Skontaktuj się z nami

+48 500 304 340
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Google Shopping za darmo?

W kwietniu 2020, w odpowiedzi na coraz mocniej rozwijającą się pandemię, Google przygotował po swojej stronie plan pomocowy dla firm. Oprócz m.in. polityki dodatkowych bonusów budżetowych, w Stanach Zjednnoczonych pojawiła się informacja, że wprowadzona zostanie darmowa wersja ruchu z Google Shopping, która była swoistym novum jeśli chodzi o działania tej firmy. Ostatni raz Google Shopping jako hybryda ruchu płatnego i darmowego funkcjonowała w 2012 roku. Zmiana była więc znaczna i warta odnotowania, choć dotyczyła tylko zakładki „Google Shopping” w amerykańskiej wersji wyszukiwarki.

Pod koniec czerwca zmiany w US poszły o jeszcze jeden krok do przodu – darmowe wyniki zawitały na główną stronę Google, jako rozszerzenie panelu wiedzy o produkcie na urządzeniach mobilnych.

Jako obywatele starego kontynentu byliśmy delikatnie pokrzywdzeni. Ale do czasu – pod koniec września stało się jasne, że te zmiany, od połowy października 2020, zawitają również w Europie.

Co to oznacza, na co zwrócić uwagę i przede wszystkim – jak podpiąć się do darmowego Google Shopping? Odpowiedzi znajdziecie poniżej.

Google Shopping za darmo – co się zmienia?

Pierwsze i najważniejsze – to nie jest tak, że zakupy Google stają się darmowe i od połowy października można wyłączyć kampanie produktowe 🙂 Takiego ruchu nie ma co się spodziewać, choć działania w Stanach sugerują, że warto przyglądać się rozwojowi całej sytuacji.

Co jest więc za darmo? Część inventory, które znajdziecie w zakładce „Zakupy Google” na stronie wyszukiwarki:

zakładka google zakupy
w tej zakładce znajdziecie darmową możliwość pokazywania swoich produktów

Po przejściu na zakładkę zakupy:

wyniki płatne i bezpłatne google zakupy
bez przewijania na 13′ monitorze się nie obejdzie aby dojść do darmowych miejsc wyświetleń produktów

I zejściu niżej:

google shopping darmowy ruch

Możemy w końcu dojść do miejsc darmowych 😉

Darmowe Zakupy Google – ile ruchu jest do ugrania?

W USA nowe darmowe miejsca funkcjonują już od kwietnia więc warto sprawdzić jak się sprawdzają pod kątem dowożonego ruchu.

Search Engine Land podaje, że na koniec czerwca Google mówiło o:

  • 70% wzroście kliknieć w zakładce „Zakupy” na stronie Google.com
  • 130% wzroście wyświetleń w zakładce „Zakupy”

Oczywiście mówimy tutaj o wynikach dla Google, a nie dla Sprzedawców. Jak to wyglądało w ich wypadku?

Na stronie datafeedwatch można znaleźć takie dane z rynku US:

google shopping us free traffic
https://www.datafeedwatch.com/blog/free-product-listings

W okresie od marca do końca września ruch bezpłatny wahał się od 1,9% do 3,4% jeśli chodzi o całościowy udział w kliknięciach z Google Shopping.

Jak to wygląda u nas?

Sprawa jest dość świeża, ale bazując na 4-ech klientach w dniach 7-18.10.2020:

google shopping darmowy ruch polska 2020
wzrost darmowego ruchu z Google Zakupy

Kilka spostrzeżeń:

  1. Klient z kategorii Apparel, z udziałem 5%. Feed w okolicach 5k produktów
  2. Klient z kategorii Building Construction, tutaj feed już większy bo w granicach 12 k produktów
  3. Kolejny Apparel, z małym feedem (ok 2k) ale jednocześnie całościowo dużym ruchem, co widać po udziale który wynosi 3% przy 1300 kliknięciach
  4. Rodzynek z kategorii Books & Literature z udziałem na poziomie 15%. Feed w porównaniu z resztą duży bo około 20 k produktów.

Warto zauważyć, że kliknięcia po produktach rozkładają się dość równomiernie = największy pojedynczy udział z powyższych przykładów wynosił 7-8%, a przeważnie nie było to więcej niż 2-4%.

Muszę zaznaczyć, że to nie jest też tak, że wszystkie konta które obsługujemy dostały darmowe doładowanie w takiej wielkości, absolutnie nie! Mamy sporo kont, gdzie za wiele się nie dzieje a kliknięcia oscylują w granicach 3-5 dziennie. Nie widzimy narazie mocnych przesłanek aby móc jednoznacznie stwierdzić czemu tak się dzieje.

Jednocześnie – jeśli ten ruch może iść w wolumeny, które podałem na tych 4-ech przykładach to naszym zdaniem na pewno warto się tematem zainteresować.

Jeśli średnio wartość Kliknięcia to 0,45 pln, to przy 90 klikach dziennie, a więc 2700 miesięcznie mamy do ugrania ponad 32 000 kliknięć rocznie o wartości prawie 15 000 pln. Przy średnim CR na poziomie 1,4% i AOV 120 pln przychód wyniesie około 54 000 pln. Zasadność uczestnictwa oceńcie sami.

Darmowe Zakupy Google – jak śledzić wyniki?

Śledzenie ruchu możemy realizować na dwa sposoby.

Darmowe kliknięcia Shopping w Merchant Center

Pierwszą, najłatwiejszą metodą jest zajrzenie do centrum sprzedawcy, gdzie na poziomie nowej zakładki „Wyniki – Panel” możemy podejrzeć informacje nt. ruchu darmowego:

merchant center google shopping darmowy ruch
Merchant Center Dashboard

Mamy również możliwość sprawdzenia jak ten ruch rozkładał się na poszczególne produkty, marki czy kategorie:

merchant center google shopping darmowy ruch
Rozłożenie ilości kliknięć wg. produktu

Ograniczenia? Przede wszystkim śledzimy tylko sam wolumen a nie to, na co on się przekłada. Aby śledzić jak ten ruch zachowuje się na naszej witrynie potrzebujemy otagować darmowe kliknięcia tak, aby były widoczne w Google Analytics.

Śledzenie ruchu w Google Analytics

Bez dodatkowej implementacji ruch będzie widoczny jako organiczny – aby go śledzić niezależnie należy wykonać 3 kroki:

  1. Umieścić dedykowane UTMy na linkach do produktów w feedzie produktowym
  2. Zaimplementować te UTMy poprzez reguły pliku danych w merchant center
  3. Upewnić się, że UTMy nie będą nadpisywać parametru automatycznego „gclid”

Dobry poradnik przygotował Marcin Wsól na swoim blogu i tam też odsyłam po szczegółową instrukcję.

Wynik takiej implementacji w GA wygląda następująco:

google analytics - google shopping darmowy ruch
google / surfaces to tylko przykład oznaczeń, można zastosować dowolne

Google Shopping za darmo – jak skorzystać?

Jak już pisałem nie zauważyliśmy jak do tej pory żadnych zależności względem tego, czemu na niektórych kontach darmowy ruch jest większy / rośnie szybciej.

Na pewno trzeba zadbać o sam plik produktowy tak, jak w przypadku ruchu płatnego – minimalizacja błędów, aktualne produkty w feedzie czy uzupełnione odpowiednio atrybuty to dobry początek. Samo Google udostępnia następujące materiały:

Covidowe miłosierdzie czy przemyślany kierunek zmian?

Oficjalny komunikat Google względem pojawienia się darmowej przestrzeni mówi o chęci niesienia pomocy małym biznesom, których sytuacja z powodu pandemii stała się mocno niepewna.

Jednocześnie – wielu komentatorów wskazuje, że prawdziwy powód jest inny i chodzi tutaj o co raz większą dominację Amazona jeśli chodzi o pierwszy przystanek w wyszukiwaniu produktów. Google już od dłuższego czasu dwoi się i troi aby zakupy google były pierwszym wyborem, zarówno po stronie kupujących jaki i sprzedających.

Wprowadzenie darmowego ruchu może być sprytnym sposobem na przyciągniecie kolejnych sprzedawców niewielkim kosztem – marchewka z kolei wydaje się bardzo atrakcyjna, w końcu tutaj dostajemy coś za darmo a Amazon za zrealizowaną sprzedaż każe sobie płacić.

A co wy o tym sądzicie?

Obserwuj nas:

poradnik dla marek modowych

Szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży?
Performance marketing szyty na miarę

Wiemy, że przy dynamicznym rozwoju branży fashion w e-commerce, konieczne jest dopracowanie działań w digitalu do perfekcji – począwszy od strony internetowej, aż po płatne działania reklamowe. W publikacji wyodrębniliśmy cztery sekcje, na podstawie których będziesz mógł rozwinąć działania online swojego sklepu

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę

Nasza strona używa tylko najsmaczniejszych ciasteczek, by zagwarantować Ci przyjemne użytkowanie. Dowiedz się więcej
Korzystając z naszej strony akceptujesz jej politykę prywatności. Dowiedz się więcej

OK!