
Analiza konkurencji to ważny element strategii marketingowej, który wymaga trzymania ręki na pulsie. Na szczęście w Internecie jest to wyjątkowo proste – istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają ocenę rynku i śledzenie konkurencji. Często są one jednak rozwiązaniami płatnymi, a wykupienie kolejnej subskrypcji, nie zawsze może okazać się opłacalne w dłuższej perspektywie. Ponieważ Facebook jest powszechnie wykorzystywany jako platforma sprzedażowa, przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję, w jaki sposób przeprowadzić podstawową analizę konkurencji na tej platformie, nie korzystając z płatnych narzędzi.
Spis treści:
- Czym jest Biblioteka Reklam?
- Analiza konkurencji w Bibliotece Reklam – filtry
- Analiza konkurencji w Bibliotece Reklam – rekomendacje
- Reklamy konkurencji w aktualnościach
Przeczytaj również:

Promocja postów? Poznaj prawdziwe możliwości sprzedażowe Facebooka!
- W czym tkwi sprzedażowa siła Facebooka?
- Czym są niestandardowe grupy odbiorców?
- Jak wykorzystać potencjał kreacji i umiejscowień?
czytaj więcej
Czym jest Biblioteka Reklam na Facebooku?
Biblioteka reklam to miejsce, w którym można przeglądać aktywne i nieaktywne reklamy (*w przypadku reklam oznaczonych jako jedna ze szczególnych kategorii) na wszystkich platformach Facebooka, czyli także na Instagramie, w Messengerze oraz sieci Audience Network. Może z niej korzystać każdy użytkownik internetu, niezależnie od tego, czy posiada konto na Facebooku, a informacje o reklamach pojawiają się w ciągu 24 godzin od ich pierwszego wyświetlenia.
Bibliotekę Reklam znajdziesz tutaj.

Analiza konkurencji w Bibliotece Reklam – filtry
Aby przygotować analizę konkurencji, korzystając z Biblioteki Reklam na Facebooku, należy wpisać nazwę strony na Facebooku lub słowo kluczowe związane z branżą, a następnie określić rynek (kraj) oraz kategorię reklamy. Jeśli żadna z kategorii nie dotyczy wyszukiwanej frazy lub fanpage, wówczas należy wybrać opcję „Wszystkie reklamy”.

W ten sposób otrzymujemy dostęp do danych, których analiza – w zależności od aktywności konkurencji – może być mniej lub bardziej skomplikowana. Dlatego warto wykorzystać zaawansowanie filtrowanie. Wśród dostępnych opcji znajdują się:
- typ platformy, który pozwala na osobną analizę reklam na Facebooku, Instagramie, w Messengerze oraz sieci Audience Network,
- status aktywności pozwalający na odseparowanie reklam aktywnych od nieaktywnych (tylko w przypadku obecności na koncie reklam o szczególnej kategorii),
- zakres dat umożliwiający przegląd reklam według sezonów.
Ponadto wyniki można zawężać za pomocą słów kluczowych.

Analiza konkurencji na Facebooku – rekomendacje
Aby przeprowadzić badanie konkurencji z wykorzystaniem Biblioteki Reklam na Facebooku:
- przygotuj listę profili firmowych na podstawie Twojej znajomości rynku,
- uzupełnij listę profili firmowych za pomocą wyszukiwania po słowach kluczowych w Bibliotece Reklam,
- opracuj kalendarz sezonowości oraz ważnych wydarzeń,
- przeprowadź osobną analizę według wybranych zakresów dat oraz z podziałem na platformy, a w przypadku dużej liczby danych, także typów multimediów.
Warto również zwrócić uwagę na modyfikacje w nazwach profili firmowych oraz informacje na temat liczby administratorów. Mogą one wskazywać nie tylko na rebranding czy zmiany organizacyjne, ale także na zakup wcześniej istniejących stron, aby przejąć obserwujących.
Reklamy konkurencji w aktualnościach
Pamiętajmy, że reklamy, które wyświetlają się na naszych profilach nie są przypadkowe. Jeśli śledzisz konkurencję, prowadzisz firmę z podobnej branży i/lub znajdujesz się w grupie docelowej, wiele informacji przyniesie Ci analiza reklam wyświetlających się na profilu prywatnym. Kliknięcie w trzy kropki w prawym górnym rogu posta i przycisk “Dlaczego widzę te reklamy” to skarbnica wiedzy na temat targetowania.

Jeśli nadal uważasz, że prowadzone w ramach Facebook Ads działania nie są opłacalne to możliwe, że nie wykorzystujesz w pełni ich potencjału. Dlatego warto czasem spojrzeć szerzej, zweryfikować działania konkurencji i porównać ze swoimi dotychczasowymi kampaniami.
Wpływ na skuteczność reklam ma wiele czynników optymalizacyjnych (m.in. budżet, ustawienia celów i zdarzeń optymalizacyjnych), a także wewnętrznych – biznesowych (np. strony docelowe, strategia marketingowa). Każdy z poziomów lejka zakupowego wymaga szczególnej uwagi. Jeśli chcesz omówić swój przypadek, skontaktuj się z nami – chętnie porozmawiamy!
Tajniki Marketingu Zero-Waste!
Dowiedz się, czym jest GWARANCJA ZERO-WASTE w kampaniach online i poznaj instrukcję, jak NIE MARNOWAĆ budżetu reklamowego:
- jak zwiększyć sprzedaż, zachowując ten sam budżet na reklamy Google i Facebook
- jak zmniejszyć koszty reklam w duchu Zero-Waste, poprawiając sprzedaż
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat generowania sprzedaży za pomocą reklam na Facebooku? Zapraszamy Cię do innych artykułów na naszym blogu oraz zapoznania się z naszą ofertą.