i oferujemy zarówno zabawki dla dziewczynek jak i chłopców powinniśmy mieć również dwie odrębne grupy reklam, a do każdej z nich przypisane reklamy dokładnie opisujące sprzedawany towar.

Upewnijmy się również że strona docelowa, do której odsyła nasza reklama również odpowiada zapytaniom użytkowników (pozostając w tematyce zabawek – grupa reklam „zabawki dla chłopców” powinna prowadzić do podstrony z takimi właśnie zabawkami).

Kolejną istotnym elementem są negatywne słowa kluczowe – musimy je pododawać do naszych grup reklam w ten sposób aby na zapytania o zabawki dla dziewczynek nie wyświetlały się reklamy z  grupy dla chłopców. Jest to szczególnie istotne przy dodawaniu słów z dopasowaniem przybliżonym. Pamiętajmy również o generalnych słowach kluczowych które w jakiś sposób mogą łączyć się z twoją ofertą, ale nie chcesz dla nich pokazywać reklam (np. używane zabawki).

Podany przeze mnie przykład jest bardzo prosty – oczywiście możemy (a nawet powinniśmy) uwzględnić jeszcze bardziej ścisłe grupy reklam. Co poniektórzy mogą np. szukać sterowanych samochodów albo zabawek edukacyjnych – w tym wypadku tylko oferowane przez nas produkty ograniczają nas w tworzeniu ścisłych grup reklam z mocno dopasowanymi reklamami i odpowiadającymi im słowami kluczowymi.

Trochę inaczej ma się sprawa z Siecią Reklamową – tam słowa kluczowe ustalmy tak jakby „na około” docelowego tematu. Szerzej ten przypadek został opisany tutaj.

Było trochę teorii, teraz czas najwyższy na jakieś przykłady „z życia” :)

Case Study

Przypadek nr. 1 – Materace

Sieć: Sieć Wyszukiwania
Lokalizacja: Cała Polska ze szczególnym uwzględnieniem 3-ech województw.
Oferowane produkty: Materace, z naciskiem na 2 producentów i dwa typy materacy: alergiczne i kieszeniowe

case study 01 struktura AdWords

Nie zaznaczyłem tego na diagramie, ale warto na poziomie grup reklam powykluczać całą resztę z danej kampanii – czyli np. w materacach dla alergików wykluczyć materace kieszeniowe. W tym wypadku, sprzedając materace, różnica w produktach polega na ich typie czy też producencie dlatego też przy używaniu dopasowań przybliżonych czasami jakieś słowo kluczowe może „zawieruszyć” się w nie tej grupie co trzeba. Dopasowanie wykluczające rozwiąże ten problem.

Tak mogłaby wyglądać struktura konta po uwzględnieniu wytycznych – jest to dosyć prosty model, jednakże wystarczający na początek – jeżeli np. w późniejszym czasie zauważymy, że grupa reklam z województwa zachodniopomorskiego „Producent 1” ściąga znaczną część ruchu warto ją wyodrębnić i stworzyć z niej osobną kampanię. Podobnie ma się sprawa z resztą grup reklam.

Przypadek nr. 2 – Biuro Podróży

Sieć: Sieć Wyszukiwania i Sieć Reklamowa
Lokalizacja: Polska
Reklamy: Tekstowe + Graficzne na wycieczki Last Minute
Oferowane usługi: Wycieczki do Tajlandii, Maroko, Last Minute

case study 02 struktura AdWordsTutaj sytuacja już trochę się komplikujemamy reklamy graficzne, a co za tym idzie – sieć reklamową. W tym wypadku kraje Tajlandia i Maroko, targetowane na sieć wyszukiwania powinny mieć odrębne kampanie. Grupy reklam są stricte przykładowe ale trzeba próbować różnych rzeczy – czasem ludzie nie do końca wiedzą co chcieliby znaleźć, chcą tylko aby było ciepło i egzotycznie. Czemu zatem nie polecić im Tajlandii? :)

W sieci reklamowej stworzyłem dwie kampanie, w sumie bliźniacze – kampania kontekstowa w tym wypadku służy nam za pole eksperymentalne. Za jej pomocą z gąszczu stron internetowych wyławiamy „perełki” które dają nam sporą ilość konwersji/spory ruch. Po ich zidentyfikowaniu blokujemy je w tej kampanii i dodajemy do kampanii kierowanej na miejsca docelowe. W przypadku stron które się w ogóle nie sprawdzają po prostu blokujemy je w k. kontekstowej.

Również w tym wypadku grupy reklam dodane do tych kampanii są raczej obrazowe – podstawową zasadą w ich tworzeniu będzie odpowiednie powiązanie słów kluczowych w ścisłe grupy reklam(mowa o kampanii kontekstowej). Może ich zatem być 5 ale może też 50, w zależności od naszych potrzeb. Przypominam, że do tworzenia ścisłych grup reklamowych służy narzędzie kierowania kontekstowego.

Przy tworzeniu struktury warto ją sobie rozpisać – czy na komputerze, czy na kartce, każda metoda jest dobra. Ważne abyśmy poświęcili na to chwilę, ustalili konkretne cele marketingowe na kampanie, sięgnęli trochę „w przyszłość” i zastanowili się jak w dalszym czasie będzie wyglądać nasza przygoda z rozbudowywaniem tego konta. Nie ma oczywiście co panikować i tworzyć nowe konto jeżeli z początku wyglądała ona u was trochę gorzej – strukturę można poprawić w każdej chwili.

Mam nadzieję, że po tym poradniku odpowiedni plan budowy konta nie będzie nikomu sprawiać większego problemu – jednakże, jeżeli macie jakieś pytania zapraszam do komentarzy.

Autor: Piotr Stryjniak

Czytaj również:
Kampanie w AdWords – Sieć Reklamowa; Podstawy cz. 8
Kampanie w AdWords – Sieć Wyszukiwania; Podstawy cz. 7
Konfiguracja śledzenia konwersji w AdWords – Podstawy cz. 6
Słownik pojęć – Podstawy cz. 5

Nie przegap już żadnego artykułu!

Zapisz się do naszego kanału RSS.

Certyfikowany Specjalista Google AdWords oraz Google Analytics. Doradza klientom SmartYou jak optymalnie wykorzystywać kampanie PPC do osiągania celów biznesowych. Interesuje się analityką internetową oraz optymalizacją współczynnika konwersji. Zawsze trzyma rękę na plusie i wie, jak zastosować wszystkie nowe narzędzia i rozwiązania w branży.