Skontaktuj się z nami

+48 500 304 340
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Specjalista Google Ads – agencja reklamowa, freelancer czy pracownik?

  • Autor: Katalina May
  • Aktualizacja:

Agencja marketingowa nie jest jedynym rozwiązaniem, kiedy planujemy inwestycję w kampanię Google Ads. Na rynku funkcjonuje również wielu specjalistów preferujących pracę na etacie lub jako wolny strzelec. Aby dokonać najlepszego wyboru dla swojej firmy, warto wiedzieć, kim jest specjalista Google Ads oraz jakie są różnice we współpracy z agencją reklamową, freelancerem i pracownikiem wewnątrz organizacji.

Przeczytaj również:

W jaki sposób przygotować się do współpracy z agencją reklamową (SEM)?

  • Portfolio i oferta – na ile są ważne?
  • Jaki kanał promocji będzie najlepszy?
  • Jaki budżet będzie odpowiedni?
  • Raportowanie efektów pracy – jak i kiedy?

czytaj więcej

Kim jest specjalista Google Ads

Specjalista Google Ads (zwany także specjalistą SEM i specjalistą PPC) to marketingowiec wykształcony w prowadzeniu kampanii reklamowych na tej platformie. Ta profesja wyłoniła się, ponieważ system Google stał się kombajnem z tak ogromną ilością danych i możliwości ich przetwarzania, że oczekiwanie od specjalisty ds. marketingu posiadania odpowiednich kompetencji okazało się nierealne. Ten fakt nie dziwi tak bardzo, kiedy uświadomimy sobie, że jest to zawód wymagający zaawansowanych umiejętności technicznych, w tym pracy w kodzie strony www.  

Specjaliści Google Ads pracują w agencjach reklamowych, jako wolni strzelcy lub są zatrudnieni wewnątrz organizacji – najczęściej takich, które posiadają działy marketingu. 

Komunikacja ze specjalistą Google Ads

Jeśli zależy nam na bezpośredniej komunikacji ze specjalistą Google Ads, zatrudnienie pracownika wewnątrz organizacji pozwoli nam na kontakt bez żadnych barier. Dodatkowo – wszystko zostanie wewnątrz firmy, więc praca nad przepływem informacji będzie dużo prostsza niż w przypadku outsourcingu. 

Jednak zarówno pracownik, jak i freelancer to osoby, których raczej nie można zastąpić – w przypadku urlopów i sytuacji losowych nasze kampanie pozostaną bez nadzoru. Nie jest to problemem we współpracy z agencją reklamową, jednak warto wspomnieć, że w tym przypadku bezpośredni kontakt ze specjalistą może być utrudniony. Część agencji, w tym nasza, decyduje się na oddzielenie specjalistów Google Ads i obsługi klienta, wierząc, że taka forma wspiera efektywność pracy nad kampaniami. 

W SmartYou zbudowaliśmy dział Obsługi Klienta, ponieważ nie chcemy, aby specjaliści SEM odrywali się od kampanii, pisząc maile czy odbierając telefony. Na życzenie klienta pojawiają się oni na spotkaniach, natomiast w większości przypadków, nie kontaktują się bezpośrednio. Z naszych testów wynika, że dzięki temu kampanie są lepiej prowadzone i unikamy błędów wynikających z dekoncentracji czy nieodpowiedniego zaplanowania czasu pracy. 

Piotr Stryjniak
Właściciel & Dyrektor Operacyjny SMARTYOU

Dostęp do narzędzi i nowych rozwiązań

Zaplecze technologiczne jest bardzo ważne w pracy specjalisty Google Ads. Na przykład automatyzacja powtarzalnych procesów to ogromna oszczędność czasu, a przetwarzanie danych i natychmiastowe powiadamianie stratega o potencjalnych błędach pozwala na znaczne oszczędności w budżecie reklamowym. 

Z zasady im większy zespół specjalistów, tym poważniejsze inwestycje w tworzenie własnych narzędzi. Jednak nie jest to regułą i wybierając agencję do współpracy, powinniśmy zweryfikować nie tylko metodologię, ale także stosowane narzędzia. Te czynniki stanowią wyróżniki oferty, dlatego – tak jak w przypadku SmartSkryptów w SmartYou (link – Gwarancja, w przyszłości – SmartSkrypty), zazwyczaj możemy znaleźć informacje na ten temat na stronie internetowej. 

Nie oznacza to, że freelancerzy czy firmy zatrudniające specjalistów Google Ads nie posiadają własnych narzędzi. Jest to jednak rzadziej spotykane na rynku ze względu na koszty i specyfikę pracy. Przewagą agencji jest także możliwość uzyskania statusu Partnera Google, która wiąże się z dostępem do nowych narzędzi w pierwszej kolejności oraz testowaniem wersji beta.

Kontrola jakości kampanii Google Ads

Google Ads to rozbudowany system reklamowy, dlatego nawet doświadczony specjalista SEM, mający świadomość, w którym miejscu mogą się pojawić niedopatrzenia, może łatwo popełnić błąd, którego konsekwencją jest marnowanie budżetu. Dlatego audytowanie kampanii jest bardzo ważne, niezależnie czy współpracujemy z agencją, freelancerem czy zatrudniamy pracownika. Środowisko agencyjne ze względu na hierarchiczną strukturę zespołów najbardziej sprzyja kontroli jakości, a także tworzeniu narzędzi i procedur pracy, które są jej częścią. 

