Skontaktuj się z nami

+48 ‭573 166 009
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Marketing w branży gamingowej na platformie Steam – wyzwania dla agencji

  • Autor: Magda Jaworska
  • Aktualizacja:

Branża gamingowa to dynamiczny i niezwykle zróżnicowany rynek, na którym agencje marketingowe muszą stawić czoła licznym wyzwaniom. Zrozumienie jej specyfiki oraz umiejętność dostosowywania strategii marketingowych do potrzeb wydawców i graczy jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. W 2023 roku, według Pingle Game Studio, rynek gier przekroczył 3 miliardy aktywnych użytkowników. Wśród nich ponad połowa to użytkownicy gier komputerowych. Ten artykuł pozwoli Ci zrozumieć, jak dotrzeć skutecznie z przekazem marketingowym do graczy na platformie Steam.

Z tego artykułu dowiesz się:

Branża gamingowa na Steam

Najpopularniejsza platforma dla graczy PC to Steam, a jej dane są naprawdę imponujące:

  • 2023 rok przyniósł rekordowe 33 mln użytkowników grających jednocześnie,
  • 2023 rok – w tym samym roku odnotowano wzrosty w wyprzedażach jesiennych YoY dochodzące do 20%,
  • 2021 rok – wówczas liczba aktywnych graczy miesięcznie wynosiła 132 mln użytkowników.
Rys. 1. Przegląd statystyk Steam, źródło: Steam

Steam to jedna z największych platform dystrybucji gier na świecie oferująca nie tylko sprzedaż. Jej użytkownicy mogą korzystać również z zasobów społecznościowych, takich jak recenzje, fora i system osiągnięć. Agencje marketingowe, które chcą skutecznie promować gry na tej platformie, muszą się zmierzyć z szeregiem stojących przed nimi wyzwań. 

Branża gier a przepełnienie rynku

Codziennie na Steam pojawiają się dziesiątki nowych tytułów, co sprawia, że wyróżnienie się tutaj zaczyna być coraz trudniejsze, a największy spotlight zbierają najpopularniejsze wydania. Obsługując wiele różnych gatunków gier, dostosowanie strategii marketingowej do konkretnej specyfiki grupy docelowej staje się kluczowe dla skuteczności kampanii.

Promocja gier, czyli zrozumienie algorytmu i rekomendacji

Steam korzysta ze złożonych algorytmów do rekomendacji gier. Trzeba zrozumieć, jak działa ten system, aby zwiększyć widoczność promowanych tytułów.

Gra ma swoją dedykowaną stronę – oprócz opisu, ceny czy wymagań sprzętowych, wydawcy i studia mogą:

  • prowadzić na niej transmisje live z gry, 
  • wrzucać zapowiedzi zmian, 
  • umieszczać zrzuty ekranu i wideo dla przyciągnięcia użytkowników. 

Dobre SEO i optymalizacja strony gry mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż.

Branża gamingowa a budowanie społeczności

Gracze na Steam często dzielą się swoimi opiniami na forach i w recenzjach. Wydawcy muszą brać pod uwagę nie tylko na oceny od graczy, ale również ich uwagi i sugestie, aby doskonalić grę. Negatywne recenzje mogą poważnie zaszkodzić jej wizerunkowi. Dla algorytmu oraz branży ważny jest przewaga przychylnych ocen nad mniej pochlebnymi.

Podczas planowania działań promocyjnych warto wyjść poza samą platformę. Wykorzystanie mediów społecznościowych i zaangażowanie graczy obecnych również na TikToku, Reddit czy X (poprzednio Twitter), mogą stanowić ciekawą i efektywną alternatywę dla Instagrama czy Mety. Każde medium ma swoją specyfikę – począwszy od zachowań użytkowników czy technikaliów, skończywszy na przekierowaniu ruchu do strony docelowej, w tym przypadku na stronę gry na Steamie.

Marketing w branży gamingowej – pamiętaj o sezonowych eventach i promocjach

Steam regularnie organizuje wyprzedaże, które przyciągają miliony graczy. Warto sprawdzić, które gry odpowiadają tematyką danej wyprzedaży i wprowadzić odpowiednią promocję  wraz z opracowaniem strategii komunikacyjnej. Taką wyprzedaż może zorganizować również sam wydawca gier wspólnie z agencją, biorąc na warsztat własne wydania.

Gaming to nie tylko granie, ale również wspomniane budowanie społeczności. Przez cały rok organizowane są różnego rodzaju eventy w Polsce i na świecie. Turnieje e-sportowe, takie jak IEM Katowice, konferencje, targi oraz konwenty dla graczy (PGA, TwitchCon, Game Industry Conference, Pyrkon) przyciągają miliony ludzi. Warto brać w nich udział, stawiać swoje stoiska i pokazywać premiery – kluczowe jest skuteczne komunikowanie się z graczami i budowanie rozpoznawalności własnych gier.

Rys. 2. Poglądowa wizualizacja rynku gamingowego

Mierzenie efektywności działań – Steam a Google Analytics

Agencje wraz z wydawcami muszą skutecznie zbierać i analizować dane dotyczące zachowań graczy, sprzedaży i interakcji na platformie. Zrozumienie dynamiki przy premierach i szybka reakcja na zmiany przynoszą najlepsze rezultaty.

Dlaczego Steam jest specyficzną platformą? Od lipca 2023 roku przestał obsługiwać usługi Google Analytics. Jak można przeczytać w ich komunikacie – główną przyczyną jest zastąpienie Universal Analytics systemem GA4 oraz kwestia podejścia do śledzenia użytkowników i prywatności przez Google. Tym samym Steam postawił na rozbudowę własnego wewnętrznego systemu analitycznego, dostosowując go pod kątem danych najbardziej użytecznych dla wydawców gier.

Jak to wygląda w praktyce?

W Steamworks, w którym agregowane są dane ze Steama dla danej gry, można sprawdzić kilka parametrów marketingowych. Najważniejszymi dla wydawców gier są: 

  • nabycia (zakup gry), 
  • aktywacje (instalacja gry), 
  • dodanie do listy życzeń przed premierą,
  • liczba odsłon

Dodatkowo można monitorować proporcje zainteresowania według kraju, urządzenia, źródło ruchu, etc. Natomiast te dane nie będą odzwierciedlone w Google Analytics 4, dlatego staje się ono bezużytecznym narzędziem do analizowania wyników i wyciągania wniosków potrzebnych dla prowadzenia kampanii. Sam Steamworks aktualizuje co godzinę dane dotyczące odsłon i konwersji. Natomiast rejestracja konwersji nastąpi, jeśli użytkownik podejmie działanie w ciągu 72 godzin od kliknięcia linku UTM, nawet jeśli w międzyczasie wyświetli inne strony.

Jak wygląda marketingowy cykl życia produktu w branży gier?


Planując promocję, agencja oraz wydawcy muszą brać pod uwagę planowaną datę premiery gry już kilka miesięcy przed jej wystąpieniem. W zależności od popularności czy terminu zakończenia produkcji gry przez studio mniejsi wydawcy starają się wybierać terminy, które nie będą zbieżne z wydaniem dużych tytułów przez konkurencję. Wykorzystują także okresy, w których trwają wyprzedaże gier na danych platformach. Data premiery może się również przesunąć w czasie, co trzeba mieć na uwadze.

Z perspektywy platformy Steam – strona gry jest tworzona przez wydawców/studio jeszcze zanim znana jest konkretna data jej premiery. Pozwala to na budowanie społeczności i promocję gry, które mogą być połączone z zewnętrznymi działaniami marketingowymi. Mogą to być aktywności promocyjne na wydarzeniach branżowych, publikowanie zapowiedzi, trailerów, udostępnianie dostępu demo oraz inne metody dotarcia do graczy.
Im więcej osób doda grę na listę życzeń / zagra w demo, tym lepiej.

Działania te nabierają tempa na kilka dni przed premierą, natomiast ich peak przychodzi w dniu debiutu. Wtedy przeznacza się największe środki na promocję, aby już w dniu premiery zachęcić grupę docelową do zagrania w grę. 

Jeżeli algorytmy platformy Steam zarejestrują duże zainteresowanie, mogą wyświetlać grę w różnych sekcjach, np.:

  • New&Trending, 
  • Popular Upcoming, 
  • Top Sellers.

Przy utrzymanej popularności gra może się pojawić na głównych banerach Steama, czy w sekcji Special offers.

Rys. 3. Przykładowa wizualizacja wyników gry na Steam

Jak badać efektywność kampanii promocyjnej?


Mierzenie efektywności, bazując tylko na danych marketingowych ze Steam, nie jest wystarczające. Pojawia się wtedy kilka problemów, z którymi agencja musi się zmierzyć. Gdy w dniu premiery najważniejsze są najświeższe wyniki, przez opóźnienie w wyświetlaniu danych na Steamie, trzeba wykorzystywać do analizy zewnętrzne witryny. Pokazują one liczbę osób grających w grę w danym momencie, przyrost obserwujących grę, liczbę widzów na streamach z gry (Twitch), zbierane są również recenzje. Dla promocji gry ważne jest reagowanie na bieżąco na wyniki tego dnia.

Marketing gier na platformie Steam wiąże się z wieloma wyzwaniami, którym agencje muszą stawić czoła. Od zrozumienia algorytmów, rekomendacji, po budowanie zaangażowanej społeczności – każdy aspekt wymaga przemyślanej strategii. Kluczem do sukcesu jest elastyczność, kreatywność i umiejętność dostosowywania się do szybko zmieniającego się rynku. Właściwe podejście do marketingu na Steam może przynieść znakomite rezultaty, pomagając grom zdobyć uznanie i sukces.

Podziel się:
Obserwuj nas:

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę