Skontaktuj się z nami

+48 ‭602 342 788‬
kontakt@smartyou.pl

Promuj swoją stronę
Lista artykułów

Kontroluj kampanie AdWords na bieżąco

  • Autor: Piotr Stryjniak
  • Aktualizacja:

Dużym wyzwaniem przy zarządzaniu kampaniami AdWords jest ich stały monitoring, który przy bardziej rozbudowanych kontach ma kluczowe znaczenie. Regularne wychwytywanie zmian dotyczących ich skuteczności czy zmieniających się trendów pozwoli nam zareagować wcześniej i być może zwiększyć przewagę nad konkurencją. Monitorowanie konta to również szansa na wykrycie w porę nieoczekiwanych błędów (takich jak np. odrzucenie reklam).
Zobaczmy zatem jak przy użyciu Google AdWords oraz Google Analytics śledzić ważne i często nieoczekiwane zmiany na naszym koncie.

Ustawienia powiadomień

Powiadomienia e-mail

Pierwszą rzecz którą musimy sprawdzić to ustawienia dotyczące powiadomień na koncie – z ich pomocą jesteśmy bowiem na bieżąco z takimi alertami jak:

  • odrzucone reklamy (np. z powodu próby użycia zastrzeżonego znaku handlowego w treści reklamy)
  • wyczerpujące się bądź wyczerpane środki na kampanie
  • problemy z rozliczeniem (np. w przypadku podłączonej karty kredytowej do konta i jej tymczasowej dezaktywacji przez bank)
  • zablokowana strona docelowa (np. z powodu błędów po stronie serwera czy też wykrycia złamania regulaminu Google AdWords)

Szczególnie niebezpieczne jest pominięcie alertu odnośnie odrzuconych reklam. Po zalogowaniu się na konto na pierwszy rzut oka przeważnie nie widać żadnych problemów. Może się jednak okazać, że nasze niewykryte odrzucone reklamy pozbawią nas części wartościowego ruchu oraz potencjalnych konwersji.

Aby sprawdzić czy nasze powiadomienia są ustawione poprawnie przechodzimy na koncie do sekcji „Moje konto” -> „Ustawienia powiadomień„:

powiadomienia email w google adwords

Te trzy pola, zaznaczone na czerwono, powinny mieć ustawiony poziom alertów na „Wszystkie”

Po wybraniu odpowiedniego adresu email dla którego ustawiamy szczegóły powiadomień upewnij się, że oznaczone powiadomienia mają status „Wszystkie”.

Powiadomienia widoczne w interfejsie

Inny typ alertów to te widoczne po zalogowaniu na konto AdWords:

powiadomienia w interfejsie adwords

Alerty na koncie oprócz problemów wskazują również niewykorzystane dotąd możliwości

Ich dużą zaletą jest praktycznie natychmiastowa widoczność (zakładka „Kampanie”, u góry nad wykresem) oraz mnogość komunikatów (co jednak nie zawsze jest zaletą). Powyższy przykład, oprócz problemów dotyczących reklam, sugeruje również włączenie optymalizatorów kampanii dla Sieci Wyszukiwania oraz Sieci Reklamowej.

Przy alertach w interfejsie występuje również czerwony typ komunikatów, oznaczających problemy krytyczne, przeważnie związane z płatnościami:

powiadomienia krytyczne w interfejsie adwords

Na czerwone alerty natkniesz się gdy np. skończą się środki na Twoim koncie AdWords

Jakie wady mają zatem komunikaty wyświetlane bezpośrednio w interfejsie AdWords? Moim zdaniem:

  • Opóźnienie czasowe – jeżeli AdWords to dla Ciebie 38-ma rzecz w miesiącu o której musisz pamiętać prowadząc firmę  to pewnie nie logujesz się na konto codziennie.
  • Brak niektórych komunikatów – gdy witryna jednego z naszych klientów została (niesłusznie) zawieszona to jedynym komunikatem od Google była wiadomość mailowa. Na koncie na próżno było szukać dodatkowych informacji chociaż osobiście nie miałbym nic przeciwko czerwonemu, migającemu pop-upowi informującym o zaistniałym problemie 😉
  • Nieprecyzyjne komunikaty – zauważyliśmy to przy informacjach nt. odrzuconych reklam. Podana liczba to suma reklam odrzuconych nie tylko aktywnych ale również wstrzymanych i co najciekawsze, usuniętych (!) reklam. W takim wypadku użyteczność tego powiadomienia jest moim zdaniem co najmniej dyskusyjna.

Co jednak w przypadku gdy nasze potrzeby są bardziej wygórowane i nie chcemy się ograniczać tylko do domyślnych powiadomień? Rozwiązania powinniśmy szukać w Google Analytics.

Alerty niestandardowe w Google Analytics

Aby śledzić wybrane zmiany na koncie AdWords musimy ustawić tzw. alerty niestandardowe z poziomu Google Analytics. Jeżeli warunki alertu zostaną spełnione to na nasz adres email zostanie wysłane stosowne powiadomienie.
Alerty niestandardowe mogą uwzględniać różne źródła ruchu lecz jeżeli mówimy o nich w kontekście AdWords to przed ich uruchomieniem musimy jeszcze poprawnie podlinkować oba konta ze sobą.

Aby taki alert ustawić, po zalogowaniu się do Google Analytics musimy przejść do zakładki administratora i na poziomie profilu wybrać alerty niestandardowe:

panel administratora google analytics

Tak prezentuje sie niedawno przebudowana zakładka Administratora w Google Analytics

Tworzenie alertu niestandardowego:

tworzenie alertu niestandardowego google analytics

Dobrą praktyką jest nazywanie alertów w taki sposób aby od razu wiedzieć w czym rzecz

Warunki którymi możemy się posłużyć obejmują „Wymiary” (zielone pole) oraz „Dane” (pole niebieskie) -> przy wymiarach określamy czego dotyczy problem (np. danego źródła ruchu np. „cpc” który oznacza ruch płatny) natomiast dane wskazują kiedy chcemy zostać powiadomieni (np. gdy ilość wizyt obniży się o 15% w stosunku do poprzedniego tygodnia). Dane i wymiary zostały szerzej opisane w <pomocy Google Analytics>.

Reszta elementów przy konfiguracji alertu to:

  • Nazwa – skonstruowana w taki sposób aby mówiła czego dotyczy alert.
  • Wybór profilu/-ów – na jakich dodatkowych profilach ma działać nasz alert.
  • Okres – jaki zakres dat przy porównaniu będzie brany pod uwagę. Do wyboru mamy dzień, tydzień oraz miesiąc. Pamiętajmy, że w GA tydzień liczy się od niedzieli do soboty.
  • Osoby otrzymujące powiadomienia – docelowo wysyłane do osoby która alert stworzyła ale można dodać dodatkowe adresy email.

Analizując alerty poprzez pryzmat AdWords najważniejsze wymiary z naszego punktu widzenia to te z sekcji „Źródła odwiedzin”. W przypadku danych będzie to natomiast sekcja „Kliknięcia”:

wymiary i dane w google analytics

Co możemy monitorować?

Poniżej przedstawiam kilka przykładów jak wykorzystać alerty niestandardowe przy monitorowaniu kampanii Google AdWords.

1. Ogólną kondycję kampanii, mierzoną z tygodnia na tydzień:

alerty niestandardowe przyklad 1

medium cpc oznacza płatny ruch, w przypadku tego konta jest nim tylko Google AdWords

Warto tworzyć alerty przeciwstawne – powyższy przykład był na spadek ruchu wiec jego przeciwieństwem będzie alert na wzrost ilości kliknięć.

2. Długoterminową kondycję kampanii, porównując dany miesiąc do miesiąca roku ubiegłego:

alerty niestandardowe przyklad 2

Jeżeli prowadzimy kampanie przez dłuższy czas warto sprawdzać jak radzą one sobie w porównaniu z ubiegłym rokiem

3. Zmianę CPC na poziomie konkretnej kampanii czy też grupy reklamowej:

alerty niestandardowe przyklad 3

Zmiany procentowe powinny być określanie indywidualnie w zależności od konta

4. Spadek pozyskanych transakcji z kampanii AdWords (wymagana konfiguracja modułu e-commerce):

alerty niestandardowe przyklad 4

Tego typu alert warto również ustawić śledząc sytuację rok do roku

5. Wzrost przychodów z kampanii AdWords (moduł e-commerce wymagany):

alerty niestandardowe przyklad 5

Wszystkie alerty które zostały aktywowane możemy przeglądać zbiorczo w samym interfejsie GA, w sekcji zdarzeń inteligentnych:

zdarzenia inteligentne analytics

Tutaj znajdziemy wszystkie wywołane alerty dla danego zakresu czasu

Alerty możemy przeglądać dla ich 3-ech podstawowych zakresów czasu: dnia, tygodnia oraz godziny. Przy wyborze konkretnego alertu mogą nam się wyświetlić dodatkowe informacje na jego temat.
Powyższy przykład pokazuje alert ustawiony na monitorowanie zmian w ilości pozyskiwanych kliknięć (10% więcej w stosunku do tego samego dnia w poprzednim tygodniu) – dla tego alertu Analytics wskazuje konkretne kampanie czy nawet słowa kluczowe które wywołały dany wzrost. Dodatkowo, po wybraniu ikony wykresu, wykres główny w interfejsie ograniczy się tylko do danego wymiaru co ułatwi nam analizę.

Ustawienie alertów w Google Analytics nie jest rzeczą trudną dlatego zachęcam do ich wykorzystywania – szybko przekonacie się o ich przydatności. Pewnym mankamentem może okazać się ich jednowymiarowy charakter – nie możemy bowiem ustawić wyzwolenia alertu dla więcej niż jednej zmiennej jednocześnie (np. jeżeli koszt konwersji wyniesie X oraz śr. CPC wyniesie Y to uruchom alert).

Tego rodzaju powiadomienia są również możliwe lecz z wykorzystaniem innego narzędzia – reguł automatycznych AdWords które omówię w kolejnym poście.

Podziel się:
Obserwuj nas:

Poczekaj, to nie wszystko!

Polecane artykuły

Wróć na górę