Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Google Shopping za darmo?

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

W kwietniu 2020, w odpowiedzi na coraz mocniej rozwijającą się pandemię, Google przygotował po swojej stronie plan pomocowy dla firm. Oprócz m.in. polityki dodatkowych bonusów budżetowych, w Stanach Zjednnoczonych pojawiła się informacja, że wprowadzona zostanie darmowa wersja ruchu z Google Shopping, która była swoistym novum jeśli chodzi o działania tej firmy. Ostatni raz Google Shopping jako hybryda ruchu płatnego i darmowego funkcjonowała w 2012 roku. Zmiana była więc znaczna i warta odnotowania, choć dotyczyła tylko zakładki „Google Shopping” w amerykańskiej wersji wyszukiwarki.

Pod koniec czerwca zmiany w US poszły o jeszcze jeden krok do przodu – darmowe wyniki zawitały na główną stronę Google, jako rozszerzenie panelu wiedzy o produkcie na urządzeniach mobilnych.

Jako obywatele starego kontynentu byliśmy delikatnie pokrzywdzeni. Ale do czasu – pod koniec września stało się jasne, że te zmiany, od połowy października 2020, zawitają również w Europie.

Co to oznacza, na co zwrócić uwagę i przede wszystkim – jak podpiąć się do darmowego Google Shopping? Odpowiedzi znajdziecie poniżej.

Google Shopping za darmo – co się zmienia?

Pierwsze i najważniejsze – to nie jest tak, że zakupy Google stają się darmowe i od połowy października można wyłączyć kampanie produktowe 🙂 Takiego ruchu nie ma co się spodziewać, choć działania w Stanach sugerują, że warto przyglądać się rozwojowi całej sytuacji.

Co jest więc za darmo? Część inventory, które znajdziecie w zakładce „Zakupy Google” na stronie wyszukiwarki:

zakładka google zakupy
w tej zakładce znajdziecie darmową możliwość pokazywania swoich produktów

Po przejściu na zakładkę zakupy:

wyniki płatne i bezpłatne google zakupy
bez przewijania na 13′ monitorze się nie obejdzie aby dojść do darmowych miejsc wyświetleń produktów

I zejściu niżej:

google shopping darmowy ruch

Możemy w końcu dojść do miejsc darmowych 😉

Darmowe Zakupy Google – ile ruchu jest do ugrania?

W USA nowe darmowe miejsca funkcjonują już od kwietnia więc warto sprawdzić jak się sprawdzają pod kątem dowożonego ruchu.

Search Engine Land podaje, że na koniec czerwca Google mówiło o:

  • 70% wzroście kliknieć w zakładce „Zakupy” na stronie Google.com
  • 130% wzroście wyświetleń w zakładce „Zakupy”

Oczywiście mówimy tutaj o wynikach dla Google, a nie dla Sprzedawców. Jak to wyglądało w ich wypadku?

Na stronie datafeedwatch można znaleźć takie dane z rynku US:

google shopping us free traffic
https://www.datafeedwatch.com/blog/free-product-listings

W okresie od marca do końca września ruch bezpłatny wahał się od 1,9% do 3,4% jeśli chodzi o całościowy udział w kliknięciach z Google Shopping.

Tajniki Marketingu Zero-Waste!

Dowiedz się, czym jest GWARANCJA ZERO-WASTE w kampaniach online i poznaj instrukcję, jak NIE MARNOWAĆ budżetu reklamowego:

  • jak zwiększyć sprzedaż, zachowując ten sam budżet na reklamy Google i Facebook
  • jak zmniejszyć koszty reklam w duchu Zero-Waste, poprawiając sprzedaż
czytaj więcej

Jak to wygląda u nas?

Sprawa jest dość świeża, ale bazując na 4-ech klientach w dniach 7-18.10.2020:

google shopping darmowy ruch polska 2020
wzrost darmowego ruchu z Google Zakupy

Kilka spostrzeżeń:

  1. Klient z kategorii Apparel, z udziałem 5%. Feed w okolicach 5k produktów
  2. Klient z kategorii Building Construction, tutaj feed już większy bo w granicach 12 k produktów
  3. Kolejny Apparel, z małym feedem (ok 2k) ale jednocześnie całościowo dużym ruchem, co widać po udziale który wynosi 3% przy 1300 kliknięciach
  4. Rodzynek z kategorii Books & Literature z udziałem na poziomie 15%. Feed w porównaniu z resztą duży bo około 20 k produktów.