To naturalna rzecz w profesjonalnej agencji reklamowej, że metodologia pracy i mechanizmy automatyzujące procesy są priorytetem. Również wymiana wiedzy pomiędzy specjalistami oraz konsultowanie kampanii w zespołach to coś, czego możemy oczekiwać w obszarze dbania o jakość kampanii. 

Piotr Stryjniak
Właściciel & Dyrektor Operacyjny SMARTYOU

Budowanie zespołu specjalistów pozwala także – na naszym przykładzie – na wyodrębnienie stanowiska Quality Leadera, który bezpośrednio odpowiada za kontrolę jakości, tworzenie metodologii oraz narzędzi, dzięki którym wiele procesów jest zautomatyzowanych. Jeśli agencja posiada status Partnera Google, cieszy się dodatkowym wsparciem fachowców, którzy przyglądają się pracy specjalistów. 

Niestety status Google Partners jest zarezerwowany tylko dla agencji reklamowych. Wolni strzelcy i pracownicy na etacie, poza tworzeniem własnych procedur pracy, mogą jedynie korzystać z zewnętrznych audytorów (tu link do oferty audytu), aby zapewnić sobie profesjonalną kontrolę jakości oraz wspierać się narzędziami dostępnymi na rynku, np. Google Ads Performance Grader czy Optmyzr

Tajniki Marketingu Zero-Waste!

Dowiedz się, czym jest GWARANCJA ZERO-WASTE w kampaniach online i poznaj instrukcję, jak NIE MARNOWAĆ budżetu reklamowego:

  • jak zwiększyć sprzedaż, zachowując ten sam budżet na reklamy Google i Facebook
  • jak zmniejszyć koszty reklam w duchu Zero-Waste, poprawiając sprzedaż
czytaj więcej

Koszty współpracy ze specjalistą Google Ads

Ostatnim elementem, który powinniśmy rozważyć, aby dokonać wyboru pomiędzy agencją reklamową, freelancerem a zatrudnieniem specjalisty Google Ads wewnątrz firmy są kwestie formalne i koszty. 

Według danych serwisu wynagrodzenia.pl specjaliści SEM z doświadczeniem zarabiają powyżej 6000 zł netto. To oznacza, że w roku podatkowym 2021, wysoko wykwalifikowany fachowiec na umowie o pracę był inwestycją dla pracodawcy w wysokości ponad 10 000 zł miesięcznie. W tej kwocie agencja dostarcza klientom nie tylko wypracowane know-how, ale przede wszystkim pełen zespół wykwalifikowanych specjalistów, obsługujących budżet reklamowy w zakresie 100-120 000 zł,  co powoduje, że dla wielu firm takie rozwiązanie jest dużo bardziej opłacalne. 

Ponieważ freelancerzy mają zdecydowanie niższe koszty prowadzenia biznesu niż agencje, średni koszt współpracy jest zdecydowanie niższy. Jednak w wielu przypadkach możemy mieć problem z otrzymaniem faktury albo rozliczeniem VAT-u. 

Co wybrać: agencja Google Ads, freelancer czy pracownik

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób najlepiej współpracować ze specjalistą Google Ads. To moment rozwoju firmy oraz priorytety warunkują to, czy korzystniejszym wyborem jest agencja reklamowa, freelancer czy zatrudnienie pracownika wewnątrz organizacji. 

Z naszej perspektywy na pewno warto rozważyć posiadanie specjalisty Google Ads wewnątrz firmy, jeśli mamy już zespół marketingowy i/lub nasz budżet reklamowy jest na tyle wysoki, że zatrudnienie agencji stanowi spory koszt. Jednocześnie najwięksi gracze na rynku niezmienne zatrudniają agencje, ze względu dostęp do doświadczonych specjalistów (dzięki którym pomijają fazę uczenia się na własnych błędach), zaawansowane narzędzia, kontrolę jakości i dostęp do nowości na rynku. A nawet duże firmy z marketingiem wewnątrz korzystają z audytów i konsultacji agencyjnych, aby dzięki konfrontacji punktów widzenia, utrzymać szybki rozwój. 

Freelancer to natomiast w naszej opinii rozwiązanie dla nieskomplikowanych projektów oraz firm z niskim budżetem reklamowym, które nie mogą sobie pozwolić na koszt zatrudnienia agencji. Nie jest to jednak regułą, bo można spotkać wolnych strzelców z cennikiem agencyjnym, i agencje, które przyjmują każdego klienta. Jednak rozważając współpracę z profesjonalną agencją, możemy oczekiwać minimalnego budżetu reklamowego (w SmartYou jest to 4000 – 5000 zł). Naszym zdaniem takie podejście świadczy o tym, że firma nie opiera się na pracy niedoświadczonych specjalistów Google Ads oraz stawia na rozwój procesów i narzędzi.

Dowiedz się więcej na temat obsługi kampanii Google Ads w SmartYou! Sprawdź naszą ofertę tutaj.

Podziel się:
Obserwuj nas:

poradnik dla marek modowych

Szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży?
Performance marketing szyty na miarę

Wiemy, że przy dynamicznym rozwoju branży fashion w e-commerce, konieczne jest dopracowanie działań w digitalu do perfekcji – począwszy od strony internetowej, aż po płatne działania reklamowe. W publikacji wyodrębniliśmy cztery sekcje, na podstawie których będziesz mógł rozwinąć działania online swojego sklepu

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę

Nasza strona używa tylko najsmaczniejszych ciasteczek, by zagwarantować Ci przyjemne użytkowanie. Dowiedz się więcej
Korzystając z naszej strony akceptujesz jej politykę prywatności. Dowiedz się więcej

OK!