Warto zauważyć, że kliknięcia po produktach rozkładają się dość równomiernie = największy pojedynczy udział z powyższych przykładów wynosił 7-8%, a przeważnie nie było to więcej niż 2-4%.

Muszę zaznaczyć, że to nie jest też tak, że wszystkie konta które obsługujemy dostały darmowe doładowanie w takiej wielkości, absolutnie nie! Mamy sporo kont, gdzie za wiele się nie dzieje a kliknięcia oscylują w granicach 3-5 dziennie. Nie widzimy narazie mocnych przesłanek aby móc jednoznacznie stwierdzić czemu tak się dzieje.

Jednocześnie – jeśli ten ruch może iść w wolumeny, które podałem na tych 4-ech przykładach to naszym zdaniem na pewno warto się tematem zainteresować.

Jeśli średnio wartość Kliknięcia to 0,45 pln, to przy 90 klikach dziennie, a więc 2700 miesięcznie mamy do ugrania ponad 32 000 kliknięć rocznie o wartości prawie 15 000 pln. Przy średnim CR na poziomie 1,4% i AOV 120 pln przychód wyniesie około 54 000 pln. Zasadność uczestnictwa oceńcie sami.

Darmowe Zakupy Google – jak śledzić wyniki?

Śledzenie ruchu możemy realizować na dwa sposoby.

Darmowe kliknięcia Shopping w Merchant Center

Pierwszą, najłatwiejszą metodą jest zajrzenie do centrum sprzedawcy, gdzie na poziomie nowej zakładki „Wyniki – Panel” możemy podejrzeć informacje nt. ruchu darmowego:

merchant center google shopping darmowy ruch
Merchant Center Dashboard

Mamy również możliwość sprawdzenia jak ten ruch rozkładał się na poszczególne produkty, marki czy kategorie:

merchant center google shopping darmowy ruch
Rozłożenie ilości kliknięć wg. produktu

Ograniczenia? Przede wszystkim śledzimy tylko sam wolumen a nie to, na co on się przekłada. Aby śledzić jak ten ruch zachowuje się na naszej witrynie potrzebujemy otagować darmowe kliknięcia tak, aby były widoczne w Google Analytics.

Śledzenie ruchu w Google Analytics

Bez dodatkowej implementacji ruch będzie widoczny jako organiczny – aby go śledzić niezależnie należy wykonać 3 kroki:

  1. Umieścić dedykowane UTMy na linkach do produktów w feedzie produktowym
  2. Zaimplementować te UTMy poprzez reguły pliku danych w merchant center
  3. Upewnić się, że UTMy nie będą nadpisywać parametru automatycznego „gclid”

Dobry poradnik przygotował Marcin Wsól na swoim blogu i tam też odsyłam po szczegółową instrukcję.

Wynik takiej implementacji w GA wygląda następująco:

google analytics - google shopping darmowy ruch
google / surfaces to tylko przykład oznaczeń, można zastosować dowolne

Google Shopping za darmo – jak skorzystać?

Jak już pisałem nie zauważyliśmy jak do tej pory żadnych zależności względem tego, czemu na niektórych kontach darmowy ruch jest większy / rośnie szybciej.

Na pewno trzeba zadbać o sam plik produktowy tak, jak w przypadku ruchu płatnego – minimalizacja błędów, aktualne produkty w feedzie czy uzupełnione odpowiednio atrybuty to dobry początek. Samo Google udostępnia następujące materiały:

Covidowe miłosierdzie czy przemyślany kierunek zmian?

Oficjalny komunikat Google względem pojawienia się darmowej przestrzeni mówi o chęci niesienia pomocy małym biznesom, których sytuacja z powodu pandemii stała się mocno niepewna.

Jednocześnie – wielu komentatorów wskazuje, że prawdziwy powód jest inny i chodzi tutaj o co raz większą dominację Amazona jeśli chodzi o pierwszy przystanek w wyszukiwaniu produktów. Google już od dłuższego czasu dwoi się i troi aby zakupy google były pierwszym wyborem, zarówno po stronie kupujących jaki i sprzedających.

Wprowadzenie darmowego ruchu może być sprytnym sposobem na przyciągniecie kolejnych sprzedawców niewielkim kosztem – marchewka z kolei wydaje się bardzo atrakcyjna, w końcu tutaj dostajemy coś za darmo a Amazon za zrealizowaną sprzedaż każe sobie płacić.

A co wy o tym sądzicie?

Podziel się:
Obserwuj nas:

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę